کد خبر : 10960
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 9:43

آیت‌الله اعرافی :

بزرگداشت امامزادگان ترویج اخلاق و سبک زندگی است

بزرگداشت امامزادگان ترویج اخلاق و سبک زندگی است
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: گرامیداشت امامزادگان یک امر عادی نیست، بلکه گرامیداشت یک فکر، فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر شنبه در آیین گرامیداشت سالروز رحلت امام موسی مبرقع(ع) در مرقد مطهر این امام‌زاده بلافصل در قم همچنین افزود: امامزادگان باید به لحاظ ظاهری و شکلی احیا شوند و مهمتر از همه دریچه‌ای برای زنده نگه داشتن فرهنگ اسلام، خاندان پیامبر، شهادت، ایثار و جهاد در راه خدا باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: خدمت به احیای امامزادگان یک کار بزرگ راهبردی است، چرا که این مکان‌های مقدس، تاریخ، پیشینه و سازنده هویت و شخصیت دینی، اعتقادی و اجتماعی ما هستند.

امام جمعه قم همچنین شکل‌گیری زنجیره حوزه‌های علمیه و عتبه‌های مقدسه را یک فصل بسیار جذاب و مهم در تاریخ ایران توصیف کرد و یادآور شد: خورشید اسلام که طلوع کرد بر همه جهان نورافشاند و در کمتر از ربع قرن پرچم‌های اسلام به دروازه‌های اروپا و آفریقا رسید.

وی در ادامه افزود: اسلام گرچه دین جهاد و مبارزه در راه خداست، اما پیشرفت اسلام با معارف، اخلاق، نورانیت و معنویت اسلامی همراه بوده است.

امام جمعه قم تصریح کرد: ایران بر خلاف مناطق دیگر، از اسلام هم استقبال وسیع و عمیق انجام داد و هم به سرعت نه تنها پذیرنده اندیشه و معارف اسلامی، بلکه قطب و محور اسلام شد.

 

آیت‌الله اعرافی خدمات متقابل اسلام و ایران را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: ملیت در برابر اسلامیت قرار نمی‌گیرد، عقل قوی و استعداد سرشار ایرانی با آغوش باز از اسلام استقبال کرد، معارف اسلامی را پذیرفت و به جایگاه تولید علوم اسلامی و الهی تبدیل شد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: قبل از ورود اندیشه اهل بیت (ع) به ایران، همه مذاهب‌ در این کشور جایگاه داشتند و ایران از همه مذهب های اسلامی نیز استقبال کرد.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه خاندان پیامبر در جای جای کشور ما هستند، این بوده که آن ها در محل زندگی خود، دائم در عذاب، فشار و شکنجه بودند.

امام جمعه قم اظهار کرد: ایران و قم، پرچم‌دار و پیشگام نشر معارف اسلام و اهل بیت در همه عالم است.

مدیر حوزه‌های علمیه با یادآوری اینکه در طول هزار و چند سال گذشته، حوزه علمیه در قم برپا بوده است گفت: در بسیاری از شهرها و بلاد، مراکز علمی و حوزوی وجود داشته، اما در قم در هزار و ۲۰۰ سال، این رشته قطع نشده است.

وی با اشاره به اینکه پرچم اسلام و معارف ناب اهل بیت توسط هزاران نفر از فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه قم در سراسر جهان به اهتزاز درآمده است اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی و حوزه بزرگ قم ، دانشجویانی از همه کشورهای دنیا، تحصیل کرده از قم وجود دارد که شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه تنها یکی از این تحصیل‌ کردگان به شمار می‌آید.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه محور مقاومت اسلامی که پنجه در پنجه مستکبران افکنده است، یک نمونه از اشعه خورشید انقلاب اسلامی می‌باشد گفت: ریشه آن، نشر فکر اسلام و معارف اهل بیت (ع) در جهان است که بسیار وسیع‌تر از محور مقاومت است.

آیت‌الله اعرافی با ذکر این نکته که یکی از عواملی که در درخشش ایران و شهری مانند قم موثر بوده، موضوع هجرت است خاطرنشان کرد: هجرت مانند موضوع جهاد در آیه‌های متعدد قرآن از یک منزلت ویژه‌ای برخوردار است و گسترش اسلام با هجرت رقم خورده است.

امام جمعه قم همچنین در بخشی از سخنان، صدها امام‌زاده مدفون در قم از جمله امامزاده موسی مبرقع‌ را زنحیره‌ای از هجرت‌های نورانی دانست که فرهنگ اسلامی و دینی را به ارمغان آورده است.

وی ادامه داد: امامزادگان پایه و مبنای شکل‌گیری مراکز علمی و دینی شدند، و برکت‌های این زنجیره هجرت‌ها هیچ وقت از ما جدا نخواهد شد.

آیت‌الله اعرافی در ادامه سخنان خود قم را با آن سابقه و جایگاهی که تاکنون داشته از مهمترین قطب‌های مهم مهاجرپذیری عنوان کرد و افزود: اصحاب و روایت‌کنندگان حدیث، همچنین امامزادگان و در صدر همه آنان، حضرت فاطمه معصومه(س) در زمره مهاجرت کنندگان به شهر قم قرار دارند.

مراسم عزاداری سالروز وفات جانسوز حضرت امام موسی مبرقع‌ با حضور قشرهای مختلف مردم، عاشقان و دلدادگان اهل بیت، هیات‌های مذهبی و خادمان عتبه‌های مقدس در قم برگزار شد.

در پایان این آیین معنوی، مضجع شریف و نورانی این امام‌زاده بلافصل عطرافشانی شد.

ابواحمد موسی مبرقع(ع)، فرزند امام نهم شیعیان جوادالائمه (ع) و برادر تنی امام هادی (ع) است. ایشان در سن ۴۰ سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر ساکن بود. مرقد مطهر آن حضرت در خیابان طالقانی قم واقع شده است.

بعد از حرم مطهرحضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، بقعه امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) شاخص‌ترین مکان زیارتی قم است.

حضرت موسی مبرقع (ع) در سال ۲۱۴ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد و در بیست و دوم ربیع الثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در شهر مقدس قم وفات یافت.

مزار این امام‌زاده در محله چهل اختران قم واقع است. آن حضرت از جمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌آید و از قول ایشان روایت‌های متعددی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.