کد خبر : 3663
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1402 - 11:29

معاون آبفای استان قم:

مشکل تاریخی آبرسانی به برخی از مناطق استان برطرف شد

مشکل تاریخی آبرسانی به برخی از مناطق استان برطرف شد
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان گفت: سال گذشته با اجرای چند پروژه آبرسانی مشکل تاریخی کمبود آب در برخی از بخش‌ها و روستاهای استان برطرف شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  مهندس محمود سربندی فراهانی به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در بخش آب استان در سال گذشته پرداخت و گفت: برنامه و هدف اصلی ما در سال گذشته آبرسانی به مناطقی بود که مشکل دیرینه کمبود آب را داشتند.

وی بخش‌های قنوات و قمرود را از نظر آبی جزو مناطق چالش‌برانگیز استان دانست و اظهار داشت: در همین راستا سال گذشته دو پروژه بزرگ اجرا و مشکل آبرسانی تاریخی به این مناطق را تا حدود زیادی برطرف شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به ابعاد پروژه آبرسانی به روستاهای قمرود یادآور شد: با احداث یک مخزن ذخیره هزار مترمکعبی، اجرای ۱۴.۵ کیلومتر خط انتقال، ساخت ۳۰  باب حوضچه بتنی ، بلوک سیمانی و پلی‌اتیلن و اجرای پایپ جکینگ به طول ۸۰  متر با اعتباری بالغ‌بر ۸۵ میلیارد تومان تأمین آب باکیفیت برای  ۱۴ روستای این بخش محقق شد.

وی همچنین احداث خط انتقال شهر قنوات به طول بیش از ۱۰ هزار متر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال را مورد تأکید قرار داد و گفت: با اجرای این پروژه شاهد پایداری آب در شهر قنوات و ۸ روستای مجاور آن خواهیم بود.

فراهانی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته مطالعات طرح جامع آب قم نهایی شد، اظهار داشت: با انجام این مطالعات نقشه راه اجرای خطوط آب تا سال ۱۴۳۰ مشخص و برنامه‌ریزی‌ها برای آینده شهر در بخش آب آسان‌تر شد.

وی انتقال مخازن ذخیره آب موجود در سایت سالاریه به پردیسان را یکی دیگر از اهداف شرکت آب و فاضلاب در سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: در همین راستا کلنگ نخستین مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی سال گذشته در پردیسان به زمین زده شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه سال گذشته ۸۲ میلیارد اعتبارات محرومیت‌زدایی ابلاغ و ظرف چند ماه هزینه شد، ابراز داشت: اجرای ۶ باب مخزن در برخی از روستاهای استان از محل این اعتبارات باعث شد عملاً مشکل ذخیره آب در این روستاها حل شود.

وی تعمیرات اساسی دو خط انتقال اصلی آب قم را از اقدامات مهم سال ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: تمام شیرآلات خط انتقال ۱۵ خرداد که قدمتی ۳۰ سال داشتند تعویض و نوسازی شد و برخی از شیرآلات نیز که ضرورت داشت نیز به خط اضافه شد.

فراهانی خاطرنشان کرد: شیرآلات خط انتقال علی‌آباد نیز که قدمتی ۴۰ ساله داشتند و تقریباً از بین رفته بودند نیز در سال گذشته تعویض و نوسازی شد.

وی اصلاح و توسعه شبکه توزیع در سطح استان به طول ۴۳ کیلومتر، احداث ۳۴ کیلومتر خط انتقال، احداث ۲ ایستگاه پمپاژ پروژه‌های آبرسانی روستایی، احیا و بهسازی ۹ حلقه چاه آب شرب، ترمیم، آب‌بندی و بهسازی ۶ مخزن روستایی، تجهیز ۱۵ حلقه از چاه‌های استان، راه‌اندازی سیستم تله‌متری ۲۸ فشارشکن و راه‌اندازی سیستم تله‌متری ۱۶ چاه و مخزن روستایی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته برشمرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.