کد خبر : 9020
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 شهریور 1402 - 0:09

رئیس سازمان جهاد قم:

خودکفایی در تامین نهاده‌ها در قم با تولید گیاهان جایگزین دنبال می شود

خودکفایی در تامین نهاده‌ها در قم با تولید گیاهان جایگزین دنبال می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی مورد نیاز بهره‌برداران واحدهای پروش دام و طیور استان را از طریق گسترش کشت گیاهانی که متناسب با شرایط اقلیمی قم هستند به عنوان جایگزین محصولاتی که بیشتر وارداتی هستند دنبال می‌کنیم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمد رضا حاجی رضا روز سه‌شنبه   بیان داشت: ۹۰ درصد نهاده‌های مورد استفاده در واحدهای پرورش دام و طیور وارداتی است و ارز بری زیادی دارد، بنابراین استفاده از گیاهانی همچون سورگوم و تریتیکاله که در شرایط آب و هوایی قم نیز قابل کشت است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات وارداتی باشد.

وی افزود: تلاش برای خودکفایی در تامین نهاده‌های مورد نیاز پرورش‌دهندگان دام و طیور،‌ گامی مهم برای تحقق امنیت غذایی و در ادامه اقتدار غذایی است، بدین معنا که علاوه بر تامین نیاز داخل، محصولات غذایی مازاد خود را به کشورهای مختلف جهان صادر کرده و از این طریق قدرت اقتصادی خود را افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: بررسی‌های میدانی انجام شده در واحدهای دامپروری استان نشان داده‌است که استفاده از گیاهان جایگزین به عنوان نهاده توانسته همانند محصولات مرسوم و حتی در مواردی بهتری از آن‌ها در رشد دام و طیور موثر باشد و این موضوع به جد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم است.

گفتنی‌است استان قم با دارا بودن حدود هفت‌هزار واحد دامپروری از مهمترین قطب‌های پرورش دام کشور به شمار می‌آید.

در همین رابطه سالانه در استان قم بیش از ۳۰‌ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۰ هزار تُن شیر تولید می‌شود که نشان‌دهنده ظرفیت بالای این استان در حوزه دامپروری است.

علاوه بر ظرفیت بالای دامپروری و تولید قابل توجه محصولات دامی در قم، این استان یکی از مناطق مهم بارانداز دام در کشور است و دام بسیاری از استان‌ها برای قیمت‌گذاری،‌ فروش و کشتار به قم آورده‌ می‌شود.

این موضوع موقعیت خاصی را برای قم ایجاد کرده‌است که می‌توان به چشم یک فرصت اقتصادی به آن نگاه کرد و با ایجاد بسترهای لازم، زمینه سرمایه‌گذاری، تولید محصولات متنوع و اشتغال پایدار را در حوزه دامپروری استان گسترش داد.

دامپروری در قم سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و دامپروران به خوبی می‌دانند که چگونه دام خود را با توجه به شرایط خاص آب‌وهوایی این استان پرورش و محصولات غذایی مورد نیاز مردم را از این طریق تولید کنند.

سازمان جهاد کشاورزی قم در ارتباط با حوزه تولیدات دامی به دنبال استفاده از جدیدترین فناوری‌های موجود در صنعت دامپروری به منظور بالابردن سطح کمی و کیفی محصولات این حوزه و تامین امنیت غذایی مردم استان است.

همچنین قم از جمله استان‌های برتر کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون گوشت مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.