کد خبر : 6859
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 18:16

خسروپناه:

تجمیع دانشگاه‌ها راه حل بخشی از مشکلات آموزش عالی است/ رشته‌های بدون کاربرد باید حذف شوند

تجمیع دانشگاه‌ها راه حل بخشی از مشکلات آموزش عالی است/ رشته‌های بدون کاربرد باید حذف شوند
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست صمیمی هیات رئیسه و اساتید دانشگاه‌های استان لرستان حضور یافت.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز یکشنبه در نشست با هیات رئیسه و اساتید دانشگاه‌های استان لرستان بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای سیاست‌گذاری است و برنامه‌های وزارتخانه‌ها در این شورا مصوب نمی‌شود و کار این شورا تصدی‌گری نیست.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تسهیل‌گر وزارت علوم و بهداشت باشد، گفت: آئین نامه‌ها را وزارتخانه تدوین و در مجلس شورای اسلامی مصوب و در وزارتخانه‌ها اجرایی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی شورای اندیشه‌ورز با حضور نخبگان و مشارکت حداکثری استاد دانشگاه‌های استان لرستان ادامه داد: در استان‌ها با محوریت دانشگاه مادر هیات اندیشه‌ورز علمی و فناوری تشکیل شود و مسائل در این هیات مطرح و بررسی و راهکار‌های مورد نیاز ارایه شود.

وی با بیان اینکه در ۳۱ استان ۳۱ باید هیات اندیشه‌ورز راه‌اندازی شود عنوان کرد: الزام در این حوزه نیست، اما برخی دانشگاه‌ها این پیشنهاد را اجرایی کرده‌اند و برخی نیز در حال راه‌اندازی هستند چراکه بیان مسائل و پیشنهادات تمام دانشگاه‌ها برای تدوین اسناد و تصمیم‌سازی‌ها مهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در راه‌اندازی هیات اندیشه‌ورز از تمام ظرفیت‌ها در راستای ارتقای استان و کشور استفاده شود تا بتوان تصمیمات اثرگذار در جهت ارتقای دانشگاه‌ها و رفع مشکلات استان اتخاذ شود و از مباحث کلی پرهیز شود و مسئله محور به این مهم پرداخته شود.

وی افزود: سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه‌ها مباحثه و مطرح شود و در جهت تعمیق و آگاهی هر چه بیشتر در کرسی‌های آزاداندیشی مطرح شود و این در حالی است که در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ کرسی علمی برگزار کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه اظهار داشت: اگر هر استادی سالی یک کرسی علمی برگزار کند دانشگاه امتیازات زیادی کسب می‌کند و در این راستا باید بستر‌های لازم در دانشگاه‌ها فراهم شود و دانشگاه‌ها درزمینه برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی امکان همراهی و برگزاری را دارند.

وی همچنین به لزوم ارایه رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: رشته‌های دانشگاهی بدون کاربرد باید حذف شود و رشته‌های مورد نیاز و با استقبال بیشتر باید ارائه شود و در جهت ارایه رشته‌های مورد از حضور نخبگان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در جهت اصلاح ارایه رشته‌های کاربردی در سطح کشور همراهی‌های لازم ایجاد شده است افزود: اکنون زمینه‌های لازم برای ارایه رشته‌های کاربردی و مورد نیاز ایجاد شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده شود.

وی اظهار داشت: سند دانشگاه اسلامی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشترک است و مباحث تحول رشته‌ها و آمایش سرزمینی نیز مشترک است و چهار بخش فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: راه حل بخشی از مشکلات آموزش عالی تجمیع دانشگاه‌ها است که متاسفانه برخی بخش‌های غیر تخصصی در این موضوع مداخله می‌کنند و در صورت پیگیری وزیر این مهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۶۸ مراکز آموزش عالی در سطح کشور وجود دارد اظهار داشت: برخی دانشگاه‌ها از امکانات مختصر برخوردار هستند در حالیکه می‌توانند از امکانات دانشگاه‌های همجوار با تجهیزات بیشتری بهره‌مند شوند و دانشجویان از امتیازات مورد نیاز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۶ آئین‌نامه ارتقای دانشگاه فرهنگیان مصوب شده است گفت: به‌منظور پیشگری از مهاجرت نخبگان استان‌ها به مرکز از روش‌های تشویقی و تعاملات مورد نیاز استفاده شود و طرح استاد شاگردی در دانشگاه‌ها اجرا شود.

وی ادامه داد: همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره تبدیل به قرارگاه با چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان تبدیل شده است که از نخبگان در این ستاد‌ها استفاده می‌شود.

گفتنی است، در این نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و روسای دانشگاه‌های استان لرستان به بیان نقطه نظرات خود و مشکلات موجود در دانشگاه پرداخته و مطالبی را در این خصوص بیان کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.