کد خبر : 7417
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مرداد 1402 - 10:24

ضرورت مدیریت مصرف سیستم‌های سرمایشی در گرم‌ترین روز‌های سال

ضرورت مدیریت مصرف سیستم‌های سرمایشی در گرم‌ترین روز‌های سال
سیستم‌های سرمایشی در تابستان بیش از ۳۰ هزار مگاوات بار را به شبکه برق تحمیل می‌کنند که مشترکان خانگی با مدیریت مصرف این دستگاه‌ها می‌توانند صنعت برق کشور را در حفظ پایداری شبکه همراهی کنند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد این روزها دمای هوا در اکثر نقاط کشور نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته و در بسیاری از شهر‌های جنوبی کشور وضعیتی کم سابقه رقم خورده است. موضوعی که باعث تداوم افزایش مصرف برق و استفاده از سیستم‌های سرمایشی شده و تعداد روز‌هایی که مصرف بالای برق را تجربه می‌کنیم افزایش یافته است. طبق بررسی‌های انجام گرفته به ازای هر درجه افزایش دما میزان مصرف برق نیز در حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

در تابستان امسال متوسط دمای کشور ایران نیز نسبت به میانگین بلند مدت تا ۲ درجه افزایش داشته و به طور مشخص دمای حداکثر تیرماه نسبت به میانگین بلند مدت در نواحی مرکزی کشور ۱.۵ تا ۲.۵ درجه افزایش یافته است.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص افزایش دمای هوا و رشد تقاضای مصرف برق می‌گوید: در تیرماه شاهد این بودیم که تعداد روز‌هایی که مصرف برق کشور از ۷۱ هزار مگاوات فراتر رفت، زیاد بود و همین مسئله شرایط سختی را پیش روی صنعت برق کشور قرار داد. تا این لحظه از فصل گرم سال را با همت همکاران صنعت برق به خوبی پشت سر‌گذاشته ایم و امیدواریم در ادامه ایام فصل گرم سال نیز با همراهی مردم موفق عمل کنیم.

به گفته کردی در حدود ۱۰ هزار مگاوات در روز‌های اوج مصرف در بخش‌های مختلف صرفه‌جویی صورت گرفته که نقش مهمی در پایداری شبکه برق کشور داشته است.

آخرین آمار شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیاز مصرف برق را ۶۸ هزار مگاوات در پیک شبانه و ۷۱ هزار و ۴۰۰ مگاوات در پیک روزانه نشان می‌دهد. حداکثر تقاضای مصرف برق کشور نیز با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته به مرز ۷۳ هزار مگاوات رسیده و یک رکورد محسوب می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد از این نیاز مصرفی برق کشور مربوط به کولر‌ها و سیستم‌های سرمایشی است می‌گوید: مصرف کولر‌ها در کشور حدود ۳۲ هزار مگاوات است که سهم قابل توجهی است و استفاده صحیح از کولر‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق و عبور از روز‌های بسیار گرم داشته باشد.

کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق با تنظیم کولر‌های گازی روی دمای آسایش

کولر‌های گازی مصرف بالایی دارند که ۵ تا ۶ برابر کولر‌های آبی است، اما با این وجود برای مدیریت مصرف می‌توان آن‌ها را بر روی دمای آسایش ۲۴ درجه تنظیم کرد. افزایش یک درجه‌ای دمای کولر‌های گازی مثلا از ۱۷ به ۱۸ درجه ۳ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد داشت و اگر درجه وسایل سرمایشی از ۱۷ درجه ۲۴ درجه تنظیم شود، ۲۰ درصد کاهش مصرف برق را به دنبال دارد. بر اساس آمار رسمی بالغ بر ۱۰ میلیون کولرگازی در فصل تابستان در سراسر کشور فعال است که این کولر‌ها در مجموع ۲۰ هزار مگاوات از ۷۰ هزار مگاوات مصرف پیک برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند. تصور کنید که ۲۰ درصد صرفه جویی از این میزان، چه رقم قابل توجهی خواهد شد.

کولر‌های آبی اگرچه مصرف کمتری نسبت به کولر‌های گازی دارند، اما می‌توان باز هم با تغییر دور تند به دور کند، تا ۴۰ درصد مصرف برق کولر‌های آبی را کاهش داد؛ نکته‌ای که ساده به نظر می‌رسد اما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. ایجاد سایبان برای کولر‌های آبی و جلوگیری از تابش مستقیم خورشید هم این امکان را فراهم می‌کند که در دور کند هم از گرم شدن هوای خانه جلوگیری شود. عایق‌کاری کانال‌های کولر، نصب سایه‌بان، تعویض پوشال و سرویس دوره‌ای از اقدامات موثری است که برای بهبود عملکرد کولر ها و کاهش مصرف می‌توان انجام داد.

در کنار اعمال این نکات برای سیستم‌های سرمایشی، استفاده از وسایل برقی در زمان مناسب هم اثرگذاری زیادی در کاهش مصرف برق دارد. ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۲ ساعات اوج مصرف روزانه و شبانه است و بهتر است استفاده از وسایل برقی پرمصرف در این بازه را به حداقل رساند و به ابتدای روز یا ساعات پایانی شب موکول کرد.

تعرفه پلکانی برق و اعطای پاداش دو ابزار موثر در مدیریت مصرف برق

با توجه به روند رو به رشد افزایش دمای هوا در روز‌های آتی پیش بینی می‌شود شرایط مدیریت مصرف برق کشور نسبت به هفته‌های گذشته دشوارتر پیش برود و در این بین لازم است مشترکان بخش‌های مختلف به ویژه بخش خانگی با رعایت نکات مرتبط با صرفه جویی صنعت برق را در حفظ پایداری شبکه برق یاری کنند. زمینه‌های همراهی نیز با طرح پاداش مدیریت مصرف از سوی وزارت نیرو برای تمامی مشترکان اعم از کم  مصرف و پر مصرف فراهم شده تا همیاری مشترکان با صنعت برق بی پاسخ نماند.

البته در کنار برنامه‌های پاداش، افزایش تعرفه پلکانی برق مشترکان پر مصرف نیز از سوی وزارت نیرو پیگیری خواهد شد تا ضمن اصلاح رفتار های پرمصرف، حق کسانی که مصرفی تا سقف الگو دارند تضییع نشود. تعرفه‌های برق در چهار سطح الگو تعریف شده که در پله نخست مشترکان تا سقف الگو هستند که قبض آن‌ها با نرخ‌های بسیار پایین محاسبه خواهد شد. در پله های بعدی مابه‌التفاوت نرخ قبض برق مشترکان با مصرف مازاد تا ۱.۵ برابر الگو معادل ۱.۵ برابر خدمات تامین برق، با مصرف ۱.۵ تا ۲ برابر الگو معادل ۲.۵ برابر خدمات تامین برق و نرخ قبض برق مشترکان با مصرف بیش از ۲ برابر الگو معادل ۳.۵ برابر نرخ خدمات تامین برق محاسبه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.