کد خبر : 9121
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 9:31

عضو مرکز تحقیقات سلامت معنوی قم مطرح کرد:

تنها دو درصد جنین‌های سقطی در کشور بیمار هستند

تنها دو درصد جنین‌های سقطی در کشور بیمار هستند
محسن رضایی آدریانی با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ هزار سقط‌جنین در کشور اتفاق می‌افتد، اذعان کرد: از این مقدار کمتر از ۱۰ هزار مورد معادل ۲ درصد احتمال بیماری و معلولیت دارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛   ۳۱ تیرماه امسال بود که مدیرعامل هلال‌احمر خراسان رضوی خبر داد  سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار سقط و روزانه هزار سقط‌جنین در کشور اتفاق می‌افتد که حدود ۱۰ مورد از آن قانونی و ۹۵ درصد سقط‌جنین‌ها در کشور جنایی است؛ این آمار تأسف‌بار ما را بر آن داشت تا با محسن رضایی آدریانی دارای دکترای اخلاق پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو مرکز تحقیقات سلامت معنوی و عضو دانشکده سلامت و دین قم که سابقه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، سرپرست معاونت پژوهشی دانشکده سلامت و دین و مدیرگروه و استادیار اخلاق پزشکی، گروه فلسفه و اخلاق سلامت، دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم را در کارنامه خود دارد به گفتگو بپردازیم.
وی با تأکید بر اینکه موضوع مهم و اصلی در کشور ما بحث جمعیت و جلوگیری از سقط‌جنین است، گفت: کشور ما هم اکنون در وضعیت بحرانی کاهش جمعیت قرار دارد و باید پژوهشگران، مسئولان و اصحاب رسانه بیش‌ازپیش به بحث جمعیت بپردازند.
وی با بیان اینکه مسئله جمعیت برای ایران مصداق چشم اسفندیار است، افزود: در فتنه شهریور سال گذشته شخصی نزد رهبر انقلاب اظهار نگرانی می‌کند، اما ایشان می‌گویند این مسئله حل می‌شود، اما کاهش جمعیت جای نگرانی دارد.
رضایی آدریانی عنوان کرد: حتی کسانی که مخالف جمهوری اسلامی، اما ایرانی هستند و دلشان برای کشورشان می‌تپد مسئله افزایش جمعیت و فرزندآوری را جدی بگیرند.
وی اظهار کرد: برخی مشکل اقتصادی را بهانه می‌کنند درصورتی‌که بسیاری این مشکل را هم ندارند و بخش عمده آن به دلیل بحث فرهنگی است و کسانی که می‌توانند فرزند بیشتری برای خودشان و کشورمان داشته باشند کوتاهی نکنند.
وی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار سقط‌جنین در کشور اتفاق می‌افتد که کمتر از ۱۰ هزار تا از آن احتمال بیماری و معلولیت دارد و بیش از ۹۰ درصد جنین‌هایی که سقط می‌شود حلال‌زاده و احتمالاً سالم و غیر معلول هستند که ازبین‌بردن آن‌ها اقدام ناشایستی از نظر شرعی و اخلاقی است و باید مانع آن شد.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: تمرکز ما مانع‌شدن برای سقط‌های غیرقانونی و جنایی است که در برخی موارد هیچ توجیهی برای سقط وجود ندارد؛ به‌عنوان‌مثال چرا باید زن‌وشوهری که در دوران عقد باردار شدند فرزند خود را به دلیل حرف برخی از مردم به قتل برسانند؟!
وی اظهار کرد: حتی سقط قانونی که در بیمارستان انجام شده عوارض جدی برای خانم‌ها داشته و سلامت بانوان را به خطر انداخته است چه رسد به سقط‌های غیرقانونی که احتمال عفونت بالاست و تا کسی مجبور نشده نباید چنین اقدامی را انجام دهد.
وی تصریح کرد: قانون جدید جوانی جمعیت بسیار جدی است؛ به‌عنوان‌مثال حتی اگر یکبار هر یک از حرفه‌مندان سلامت وسایل را برای سقط‌جنین فراهم کند برای همیشه پروانه طبابت وی باطل و از کار بیکار خواهد شد و تا پیش‌ازاین با دستور پزشک سقط انجام می‌شد، اما هم اکنون کارگروه یا کمیته پزشکی تصمیم می‌گیرند، زیرا تصمیم درباره جان یک انسان است و ما حق کشتن آن را نداریم.
عضو دانشکده سلامت و دین قم با بیان اینکه غربالگری هم باید علمی باشد، ادامه داد: غربالگری بانوان بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه مثبت بیماری‌های وراثتی دارند باید غربالگری را انجام دهند؛ بر اساس منابع علمی نباید هر شخص را غربالگری کرد و باعث نگرانی مادران باردار شد.
وی بیان کرد: گویا یک پازلی از بیرون برای جمهوری اسلامی چیده‌اند که جمعیت ما را کاهش دهند و برخی پزشکان با اندک شکی یک جنین را سقط می‌کنند.

 دانشکده سلامت و دین پیگیر عمل به اخلاق پزشکی است
وی اظهار کرد: در دانشکده سلامت و دین پیگیر اخلاق پزشکی و سلامت معنوی هستیم و سقط‌جنین هم ذیل اخلاق پزشکی مطرح است.
رضایی آدریانی ادامه داد: در این دانشکده تعامل دوستانه با بیمار، احترام به مراجعه‌کننده‌ها، رضایت و آگاهی‌بخشی به بیمار، اولویت قراردادن سود و ضرر بیمار به‌جای تمرکز بر منافع پزشک و بیمارستان از جمله مباحث است.
وی گفت: بحث سلامت معنوی بیمار چند سال است که در دنیا مطرح است و وزیر بهداشت سوئیس در مجمع جهانی سلامت اذعان کرد که سوئیس بالاترین شاخص‌های رفاه اجتماعی در دنیا را دارد، اما بیشترین خودکشی هم برای این کشور است و مردم ما کمبود سلامت روحی و معنوی دارند.
وی افزود: در آموزه‌های ما هم سلامت انسان با تمام ابعاد آن مدنظر است لذا روی سلامت جان باید کار شود و پزشک باید در کنار سلامت جسم، سلامت معنوی بیمار را هم مدنظر داشته باشد، زیرا در تمام بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های صعب‌العلاج جای خالی سلامت معنوی بیشتر به چشم می‌خورد.
این متخصص اخلاق پزشکی اظهار کرد: چند دانشگاه در کشور از جمله دانشکده سلامت و دین قم، مرکز تحقیقات سلامت معنوی دارند و با برپایی کارگاه‌هایی به کادر درمان آموزش داده می‌شود تا روحیه بیمار تا تکمیل درمان، حفظ و اصول اخلاقی به‌ویژه با بیماران رعایت شود.

پایبندی به اخلاق پزشکی باید تبدیل به گفتمان شود
وی تأکید کرد: پایبندی به اخلاق پزشکی و درک‌کردن بیمار باید تبدیل به گفتمان رایج و برای همه نهادینه شود.
رضایی آدریانی تصریح کرد: به‌منظور افزایش جمعیت باید زیرساخت‌ها فراهم شود به‌عنوان‌مثال بدرفتاری با مادران در هنگام زایمان تمایل به فرزندآوری را کاهش می‌دهد که برای این امر اعتباربخشی بیمارستان‌ها سالانه انجام می‌شود و رضایت‌سنجی هم جزء آن است که باید جدی‌تر انجام شود و البته خستگی بیش از حد برخی پرسنل و درآمد پایین دو دلیل این نوع رفتار است که تلاش داریم با برگزاری دور‌های مختلف برخورد با مراجعه‌کننده‌ها بهتر شود.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب «اخلاق و معنویت» را مطرح کردند و ما هرچه به سمت رشد اخلاقی و معنوی جامعه و گسترش اصول و قواعد اخلاق پزشکی در مراکز ارائه خدمات سلامت کشور تلاش کنیم به این بیانیه عمل کردیم و به تشکیل تمدن اسلامی نزدیک‌تر خواهیم شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.