کد خبر : 13266
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 13:19

رشد ۷۲ درصدی بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۳

رشد ۷۲ درصدی بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۳
شهردار قم گفت: بودجه پیشنهادی شهرداری قم برای سال آینده نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ رشدی معادل ۷۲ درصدی دارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ سید مرتضی سقائیان نژاد در یکصد و شانزدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که با موضوع تقدیم بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری قم در ساختمان شهید زین‌الدین برگزار شد، با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری قم برای سال ۱۴۰۳ در زمان مقرر به شورای شهر تحویل داده شده است، اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری و سازمان‌های تابعه بالغ‌بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است که بودجه شهرداری مرکز ۱۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: میزان رشد بودجه پیشنهادی شهرداری قم نسبت به مصوب سال گذشته ۷۲ درصد و نسبت به اصلاحیه سال جاری ۴۲ درصد است.

شهردار قم با اشاره به پراهمیت‌ترین منابع بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۳ گفت: درآمدهای ساختمانی و بهای خدمات ۲۳ درصد و مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۰ درصد بودجه با رقم ۱,۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: در حوزه املاک سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۴ درصد بودجه شهرداری قم پیش‌بینی‌شده است.

وی با بیان اینکه اخذ وام و اوراق ۲,۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که ۲۰ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد یادآور شد: همچنین برای مشارکت و سرمایه‌گذاری ۱,۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

* ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر

شهردار قم با اشاره به رشد هزینه جاری به میزان ۲۵ درصد در بودجه سال آینده گفت: دو هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بودجه جاری برای شهرداری قم پیش‌بینی‌شده است که ۷۷۶ میلیارد تومان حقوق و مزایای کارکنان و حدود هزار میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر از جمله رفت‌وروب نگهداری فضای سبز و تخلفات شهری است.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه در حوزه بودجه عمرانی ۱۱ هزار و ۵۹ میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است اظهار کرد: رشد ۵۳ درصدی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت هزینه جاری به کل بودجه ۱۸ درصد است افزود: نسبت تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی به کل بودجه ۸۱.۷ درصد دیده شده است.

* تفاوت سرانه درآمدی و سرانه هزینه‌ای هر شهروند

به گفته شهردار قم سرانه درآمدی حاصل از عوارض و بهای خدمات ساختمانی در بودجه پیشنهادی شهرداری قم برای سال ۱۴۰۳ برای هر شهروند ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بوده و سرانه هزینه عمرانی و نگهداری شهر به ازای هر شهروند ۹ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان است.

سقائیان نژاد افزود: در حوزه مأموریت کالبد و شهرسازی ۴۸۱ میلیارد تومان، در حوزه مأموریت محیط‌زیست و خدمات شهری ۲ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان و در حوزه ایمنی شهری ۵۸۱ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سهم در بودجه هزینه‌ای را مأموریت‌های حمل‌ونقلی و ترافیکی دارد خاطرنشان کرد: هفت هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان برای این مأموریت پیش‌بینی‌شده است و در حوزه خدمات مدیریتی هزینه پیش‌بینی‌شده ۲ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان است.

* احداث و تکمیل ۱۰ تقاطع غیرهمسطح

شهردار قم اظهار کرد: احداث و تکمیل تقاطع غیرهمسطح ۱۰ مورد در بودجه شهرداری قم دیده شده است که هزینه ۸۴۲ میلیارد تومانی دارد.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای بهبود عبور و مرور شهری که تملک هزار میلیارد تومان از آن را شامل می‌شود، برای سال آینده پیش‌بینی‌شده است.

وی گفت: در حوزه پارکینگ ۲۳۸ میلیارد تومان، در حوزه توسعه و نگهداری فضای سبز ۷۷۲ میلیارد تومان و در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.