کد خبر : 9558
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 12:01

گفتگو با یکی از فعالان استارتاپی:

حوزه استارتاپ‌، نیازمند توجه بیشتر مسئولان است

حوزه استارتاپ‌، نیازمند توجه بیشتر مسئولان است
نقش استارتاپ‌ها در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور انکارناپذیر است به همین دلیل این حوزه نیازمند توجه و همراهی بیشتری مسئولان برای پیشرفت کشور است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  اگر از مردم بپرسیم تعریف شما از استارتاپ چیست بسیاری پاسخ خواهند داد که استارتاپ همان برنامه‌های سفارش غذا، تاکسی و امثال دیجی‌کالا است. گرچه مثال‌های درستی در مورد استارتاپ‌ها زده شد؛ اما بی شک بسیاری از مردم، تصور مشخصی از این نوع کسب‌وکارها ندارند.
استارتاپ چیست؟
استارتاپ یا کسب‌وکار نوپا حاصل تفکر خلاقانه شخص یا عده‌ای از افراد است که منجر به کارآفرینی می‌شود. وجه تمایز این‌گونه کسب‌وکارها در این است که به‌سرعت رشد کرده و سرمایه چندانی نیز احتیاج ندارند. هدف از تشکیل استارتاپ‌ها رفع یک نیاز اساسی در زندگی مردم است.
استارتاپ‌ها در هر زمینه‌ای به وجود می‌آیند. اما بنا بر نیاز دنیای امروز، شاهد گسترش آنها در زمینه‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات هستیم.
وضعیت ایران از نظر کسب‌وکارهای استارتاپی
خوشبختانه کشورمان رتبه مناسبی در حیطه گسترش کسب‌وکارهای نوپا دارد؛ بنا بر گزارش شاخص نوآوری بلومبرگ، جایگاه ایران با دو پله صعود به رتبه ۴۷ فعالیت‌های استارتاپی ارتقا پیدا کرده است.
ذکر این نکته خالی‌ازلطف نیست که کشورهایی نظیر، آرژانتین، هند، قطر، عربستان، مکزیک، قبرس و صربستان در رتبه‌های پایین‌تری جای گرفته‌اند.

این در حالی است در عصر حاضر، سبک زندگی مردم بسیار تغییر کرده و لزوم استفاده از دانش‌های در دسترس، افزایش‌یافته است. استارتاپ‌ها برخلاف کسب‌وکارهای سنتی از قابلیت‌های دانش‌های موجود بهره برده و موجب رشد اقتصادی کشورها می‌شوند. از همین رو با یکی از فعالین حوزه استارتاپی گفتگویی انجام داده‌ایم.

*خودتان را کامل معرفی کنید.
علی وارثی زرنقی مدیرعامل شرکت نفیس نیک فناور ایرانیان و بنیان‌گذار استارتاپ بقال نت هستم.
دانش‌آموخته کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و دانشجوی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه قم، عضو پارک علم و فناوری استان قم و همچنین از اعضای مؤسس انجمن دانش‌بنیان استان قم هم هستم.

*در چه عرصه‌ای مشغول هستید و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید.
استارتاپ ما یعنی سامانه سفارش‌گیری برخط بقال نت، در حوزه بازار عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی استان، باهدف تسریع و سهولت در فرایند توزیع و بهبود عملکرد آن علی‌الخصوص توزیع عادلانه کالاهای اساسی و همچنین توسعه تجارت الکترونیک و تلفیق تجربیات حضور در بازار سنتی با فناوری‌های مدرن، شروع به کارکرده است.
این پلتفرم در واقع یک وب اپلیکیشن است که مانند یک تالار از یک سو تأمین‌کنندگان عمده کالا، کالاهای خود را برای فروش و دریافت سفارش عرضه می‌کنند و از سوی دیگر سفارش‌دهندگان عمده کالا، پس از مشاهده و مطلع شدن از قیمت‌ها، تخفیفات و جشنواره‌ها، در یک فضای رقابتی سالم و شفاف، کالای مدنظر را انتخاب و سفارش‌گذاری می‌کنند.
تمام فرایند ثبت‌نام و احراز هویت تأمین‌کنندگان و سفارش‌دهندگان کالا، همچنین سفارش‌گیری، بارگیری و ارسال کالا از ابتدا تا انتها توسط تیم پشتیبانی سامانه بقال‌نت پایش می‌شود تا مراحل سفارش‌گیری و تحویل آن به‌درستی به سرانجام برسد و در صورت لزوم به تعارضات احتمالی توسط شبکه نظارتی بقال نت رسیدگی شود.

استارتاپ‌ها در کشور با چالش بسیاری روبرو هستند
*جایگاه استارتاپ‌ها در کشور و قم چگونه و با چه چالش‌هایی روبرو هستند؟
استارتاپ‌ها در کشور عزیزمان ایران، به‌طورکلی با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها به‌خصوص در پنج سال گذشته، موضوع سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها بوده است که میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استارتاپ‌ها روند نزولی داشته و سرمایه‌گذاران باتوجه‌به وضعیت و جو اقتصادی حاکم بر کشورمان، حاضر به ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌باشند. از طرفی هزینه‌های سرسام‌آور و روزافزون استارتاپ‌ها، متأسفانه گاهی منجر به تعطیلی برخی کسب‌وکارهای نوپا گردیده است.
یکی دیگر از چالش‌های مهم، بحث مهاجرت برخی نیروی های متخصص در برخی حوزه‌های خاص است که صاحبان کسب‌وکار را به جستجو و یافتن جایگزین‌های مناسب جهت ادامه فعالیت خود، واداشته و با چالش همراه کرده است.
از دیگر چالش‌های موجود (باتوجه‌به ماهیت و فضای اغلب غیررسمی و دوستانه کسب‌وکارهای نوپا) ضعف فرهنگی در زمینه همکاری تیمی و کارگروهی است که متأسفانه باعث آسیب به کسب‌وکارها در همان ابتدای راه شده و گاهی در کمال ناباوری، این عامل منجر به فروپاشی استارتاپ گردیده است.
در شهر مقدس قم، اقبال عمومی نسبت به کسب‌وکارهای نوپا قابل‌قبول است؛ اما کماکان نیاز به فضاسازی و اعتمادسازی بیشتری جهت استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد که این مهم نیازمند همت صاحبان کسب‌وکار و مسئولین محترم ذی‌ربط است.

همکاری خوب پارک علم و فناوری با استارتاپ‌ها
*در حال حاضر چه میزان و چه نوع کمک‌هایی به استارتاپ‌ها می‌شود؟
در حال حاضر پارک‌های علم و فناوری استان‌ها که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و نوآوری و با حمایت معاونت محترم علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مشغول به کار هستند قادر به ارائه خدماتی از جمله خدمات عمومی شامل اسکان، اتاق کنفرانس و خدمات اطلاع‌رسانی شامل استفاده از کتابخانه و اینترنت و خدمات مشاوره‌ای شامل انواع مشاوره‌های فنی و بازرگانی و کارآفرینی و حقوقی و خدمات مالی و اعتباری شامل وام و جذب سرمایه‌گذار و خدمات قانونی شامل فرایندهای ثبت اختراع و… هستند.
افراد حقیقی و حقوقی که دارای ایده خلاقانه و ناب هستند، می‌توانند با تهیه طرح توجیهی و ارائه آن به مراکز نوآوری و رشد پارک‌های علم و فناوری استان‌ها، از تسهیلات این مراکز استفاده کنند و کسب‌وکار خود را رشد و توسعه دهند.
جا دارد همین‌جا از مجموعه پارک علم و فناوری استان قم علی‌الخصوص مرکز رشد علوم‌انسانی و اسلامی که همراهان دلسوز و همیشگی برای ما بوده و هستند، تقدیر و تشکر ویژه نمایم.
البته باید اشاره کنم که در برخی استان‌ها، مراکز نوآوری مستقلی وجود دارند که در زمینه شتاب دهندگی فعالیت دارند. شتاب‌دهنده‌ها خدماتی از جمله آماده‌سازی فضای کار مناسب با تجهیزات کافی و موردنیاز برای استارتاپ‌ها، معرفی سرمایه‌گذار به استارتاپ‌ها، مشاوره و راهنمایی در جهت ورود استارتاپ‌ها به بازار کار، تأمین‌ مالی جهت آزمون‌ و خطای محصول، آموزش‌ روش‌های تشکیل تیم و… ارائه می‌کنند.

انتظار از مدیران همراهی، همدلی و رفع موانع رشد است
*انتظار و خواسته شما از مسئولین کشور و قم چیست؟
انتظار ما هم همانند سایر همکاران صنفی و صاحبان کسب‌وکارهای مجازی علی‌الخصوص کسب‌وکارهای نوپا از مدیران و مسئولین محترم، در وهله اول همراهی و همدلی و سپس مساعدت جهت رفع موانع رشد کسب‌وکار و تسریع فرایندهای مربوط به راه‌اندازی و توسعه آن است.
و علی‌الخصوص اعتماد و استفاده عملی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در فرایندهای تولیدی، توزیعی و بازرگانی در اقتصاد کشور هست.

حوزه استارتاپ‌ها نیازمند محبت بیشتر مسئولان است
*اگر حرف ناگفته دیگری دارید بفرمائید؟
ابتدا بابت فرصتی که در اختیار مجموعه ما و در واقع در اختیار استارتاپ‌های قم قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم. همچنین توجه ویژه مدیریت محترم رسانه شما به مقوله استارتاپ‌ها، شایسته تقدیر و سپاس است.
استارتاپ‌ها می‌توانند بازویی بسیار قوی برای عبور از چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی باشند
بررسی‌ها نشان می‌دهند که پایه و بنیان رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، استارتاپ‌های ناشناخته‌ای بودند که کار خود را با کمترین امکانات حتی از پارکینگ منازل شروع کردند و نهایتاً با حمایت‌های مستمر به غول‌های فناوری و مالی جهان تبدیل شدند، بنابراین حوزه استارتاپ‌ها، حوزه‌ای است که اگر مورد محبت بیشتر مسئولین محترم قرار گیرد و سرمایه‌گذاری مناسب و سخاوتمندانه‌ای در این عرصه صورت پذیرد، می‌تواند به بازویی بسیار قوی برای عبور از چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی کشور تبدیل شود. رونق فضای دانش‌بنیانی و زیست‌بوم فناوری در کشور می‌تواند امید و نشاط را در جوانان عزیز و متخصص کشورمان و خانواده‌های ایرانی افزایش دهد و این همان مقابله با جنگ ترکیبی – شناختی دشمنان این مرزوبوم است.
امیدوارم باهمت مدیران و توجه مسئولان محترم، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به پیشران‌های اقتصادی کشور تبدیل شوند و بتوانند منجر به شکوفایی اقتصادی و خودکفایی و حل معضلات پیشروی اقتصاد در زمینه‌های مختلف برای ایران عزیز باشند.

مصاحبه و تنظیم از حسین حیدری
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.