کد خبر : 5804
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 تیر 1402 - 9:16

عضو شورای شهر قم

باید سیاست‌گذاری‌های توسعه شهر عادلانه باشد/در بافت فرسوده و تاریخی به‌غیراز شهرداری، میراث هم نقش دارد/در مسئله حمل‌ونقل باید به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم

باید سیاست‌گذاری‌های توسعه شهر عادلانه باشد/در بافت فرسوده و تاریخی به‌غیراز شهرداری، میراث هم نقش دارد/در مسئله حمل‌ونقل باید به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه مدیریت شهری و کلان باید در شهر منطقی توزیع شود، گفت: باید سیاست‌گذاری‌های توسعه عادلانه باشد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ سید مجتبی سبحانی ثابت در میزگرد پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با عنوان چشم‌انداز توسعه شهر قم در دفتر این پایگاه برگزار شد اظهار داشت: در تمام توسعه‌ها باید در نهایت خروجی به مردم برسد.

وی ادامه داد: باید سیاست‌ها در شورای شهر و شهرداری در توسعه شهر به سمتی سوق پیدا کند که برای مردم رفاه، نشاط اجتماعی، توسعه نیروی انسانی و.. همراه باشد.

عضو شورای شهر قم با اشاره به برخی توسعه‌های شهری مهم، گفت: در توسعه شهری باید توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل، ایمنی و آتش‌نشانی و برخی موارد دیگر شود چرا که خروجی کاملاً به سمت مردم است.

در مسئله حمل‌ونقل باید به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم

وی اضافه کرد: در حمل‌ونقل شهری باید نگاه به‌گونه‌ای باشد که مردم از آن استفاده کنند و اعتماد مردم به شهرداری بیشتر شود و در نهایت اعتماد مردم منجر شود به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم. تمام این مواد با یک برنامه دقیق و بدون نگاه جزیره‌ای به دست خواهد آمد.

سبحانی در ادامه با اشاره به این سؤال که چرا آبادانی در شهر به سمت منطقه ۴ بیشتر سوق دارد، گفت: به نظر بنده این گونه نیست که می‌گوید منطقه ۴ بیشتر رسیدگی می‌شود و منطقه ۲ و ۶ کمتر است. بودجه مناطق متفاوت است و همچنین درآمدها هم متفاوت است. وقتی منطقه چهار ۴۰۰ میلیارد درآمد دارد و منطقه دو ۱۰۰ میلیارد درآمد دارد نمی‌توانیم پول آن منطقه را در منطقه دیگر خرج کرد.

وی افزود: در بحث بوستان‌هایی که به شهر اضافه می‌کنیم در مکان‌هایی که اجازه می‌دهد ما بوستان احداث می‌کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: برخی از مناطق در مسیر حساس و شاهراه قرار گرفته است پس به‌ناچار باید موردتوجه بیشتری قرار بگیرد. در منطقه ۳ شهرداری درآمدی ندارد چرا که ساخت‌وساز ندارد توسعه ندارد؛ اما در منطقه ۴ ساخت‌وساز وجود دارد و درآمد بسیار وجود دارد.

توسعه شهر به لحاظ فرهنگی به سمت منطقه چهارسوق دارد

وی تصریح کرد: امروز توسعه شهری به لحاظ فرهنگی به سمت منطقه ۴ رفته است. در مناطق ۲ و ۶ در آمد شهرداری از سوی تجاری، عوارض و… صورت می‌گیرد. حتی در این مناطق باتوجه‌به اینکه درآمدها از این مسیرها است؛ اما بازهم تخفیفات بسیاری در عوارض و غیره در نظر گرفته می‌شود تا مردم به سمت ساخت‌وساز بروند؛ اما بازهم اقبالی نیست.

سبحانی بیان کرد: شهرداری مرکز می‌تواند بخشی از درآمد یک منطقه را در منطقه دیگر هزینه کند؛ اما این مسئله فقط بخشی از درآمد است که خیلی نیست. درآمد هر منطقه باید در خود منطقه هزینه شود.

وی ادامه داد: از چند سال قبل به دلیل کمبود فضای سبز در مناطق دو و چهار لکه‌های سبز کوچک در حد هزار و دو هزار متر با خرید و تملک در حال ایجاد است؛ اما به دلیل تراکم بالای جمعیتی نمی‌تواند مثل برخی مناطق دیگر بوستان‌های بزرگ ایجاد کرد هر چند که بوستان‌های بزرگ برای تمام مردم شهر است.

مدیریت شهری و کلان باید در شهر منطقی توزیع شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه مدیریت شهری و کلان باید منطقی توزیع شود، گفت: توسعه به سمت منطقه ۴ از سال‌های گذشته شکل‌گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به بافت فرسوده و تاریخی شهر، عنوان کرد: در تصمیم‌گیری برای این بافت‌ها فقط شهرداری متولی نیست و در تصمیم‌گیری برای این بافت‌ها میراث‌فرهنگی هم نقش دارد.

در بافت فرسوده و تاریخی به‌غیراز شهرداری، میراث هم نقش دارد

سبحانی با اشاره به اینکه ۳۱۵ هکتار در قم بافت تاریخی است که باید میراث نظر دهد، گفت: در این بافت‌ها قوانینی از سوی میراث اعلام شده؛ مانند اینکه حق عقب‌نشینی و ساخت بیش از یک‌طبقه را ندارد همین مسئله باعث شده که فرد خانه خود را در بافت تاریخی و فرسوده اجاره دهد و یا رها کند و در منطقه دیگر ساکن و یا سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز ساکنین بافت تاریخی و فرسوده ما دارای ساکنین غیربومی هستند و برخی از قسمت‌ها به‌صورت مخروبه شده است.

عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه شهرداری خواهان ساخت‌وساز و توسعه است؛ ولی نگاه‌ها جزیره‌ای است، گفت: امروز در برخی از شهرها بافت‌های فرسوده و تاریخی به‌خوبی ساخته شده است.

وی ادامه داد: اعضای شورا بر همکاری دستگاه با یکدیگر دراین‌خصوص تأکید دارند. امروز برای بافت فرسوده عوارض صفر در نظر گرفته شده و از سوی دیگر وام هم می‌دهند؛ اما وقتی اجازه ساخت بیشتر از یک‌طبقه داده نمی‌شود مردم اقبالی ندارند که ساخت‌وسازی داشته باشند. در بافت‌های تاریخی و فرسوده نگاه ای ایجاد شده است که مردم به این سمت از مناطق نمی‌روند.

باید سیاست‌گذاری‌های توسعه عادلانه باشد

سبحانی در پاسخ به این سؤال که آینده مرکز شهر را چگونه می‌بینید، گفت: باید سیاست‌گذاری‌های توسعه عادلانه باشد اگر می‌خواهیم شهر مخصوصاً مرکز شهر توسعه پیدا کند باید از همه جهات باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه همه دستگاه و ارگان‌ها باید فعال باشند و شهر از تمام جهات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، عمرانی و… توسعه پیدا کند.

عضو شورای شهر قم تأکید کرد: در بسیاری از مسائل تصمیم‌گیرنده آنها شهرداری نیست.

 

وی اضافه کرد: جایگاه حمل و نقل عمومی در چشم انداز توسعه باید به خوبی دیده شود. همه اعتقاد داریم حمل و نقل عمومی خوب است اما به شرط اینکه وسایل نقلیه خوب و به اندازه کافی موجود باشد، معابر خوبی داشته باشیم و… .در حمل و نقل عمومی شهر باید آسایش و رفاه مردم از ایستگاه تا داخل اتوبوس به خوبی دیده شود.

در توسعه آینده شهر رضایتمندی و آسایش مردم بسیار مهم است

سبحانی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی بسیار مهم است، گفت: در توسعه آینده شهر باید بدانیم که رضایت مندی مردم و آسایش مردم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده بین دانشگاه های و تیم های عملیاتی شهر وجود ندارد باید این ها به یکدیگر نزدیک شوند. در چشم انداز آینده شهر باید دانشگاه ها و مراکز علمی و تیم های عملیاتی با یکدیگر تبادل نظر کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.