کد خبر : 10493
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 9:27

تجار استان به بازار آفریقا ورود می‌کنند

تجار استان به بازار آفریقا ورود می‌کنند
بر اساس آمار گمرکات قم ،سال گذشته از این استان نزدیک‌ به ۳۵۰ میلیون دلار کالا به بازارهای جهانی صادر شد که این میزان در نوع خود یک رکورد بود، در همین رابطه مسئولان اقتصادی امیدوارند با ایجاد بسترهای لازم تا پایان سالجاری نیز این حجم از صادرات و افزون بر آن بار دیگر برای قم ثبت شود.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛بالا رفتن حجم صادرات قم علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی برای استان و کشور، عامل مهمی برای رونق یافتن بیش‌ازپیش فعالیت‌های تولیدی و همچنین فراهم کننده امکان جذب نیروی کار بیشتر در واحدهای صنعتی است که از همین منظر روند توسعه اقتصادی استان نیز در شرایط بهتری دنبال می‌شود.

در همین رابطه تجربه موفق تجار قمی در ثبت رکوردهای جدید صادراتی نشان داد که رسیدن به اهداف یاد شده در این استان امکان پذیر است و با حمایت بیشتر از بخش صادرات و فعالان این عرصه مهم، می‌توان سوخت مورد نیاز برای حرکت قطار پیشرفت اقتصادی قم را به خوبی تامین کرد.

در ادامه با توجه به اهمیت این موضوع در روند توسعه اقتصادی قم و ضرورت شناخت ابعاد مختلف تاثیر گذار بر آن، خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان مرتبط با این حوزه در خصوص آخرین وضعیت صادرات قم و راهکارهای مورد نظر ایشان برای افزایش میزان تجارت خارجی استان را جویا شد.

هدف‌گذاری توسعه صادرات در قم

استاندار قم در این رابطه با تاکید بر این که برای افزایش میزان صادرات استان برنامه داریم، گفت: از همه این فرصت‌ها برای پیشرفت استان استفاده خواهیم کرد، برای همه کسانی که در اقصی نقاط ایران و جهان مایل به سرمایه‌گذاری در قم هستند در حال تدارک برنامه‌هایی هستیم، دستورهای مقدماتی را نیز دادیم.

سید محمد آقامیری بیان داشت: ما می‌خواهیم، سرمایه‌گذار وقتی وارد استان می‌شود، به هیچ وجه سراغ اداره‌ای نرود، در پیچ و خم بروکراسی‌های اداری قرار نگیرد و ما نایب آن باشیم برای گرفتن مجوزهایی که یک سرمایه‌گذاری واقعی نیاز دارد.

استاندار قم، افزود: هدف‌گذاری استان توسعه صادرات است و ما با استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کمک و حمایت از صادرکنندگان استان در کنار آنان هستیم.

همچنین مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: طی ۲ سال اخیر با افزایش و برقراری روابط دیپلماتیک و تجاری با کشورهای مختلف که به همت دولت سیزدهم صورت گرفته است، شاهد افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی در سراسر کشور هستیم.

عباس شیرمحمدی افزود: در همین راستا استان قم طی این مدت نقش مهمی در میزان صادرات کشور به کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان ایفا کرده است. برای مثال در سال ۱۴۰۱ آماری از صادرات استان به ثبت رسید که در تاریخ بی‌نظیر بوده است.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم تصریح کرد: سال گذشته کشورهای مختلفی همچون عراق، افغانستان، امارات، پاکستان، روسیه و ترکیه کشورهای هدف کالاهای صادراتی استان قم بودند.

وی اشاره کرد: مواد پلاستیکی، دمپایی و صندل، آهن‌آلات و فلزات، محصولات گوناگون صنایع شیمیایی، ماشین آلات مکانیکی، محصولات لبنی، سنگ ساختمانی، روغن‌های گیاهی و خوراکی، فرآورده‌های غلات بخش اعظمی از کالاهای صادراتی استان قم در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سالجاری به‌دنبال افزایش مبادلات تجاری با کشورها هستیم، گفت: توسعه و افزایش صادرات با گسترش و تنوع بخشی به کشورهای هدف از برنامه‌های اقتصادی مهم استان در سال ۱۴۰۲ محسوب می‌شود.

شیرمحمدی عنوان کرد: مطابق آخرین آمار صادرات کالا به برخی کشورها از جمله روسیه، ارمنستان و ازبکستان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. صادرکنندگان استان معتقد هستند روسیه‌ای‌ها از کالاهای قمی استقبال خوبی انجام داده و استفاده از این محصولات و کالاها در این کشور درحال ترویج است.

شیرمحمدی درخصوص اینکه مدیریت جدید استان نگاه ویژه‌ای به افزایش تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران دارد، بیان داشت: همانطور که استاندار در صحبت‌های اخیر خود تاکید کرد حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذار از برنامه‌های اصلی ایشان در دوران مدیریت است، لذا در مجموعه استانداری آماده هستیم تعاملات خود را با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذارانی که قم را انتخاب می‌کنند، افزایش دهیم.

 

تلاش برای تکرار رکوردزنی صادرات در دستور کار مسئولان استان قم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این خصوص به ایرنا گفت: حجم صادرات قم در سال گذشته به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسید که به نوعی بالاترین میزان صادرات سال‌های اخیر بود، این روند در سال‌ ۱۴۰۲ با جدیت بیشتری ادامه پیدا می‌کند و رکوردهای جدیدی در میزان صادرات انجام شده از استان، به ثبت خواهد رسید.

اکبر ابدالی بیان داشت: افزایش حجم صادرات از جمله مهمترین راهکارهای تامین ارز مورد نیاز کشور در شرایط کنونی است که صنعتگران قمی برای تحقق آن با استفاده از ظرفیت‌های مطلوب ایجاد شده در بخش صنعت استان، وارد میدان شدند.

وی ادامه داد: همچنین یکی از پیش‌نیازهای مهم برای ارتقا حجم تولید محصولات و افزایش میزان اشتغال در واحدهای صنعتی مستقر در قم، گسترش صادرات است و ما در همین رابطه با همکاری اتاق بازرگانی استان، کشف بازارهای جدید را برای صادرات محصولات ساخت قم دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در راستای کمک به افزایش حجم صادرات استان با همکاری اتاق بازرگانی، فعالان اقتصادی قم در قالب هیات‌های تجاری به کشورهای مختلف جهان سفر خواهند کرد و همچنین بسترهای لازم برای پذیرش هیات‌های تجاری خارجی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان، فراهم خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: صادرکنندگان قمی در راستای تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و همچنین افزایش حجم مبادلات تجاری استان به دنبال حضور گسترده و موفق در بازار کشورهای آفریقایی هستند.

وی بیان داشت: آفریقا دارای بازار بکر و بزرگی است که می‌توان حجم قابل توجهی صادرات به آن انجام داد، در همین رابطه تصمیم‌گیری شد میز صادرات به آفریقا در این استان تشکیل و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در خصوص شناسایی ظرفیت‌های صادراتی قم به فعالان اقتصادی این کشورها، انجام شود.

وی ادامه داد: از چند ماه قبل میز روسیه با حضور دستگاه‌های مرتبط در قم ایجاد شده‌ و قرار است در جریان تفاهم نامه‌ای که اتاق بازرگانی قم با یکی از ایالت‌های روسیه منعقد می‌کند دروازه ورود به بازار این کشور برای فعالان اقتصادی و صادر کنندگان استان قم بیش‌ازپیش باز شود.

ابدالی با اشاره به لزوم گسترش ارتباطات تجاری میان فعالان اقتصادی قم با تجار سایر کشورهای جهان، گفت: پیرامون همین موضوع مقرر شد از ظرفیت وزارت امور خارجه برای گسترش ارتباطات تجاری میان فعالان اقتصادی استان قم با تجار سایر کشورها به بهترین شکل استفاده شود.

 

۳۳ کشور در۶ ماه گذشته هدف صادرات قم بودند

مدیرکل گمرکات قم نیز پیرامون وضعیت صادرات استان در سال‌ جاری گفت: ۳۳ کشور جهان در ۶ ماهه نخست سال جاری هدف صادرات کالاهای تولید شده در این استان بودند که براساس پویش صورت گرفت امارات در صدر این کشورها قرار گرفت.

اسفندیار دریکوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر این اساس طی مدت یاد شده ارزش کالاهای صادر شده به امارات متحده عربی ۳۲ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۴۷۰ دلار و وزن آن بیش از ۳۸ هزار تن بوده‌است.

وی ادامه داد: پس از امارات، افغانستان با صادرات بیش از ۲۲ میلیون دلار کالا و ارمنستان نیز با انجام صادرات فراتر از ۲۰ میلیون دلار به آن، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم کشورهای هدف صادراتی استان قم قرار دارند.

دریکوندی با تاکید بر تنوع کشورهای هدف صادراتی استان و گستردگی آن در سطح جهان گفت: علاوه بر کشورهای منطقه، نام بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی در لیست کشورهایی که کالاهای ساخت قم به آن‌ها صادر شده است، مشاهده می‌شود.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری ارزش صادرات قطعی صورت گرفته از گمرکات استان به ۱۲۷ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۹۲ دلار رسیده‌است. این میزان صادرات کالاهای ساخت استان به کشورهای هدف (در مناطق مختلف جهان) در قالب تعداد سه هزار و ۳۱۶ اظهارنامه و به وزن ۱۲۲ هزار و ۶۶۲ تُن انجام شده‌است.

گفتنی‌است شهرک‌های صنعتی قم امکانات فنی و زیرساختی مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف دارند و سرمایه‌گذاران با استفاده از این ظرفیت و نیز نزدیک بودن این شهرک‌ها به پایتخت و عمده بازارهای مصرف کشور می‌توانند فعالیت اقتصادی سودآوری را در این استان ایجاد کنند.

در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.