کد خبر : 11247
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 19:28

دفع شبهات و جلوگیری از انحرافات اعتقادی از مهمترین وظایف حوزه های علمیه

دفع شبهات و جلوگیری از انحرافات اعتقادی از مهمترین وظایف حوزه های علمیه
آیت الله مکارم شیرازی گفت: محافظت و نگاهبانی از اعتقاد مومنین و معتقدین، دفع شبهات و تردید‌ها و جلوگیری از انحرافات فکری و اعتقادی از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه و اندیشمندان و عالمان دینی است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پیامی به اختتامیه دومین جشنواره «پاسخ برتر» بر یافتن پاسخ‌های قانع کننده و اطمینان بخش در پاسخ به شبهات و افکار منحرف تاکید کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
عن النبی صلّی الله علیه وآله وسلّم:
مَن خَرَجَ یَطلُبُ باباً مِن عِلمٍ، لِیَرُدَّ بِه باطِلاً إلى حَقٍّ، أو ضَلالَهً إلى هُدىً، کانَ عَمَلُهُ ذلکَ کَعِبادَهِ مُتَعَبِّدٍ أربَعینَ عاما. (امالی طوسی، ص ۶١٩)
در ابتدا لازم است از مسئولین و برگزارکنندگان این همایش قدردانی نمایم و امیدوارم این همایش به اهداف و برنامه‌های مورد نظر دست یافته و گامی مهم در این زمینه بردارد.
تردیدی نیست که از مهمترین وظایف حوزه‌های علمیه، اندیشمندان و عالمان دینی، هدایت و راهنمایی مردم نسبت به تکالیف شرعی و فضایل اخلاقی و پاسخ به سوالات اعتقادی و فکری ایشان است. علاوه بر این محافظت و نگاهبانی از اعتقاد مؤمنین و معتقدین، دفع شبهات و تردید‌ها و جلوگیری از انحرافات فکری و اعتقادی نیز بر عهده آنان است. به همین دلیل بود که ما در مجالس سخنرانی در سال‌های پیش از انقلاب برای نجات جامعه و خصوصاً جوانان از شبهات و رفع ابهامات ذهنی آن‌ها فضایی برای پرسش و پاسخ ایجاد می‌کردیم که در آن زمان ابتکار نوینی بود.
امروزه و با گسترش جریان اخبار و اطلاعات، خصوصاً در رسانه‌های اجتماعی و ارتباط جمعی، از سویی راه بر انتشار شبهات و افکار منحرف با ظاهری صحیح و آراسته گشوده شده و از سوی دیگر اسباب و ابزار پاسخگویی نیز تغییر کرده است. در این میان وجود پایگاه‌های قابل اعتماد، به روز، آگاه و کارآمد بسیار ضروری و لازم است. مراکز پاسخگویی می‌بایست ضمن بهره مندی از این خصوصیات، در راه یافتن پاسخ‌های قانع کننده واطمینان بخش، تلاش بیشتری نمایند. باید توجه داشت ارزشِ یافتنِ یک پاسخِ دقیقِ علمی و اطمینان بخش و نجات یک انسان از تردید و وسوسه شیطانی، قابل مقایسه با هیچ عبادت و اطاعتی نیست. بار دیگر از تلاش‌های انجام شده در برگزاری این همایش قدردانی نموده و توفیقات روز افزون همه کسانی که در اعتلای دین و گسترش معنویت در جامعه اسلامی تلاش می‌کنند را از خداوند متعال خواستارم.
قم-ناصر مکارم شیرازی
آبان‌ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.