کد خبر : 11139
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 12:01

۲۳۵ مقاله در دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی دریافت شد

۲۳۵ مقاله در دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی دریافت شد
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با اشاره به برگزاری کنگره در قم، تبریز و تهران، گفت: ۲۳۵ مقاله در دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی دریافت شد و اختتامیه این کنگره در ۳۰ آبان در تهران برگزار خواهد شد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمدباقر خراسانی امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی که در سالن جلسات علامه طباطبایی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: آغاز فرایند برپایی این کنگره از دو سال پیش هم‌زمان با چهلمین سالگرد ارتحال علامه، رسماً کار خود را آغاز و پیش‌نشست‌های مختلفی در این راستا برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این کنگره به همه ابعاد شخصیتی و دانشی علامه طباطبایی اعم از قرآن و حدیث، حکمت نظری، حکمت علمی، کلام و ادیان، عرفان و اخلاق، فقه و اصول و مباحث تفسیری و فلسفی پرداخته می‌شود.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ۳۵۹ چکیده مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد، گفت: بیشترین حجم چکیده مقالات در بخش قرآن و حدیث ارائه شده است.
وی اضافه کرد: حدود ۷۳ درصد چکیده‌ها مورد پذیرش قرار گرفت و ارزیابی‌های متعددی بر روی ۲۳۵ مقاله ارسال شده صورت گرفت و در مجموعه ۱۱۴ مقاله برای ارائه در کمیسیون‌های تخصصی آماده شد.
خراسانی با اشاره به پیش‌نشست‌های برگزار شده، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۳۱ پیش‌نشست برگزار و تا پایان ۲۰ آذرماه این مهم به ۱۴۲ پیش‌نشست خواهد رسید. این حجم از پیش‌نشست با حضور ۷۴ دبیر علمی برگزار شده است.
وی ادامه داد: گفتمان‌سازی و تبیین شخصیت علمی و اخلاقی و بررسی آرا و اندیشه‌های علامه طباطبایی مبتنی بر برپایی پیش‌نشست‌هایی در داخل و خارج از کشور را از نوآوری‌ها و ابتکارات کنگره است.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مدیر حوزه‌های علمیه دستور داد تا سیره مطالعاتی علامه طباطبایی برای اساتید و طلاب سطح عالی حوزه‌های علمیه برگزار شود، گفت: برخی پیش‌نشست‌ها در هند و عراق برگزار شد و در تلاش هستیم در ترکیه هم پیش‌نشست برگزار کنیم.
وی ابراز داشت: کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی باهدف فرهنگ‌سازی به بخش عمومی جامعه توجه نموده زندگی‌نامه روان، مختصر و جامعی از زندگی‌نامه علامه را در دستور کار قرار داده است
خراسانی جمع‌آوری خاطرات شفاهی علامه طباطبایی از زبان شاگردان را از دیگر فرایندهای این کنگره دانست و گفت: مستند زندگی‌نامه علامه طباطبایی و مستند المیزان از جمله آثار فاخری است که به فرایند شکل‌گیری و تدوین المیزان از زیان خود علامه را تشریح و ویژگی‌های المیزان از زبان بزرگان حوزه تبیین می‌گردد.
وی به بعد هنری علامه طباطبایی و بحث خوشنویسی، معماری و شعر و ادبیات علامه طباطبایی اشاره نمود و گفت: ویراست دوم کتاب حاوی اشعار علامه که منتشر شده است نیز در دست اقدام قرار دارد.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی گزارشی از برگزاری آئین افتتاحیه کنگره در روز چهارشنبه ۲۴ آبان هم‌زمان با چهل و دومین سالروز رحلت علامه با پیام مقام معظم رهبری خبر داد و ابراز داشت: نگاه دقیق و جامع و بلند رهبر معظم انقلاب به علامه طباطبایی است.
وی با بیان این که آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنران اصلی افتتاحیه این کنگره خواهد بود، اظهار داشت: تبیین سیره عملی علامه طباطبایی در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه از دیگر برنامه‌هایی است که هم‌زمان با برپایی آئین سنتی بزرگداشت برگزار خواهد شد.
خراسانی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های تخصصی کنگره روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه در مدرسه امام کاظم (ع) برگزار خواهد شد، بیان کرد: کمیسیون‌های تخصصی کنگره مبتنی بر محورهای شش‌گانه و موضوع زن و خانواده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: همچنین شنبه ۲۷ آبان‌ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز هم دراین‌خصوص برنامه‌ای با حضور اندیشمندان مختلفی از ایران و کشور ترکیه برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با اشاره به اختتامیه این کنگره، گفت: اختتامیه سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه مصادف با روز جهانی فلسفه در تهران و در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) و با سخنرانی آیت‌الله رئیسی ریاست‌جمهور، دکتر حداد عادل، مخبر دزفولی و یکی از شخصیت‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.
وی عنوان کرد: در مراسم اختتامیه میزبان میهمانانی از کشور روسیه ترکیه و بیت‌الحکمه عراق خواهیم بود، همچنین در آیین اختتامیه چندین رونمایی از جمله رونمایی از آثار به‌روز شده علامه و طرح‌های دبیرخانه دائمی علامه طباطبایی و نام‌گذاری هفته حکمت و فلسفه اسلامی صورت خواهد گرفت.
خراسانی بر اهمیت گفتمان‌سازی بین‌المللی حکمت و فلسفه اسلامی تأکید و با بیان این که جایزه جهانی حکمت و نشان جهانی علامه با مشارکت دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی تعریف خواهد شد.
وی با بیان این که در حاشیه مراسم اختتامیه در تهران نمایشگاهی از آثار علامه برپا خواهد شد، افزود: باتوجه‌به تبحر و تخصص علامه در عرصه خوش‌نویسی، از دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه الزهرا درخواست نموده‌ایم تا در حاشیه اختتامیه جملات علامه را به‌صورت خوشنویسی در معرض عموم قرار دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.