کد خبر : 3107
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردین 1402 - 10:28

در گفتگو با کارشناسان تغذیه؛

توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان

توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان
طبق نظر کارشناسان عدم تغذیه مناسب و همچنین نبود فعالیت بدنی به دلیل ترس از تشنگی و بی‌حالی در ماه مبارک رمضان باعث به‌وجودآمدن برخی بیماری‌ها مانند یبوست می‌شود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش فرهنگ نگار؛  رمضان، ماه عبادت و بندگی و رازونیاز با معبود جهانیان است، ماه مهمانی خدا و بهار قرآن، ماهی که در آن به آرامش می‌رسیم. در روایات اسلامی بر نماز خواند، قرآن‌خوانی، دعا خوانی و…در ماه مبارک رمضان تأکیدات بسیاری شده است.
رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم در این زمینه می‌فرماید: «هر کس در این ماه رمضان نماز مستحبی بجا آورد خداوند، برائت او را از آتش دوزخ خواهد نوشت.» و همچنین روایت شده است: «هر کس از شما در این ماه دو رکعت نماز برای‌خدای عزوجل و بزرگ بخواند خداوند او را خواهد آمرزید.»
این در حالی است که برای عبادت خالصانه و حضور قلب در نمازهای خود باید انرژی کافی را داشته باشیم و همچنین عوارض سردرد، دل‌درد، عطش و… را نداشته باشیم که این امر مستلزم داشتن تغذیه مناسب و  صحیح است.

تأمین مواد لازم بدن بجای افزایش حجم غذا
تغذیه در ماه رمضان باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند مواد لازم بدن  همچون کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی را در زمان روزه‌داری تأمین کند. یعنی به‌جای افزایش میزان حجم غذاخوردن بهتر است غذاهای مقوی که مواد لازم بدن را تأمین می‌کنند را به‌اندازه کافی میل کنیم.
از همین رو دکتر مجید کار اندیش با اشاره به نوشیدن مایعات گرم و پرهیز از نوشیدن آب سرد و نوشابه هنگام افطار، می‌گوید: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به‌این‌ترتیب اشتها کنترل میشود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌روغن و یا شله‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود. نان، پنیر و سبزی و یا همراه با مغز گردو برای افطار غذای مناسبی است. مصرف سوپهای ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: برای تأمین آب ازدست‌رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود. وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود بافاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شوند تا وعده سحری را با آرامش مصرف کنند.

یبوست شایع‌ترین بیماری در رمضان
این در حالی است که در ماه مبارک رمضان به دلیل تغذیه نامناسب و نبود فعالیت بدنی به دلیل ترس از تشنگی و خستگی،  بیشتر مردم دچار یبوست می‌شوند که دراین‌خصوص دکتر حیدری می‌گوید: باید مصرف سبزی در وعده افطار قرار بگیرد و همچنین استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب و همچنین فعالیت بدنی، بهترین روش برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.
از طرفی هم میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه دراین‌خصوص می‌گوید: شایع‌ترین مشکل گوارشی در روزه‌داران ابتلا به یبوست است که با رژیم غذایی مناسب می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد.
وی افزود: براین‌اساس خوردن میوه‌جات، همچون خیسانده برگ آلو، انجیر، هندوانه و مصرف روغن‌زیتون به همراه غذا در پیشگیری از یبوست بسیار مؤثر است.

مصرف نوشابه در ماه رمضان ممنوع
با وجود اینکه در ماه رمضان بیشتر خانواده ها در سنت حسنه افطاری دادن به اقوام خود شرکت می کنند اما بر سر سفره از نوشیدنی های گازدار همچون نوشابه بهره می برند که دکتر حیدری با اشاره به مصرف نوشابه در ماه رمضان افزود: مصرف نوشابههای گازدار در ماه رمضان توصیه نمی‌شود، زیرا موجب تحریک معده به خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده (گاستریت) می‌شود.
بنابراین، برخی از غذاها مانند کله پاچه و سیرابی باعث تشنگی فراوان در طول روز می شود که نباید این غذاها در ماه رمضان میل شود اما اگر کسی تمایل بخوردن این غذاهای پرچرب را دارد باید بصورت کم‌ آب، کم ‌نمک و در وعده افطار مصرف شود. همچنین برای جلوگیری از تشنگی شدید در ماه رمضان همواره باید از نوشیدنی‌های ولرم و شربت‌هایی هم‌چون آبلیمو، سکنجبین و سرکه شیره و خاکشیر استفاده شود و از نوشیدن آب یخ خودداری کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.