کد خبر : 12728
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 - 20:05

استاندار قم:

حقوق سرمایه‌گذاران طرح‌های فاضلاب به بهترین شکل تامین شود

حقوق سرمایه‌گذاران طرح‌های فاضلاب به بهترین شکل تامین شود
استاندار قم اهمیت جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را مورد توجه قرار داد و گفت: مدیران در تامین حقوق سرمایه‌گذاران طرح‌های فاضلاب، به نحوی عمل کنند، که دیگران نیز به سرمایه‌گذاری در این استان تشویق شوند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ سید محمدآقامیری عصر شنبه در آیین انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در تاسیسات فاضلاب شهرک پردیسان در تالار امام جواد(ع) استانداری همچنین اظهار داشت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در طرح‌های تصدی‌گری که قانون نیز مجوز آن را صادر کرده، اجتناب‌ناپذیر است.

وی در ادامه افزود: باید به حقوق بخش خصوصی نیز در طول دوره اجرای طرح، توجه ویژه داشته باشیم، و اگر تعهدی را ایجاد کردیم، انجام بدهیم.

وی گفت: وضعیت به گونه‌ای نباشد، که بخش خصوصی برای گرفتن حق خود، به دادگاه و مراجع قضایی مراجعه کند.

آقامیری همچنین با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید حقوق و منافع دولت را به شکل ویژه مدنظر قرار دهد گفت: هر چقدر این کار توسعه پیدا کند ما راضی‌تر و خوشحال‌تریم.

این مقام ارشد اجرایی در استان با اشاره به غیرقابل مقایسه بودن توان بخش‌های خصوصی و دولتی با یکدیگر تصریح کرد: توانایی تامین هزینه و مدیریت منابع مالی که بخش خصوصی دارد، هیچ موقع بخش دولتی ندارد.

وی ادامه داد: سرعت عمل بخش خصوصی در انجام طرح‌ها، در کوتاه‌ترین زمان و بالاترین کیفیت، در توان هیچ دولتی نیست و نخواهد بود.

آقامیری خاطرنشان کرد: ظرفیتی که در بخش خصوصی برای اجرای طرح‌ها وجود دارد، ظرفیت بسیار بالایی است، باید در راستای مردمی‌سازی طرح‌ها از آن استفاده نماییم.

استاندار قم گفت: مدیران در زمینه واگذاری طرح‌های آب و فاضلاب به بخش خصوصی، باید این‌قدر خوب عمل کنند، که سایر سرمایه‌گذاران نیز وقتی دفاع مسئولان از بخش خصوصی را می‌بینند، به سرمایه‌گذاری در این استان تشویق شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: وقتی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند، این سرمایه‌گذاری را باید محترم بدانیم.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی باید در زمان مقرر، طرح را به بهره‌برداری برساند، چون در غیر این صورت، منفعتی برای آن نخواهد داشت و توجیه اقتصادی را کاهش می‌دهد.

استاندار قم خطاب به مدیران اجرایی استان تاکید کرد: ضمن آنکه بخش خصوصی باید حقوق دولت را محترم بشمارد، مدیران نیز نباید موجب معطلی و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران شوند.

قرارداد سرمایه‌گذاری در تاسیسات فاضلاب شهرک پردیسان امضا شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز با اشاره به امضای طرح فروش فاضلاب خام شهرک پردیسان با مشارکت بخش خصوصی گفت: با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های آب و برق، انعقاد این قرارداد نمونه‌ای از عمل به منویات معظم‌له در این حوزه است.

حسن بختیاری همچنین تصریح کرد: قرارداد فروش فاضلاب پردیسان به میزان ۱۳.۴ مترمکعب است، این تنها مدل سرمایه‌گذاری در کشور است که به سرمایه‌گذار، فاضلاب خام داده می‌شود.

این مسئول دلایل فنی انتقال ندادن پساب را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: چون در محدوده بالادست و مناطقی مانند سلفچگان و نیزار و شهرک پردیسان نیاز آبی داشتیم، به این سمت حرکت کرده‌ایم.

وی طول این طرح را ۲۱ کیلومتر مربع دانست و گفت: عملیات اجرایی ۶ کیلومتر آن در حال انجام است، و با این قرارداد می‌خواهیم بقیه طرح توسط سرمایه‌گذار انجام شود.

وی یادآور شد: حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

بختیاری ادامه داد: نقطه تحویل فاضلاب خام نیز، در درون شهرک پردیسان خواهد بود تا فاضلاب به سمت بالادست انتقال پیدا کند.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ از سوی وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

بختیاری با ذکر این نکته که جانمایی اولیه تصفیه‌خانه مشخص شده گفت: باید با هماهنگی اداره‌کل منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های دیگر، زمین را به سرمایه‌گذار تحویل دهیم.

مدیرعامل آبفای قم با یادآوری اینکه برای احداث تصفیه‌خانه در بالادست با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم ولی در نهایت با شروطی مورد تصویب قرار گرفت، بیان داشت: دنبال این هستیم که با این قرارداد بتوانیم موضوع بازتخصیص آب که جز ابلاغ‌ها و سیاست‌های وزارت نیرو است را اجرایی کنیم.

وی گفت: با این اقدام، می‌توان صنایع کم آب‌بر که قابلیت استفاده از پساب دارند را در شهرک‌های بالادست مستقر کرد.

وی افزود: شهرداری‌ها نیز می‌ توانند برای تامین بخشی از پساب مورد نیاز، از نتایج این قرارداد استفاده کنند.

بختیاری همچنین اضافه کرد: دانشگاه‌ها و مراکز نظامی که از فضای سبز برخوردار هستند، هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان با تبیین فایده‌های اجرای طرح فوق خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی برای طرح‌های فاضلاب به‌ویژه خط انتقال تصفیه‌خانه با توجه به آسان نبودن امکان تامین مالی، همچنین آزادسازی منابع آب شُرب از مزایای این طرح است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از آبی که در صنایع استان مصرف می‌شود، آب با کیفیت سرشاخه‌های دِز می‌باشد، از این رو باید پساب را به سهمیه آب مورد نیاز صنعت اضافه کنیم.

بختیاری افزایش آب شرب استان با جایگزینی سهم آب صنعت را دیگر فایده این طرح برشمرد و تصریح کرد: اگر توسعه صنعت در محور سلفچگان – نیزار صورت بگیرد، این طرح، منبع پایداری برای تامین آب آن است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این طرح همچنین ظرفیت خوبی برای اشتغال پایدار نیز است.

مدیرعامل آبفا با اشاره به ۲۴۰ کیلومتر مربع شبکه فرسوده فاضلاب در قم خاطرنشان کرد: باید برای این معضل تدبیری اندیشیده شود، که به نحوی در قالب این قرارداد پیش‌بینی شده است.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان با اشاره به وضعیت طرح‌های فاضلاب در قم گفت: ما به لحاظ شاخص‌های آماری شرایط خوبی را در کشور نداریم.

وی در ادامه، پوشش شبکه فاضلاب در شهر قم را ۴۲ درصد ذکر کرد و افزود: تقریبا در میان کلان‌شهرهای کشور پایین‌ترین عدد را داریم، حتی از متوسط جهانی نیز پایین‌تر هستیم.

وی یادآور شد: این در حالی است که برخی کلان‌شهرهای کشور بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

بختیاری افزود: هدف‌گذاری ما باید این باشد، به درخواست‌های گسترده‌ای که در رابطه با توسعه طرح‌های آب و فاضلاب در استان و به صورت خاص در شهر قم، وجود دارد، عمل کنیم.

مدیرعامل آبفای قم، طول شبکه فاضلاب این شهر را حدود یک هزار و ۷۰ کیلومتر عنوان کرد و بیان داشت: شهر قم از چهار تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برخوردار است.

وی شبکه و خطوط انتقال فاضلاب مورد نیاز قم را حدود یک هزار و ۴۵ کیلومتر دانست و گفت: اکنون به صورت فوریت، حداقل نیازمند یک تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۵۰ هزار مترمکعب می‌باشیم.

مدیرعامل آبفای قم همچنین ادامه داد: در حال حاضر و در قالب تصفیه‌خانه‌های موجود حدود ۳۹ میلیون مترمکعب پساب تولید می‌کنیم.

بختیاری گفت: ۱۸ میلیون مترمکعب از این پساب در بخش‌های مختلف واگذار شده، که بخش صنعت با ۱۰ میلیون مترمکعب عمده‌ترین آن است.

وی یادآور شد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان، متولی انتقال پساب بخش صنعت است.

وی برخی معضل‌های فاضلاب شهر قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: تامین نشدن اعتبار و کافی نبودن درآمدها برای توسعه زیرساخت‌های فاضلاب از جمله این مشکل‌ها است.

وی ادامه داد: رها شدن فاضلاب در سطح شهر، زیان‌های بسیاری به بار آورده است.

مدیرعامل آبفای قم همچنین اظهار کرد: چالش موجود برای ارائه خدمات زیربنایی در طرح‌های مختلف مسکن از قبیل مسکن مهر و مسکن ملی نیز از مشکل‌هایی است که با موضوع فاضلاب مرتبط است.

وی بیان کرد: در سایت‌های نهضت ملی مسکن، به غیر از سایت ۵۶۰ هکتاری در بقیه موارد مشکل داریم که باید منابع آن را از محل اعتبارات وزارت‌خانه‌های راه‌وشهرسازی و نیرو، همچنین منابع استانی تامین کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.