کد خبر : 9056
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 17:16

خطیب قم:

اربعین حسینی امت اسلام را تمدن‌ساز خواهد کرد

اربعین حسینی امت اسلام را تمدن‌ساز خواهد کرد
امام جمعه قم اربعین حسینی را حاوی پیام‌های گفتمان انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: متفکران و صاحب‌نظران اجتماعی و سیاسی باید ویژگی‌های این ارتباط بزرگ را بشناسند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر افزود: این رویداد یک موج خروشان حسینی و عاشورایی است، و پیامش به علاقه‌مندان به اسلام آن است که اگر کنار هم قرار بگیریم یک شبکه الهی و اُمت تمدن‌ساز خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه مراسم اربعین مورد توجه دوست و دشمن است اظهار داشت: امروز می‌بینیم، هم دشمنان بیرون و هم برخی کوتاه فکران، چگونه به ساحت نورانی اربعین جسارت می‌کنند، اما همه بدانند اربعین یک رویداد آسمانی و عشق الهی است که در جهان جریان‌ساز شده‌است.

وی با ذکر برخی ویژگی‌های اربعین خاطرنشان کرد: حضور بیش از ۲۰ میلیون شرکت کننده، شرکت‌کنندگانی عاشق و شیدا، رویدادی همراه با رنج و سختی‌های فراوان، رویدادی که از درون مردم می‌جوشد، همچنین رویدادی که نظم آن به خود مردم برمی‌گردد، امنیت، اقتصاد و هزینه آن نیز از آنِ خود آنان است.

اعرافی همچنین اربعین را حاوی پیام‌های انسانی و الهی و گفتمان انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی توصیف کرد و گفت: این‌ها ویژگی یک رویداد اجتماعی است، این رویداد یک چیز عادی نیست، باید متفکران و صاحبنظران اجتماعی و سیاسی، بنشینند و ویژگی‌های این ارتباط بزرگ را بشناسند، این رویداد یک موج خروشان حسینی است.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه این امر شدنی است گفت: سخن انقلاب اسلامی با جهان اسلام این است که می‌توانید، به قرآن برگردید و به دین و ارزش‌های الهی تکیه کنید، گرداگرد سالار شهیدان جمع شوید، همه آرمان‌های شما محقق خواهد شد.

اعرافی گفت: این پیام اربعین به امت اسلام است که این راه موفقیت و سعادت است، البته اربعین حسینی پیامی هم به دشمنان دارد.

وی ادامه داد: پیام اربعین به دشمنان این است که این امواج جهانی اسلام، بیداری و مقاومت در راه خدا است، که به یاری خدا استمرار پیدا خواهد کرد و شما را به فضل الهی شکست خواهد داد.

امام جمعه قم همچنین خاطرنشان کرد: امروز دفاع از حجاب همچنین دفاع جبهه مقاومت و فلسطین و لبنان از خودشان ممنوع و خلاف است، اما از آن طرف، دخالت آمریکا در جنگ اوکراین، و ارسال گلوله‌های دارای اورانیوم تضعیف شده، آزاد است.

وی ادامه داد: این‌ها نظام ۲ گانه‌ای است که در دنیا شاهد هستیم، آمریکایی‌ها و مستکبران باید بدانند، اربعین‌ها خواهد آمد و دماغ شما را به خاک خواهد مالید.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخشی سخنان اهمیت جلوگیری از ناامنی در جامعه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه در همین ایام اخیر تعدادی از عزیزان نیروی انتظامی در حمله اشرار به شهادت رسیدند.

وی بیان داشت: جمع زیادی از مردم و نیروی انتظامی در آشوب‌ها به شهادت رسیدند، امنیت اصل و اساس سعادت یک جامعه است.

وی در ادامه افزود: مهمتر از آن، تجاوز به حقوق جامعه و ایجاد ناامنی است، دستگاه‌های مسئول محکم و قاطع باشند و اقدام‌های دقیق و درستی را در مقابل ایجاد ناامنی و خدشه به امنیت اجتماعی اتخاد کنند.

وی تاکید کرد: همچنین مواضع بدون تساهل و تسامح در برابر شکنندگان امنیت داشته باشند.

امام جمعه قم با گرامیداشت روز هفدهم شهریورماه خاطرنشان کرد: ۱۷ شهریور ۵۷ یک نقطه عطف و سرنوشت‌ساز در روند انقلاب اسلامی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: مطابق اسنادی که به دست آمده است، طرح رژیم شاهنشاهی و اربابان آنان این بود که با یک هجوم خشم، بسیار تند و کشتار وسیع، جوانان و جامعه ما را از همراهی با انقلاب اسلامی و امام بازدارند.

اعرافی تصریح کرد: یک وحشت و رعب عمومی ایجاد کنند، تا جامعه عقب بنشیند، اما به فضل الهی با عظمت و شجاعت و دلیری ملت، آن حمله خونین و کشتار وسیع، و نقشه سنگین و زشت دشمنان اسلام و ایران نقش برآب شد.

خطیب قم همچنین اظهار کرد: جوانان بزرگی را به معنای ظاهری از دست دادیم، و به شهادت نائل شدند، اما ۱۷ شهریور به یک نقطه درخشان و برگ زرین تاریخ انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران تبدیل شد.

وی تاکید کرد: ۱۷ شهریور نه تنها ملت را به عقب برنگرداند، بلکه پیشرانی به سمت پیروزی انقلاب اسلامی شد، دشمنان در برابر شجاعت و دلیری عقب نشستند و به فضل خدا ناامید شدند، و چرخ‌های انقلاب به سمت جلو به حرکت درآمد.

امام جمعه قم در بخش دیگری سخنان با اشاره به هشتم سپتامبر روز جهانی سوادآموزی افزود: کشور به فضل الهی برغم جنگ و مشکل‌ها و همه گرفتارها، از آمار باسوادی کمتر از ۵۰ درصد به بالای ۹۰ درصد، و در سنین هفت تا ۴۹ سال نیز به ۹۸ درصد رسیده‌است.

اعرافی همچنین ابراز امیدواری کرد: راه و مسیر سوادآموزی با همان نگاه انقلابی و جهادی و جامع و دقیق استمرار پیدا کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.