کد خبر : 11628
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1402 - 12:34

گزارش فرهنگ نگار از دستاوردهای بسیج؛

راهبرد بسیج رفع تهدیدها و تبدیل آن به فرصت‌ها است/بسیج درخشان‌تر از همیشه

راهبرد بسیج رفع تهدیدها و تبدیل آن به فرصت‌ها است/بسیج درخشان‌تر از همیشه
امروز بسیجیان مخلص بر حسب ضرورت علاوه بر آمادگی کامل برای دفاع از کیان اسلامی با حضور فعال در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی به نقش‌آفرینی می‌پردازند.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛   تشکیل بسیج و پیام‌ها و روحیات ملکوتی و آسمانی بسیجیان خاطره‌ها و تاریخ انقلاب اسلامی را به خود معطوف ساخته است، در واقع بسیج و انقلاب از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند. پنجم آذر هر سال یادآور تحولی عظیم است که پایداری ارزش‌های ناب و آرمان‌های بزرگ در عصر کنونی را مصونیت می‌بخشد و استمرار آنها را تضمین می‌کند. آذر ۵۸ در حساس‌ترین شرایط و اوضاع کشور، حضرت امام (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی با درایت و قاطعیت فرمودند: ملتی که ۲۰ میلیون جوان دارد باید ۲۰ میلیون تفنگ‌دار داشته باشد.
زمانی که درخشش شعاع نورانی اسلام و جاذبه‌های معنوی انقلاب در جامعه اسلامی ایران حرکت روبه‌رشد خود را آغاز نمود به یکباره حضور جوانان در بسیج مستضعفین گوهر وجودی آنان را با اکسیر ایمان و معنویت عجین نمود و زندگی آنان را باقدرت و فضیلت در هم آمیخت و برکت همین فضیلت‌ها، انقلاب اسلامی را از گردنه‌های سخت عبور داده است.
بسیجیان دلاور و ولایت‌مدار همان کسانی هستند که در مدرسه عشق و پای مکتب امام راحل با پیروی از ارزش‌های دینی و انقلابی، درس غیرت، پایمردی و جانبازی را فراگرفتند. نیروهای جان‌برکف بسیج پس از هشت سال دفاع مقدس همچنان با درایت و قدرت، مکتب ایثار را تداوم بخشیدند و بر حسب نیاز در میدان‌ها  و عرصه های مختلف کشور برای گره گشایی از مشکلات مردم و حرکت به سمت پیشرفت و آبادانی کشور در حال فعالیت هستند.

 

راهبرد بسیج رفع تهدیدها و تبدیل آن به فرصت‌ها است
از همین رو سردار محمدرضا موحد، فرمانده سپاه علی ابن ابی‌طالب (ع) قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به دستاوردهای بسیج، گفت: امروز در تمام عرصه‌ها حضور دارد و برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش می‌کند. امروز بسیج تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند.
وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی و کاربردی میعاد نور به همت بسیج و با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، اظهار داشت: این مرکز در رشته‌های مختلف اعم از فناوری اطلاعات، الکترونیک، امور مالی و بازرگانی، معماری و ساختمان، صنایع پوشاک و هنرهای تجسمی، انگشترسازی، قالی‌بافی، خیاطی و سایر رشته‌ها خدمات آموزشی خود را به متقاضیان ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به آبرسانی به روستاهای قم توسط بسیج، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در مجموع ۸ هزار روستا در کشور با همکاری بسیج و دولت سیزدهم آبرسانی خواهند شد و در استان قم نیز تا کنون ۲۰ روستا از نعمت آب شیرین بهره‌مند شدند.
فرمانده سپاه قم ادامه داد: از جمله مسئولیت‌های بسیج، جذب، آموزش و ساماندهی اقشار مختلف جامعه در راستای خدمت‌رسانی به مردم و پیشبرد اهداف متعالی اسلام و نظام جمهوری اسلامی است و این امر از بسیج دانش‌آموزی در مدارس آغاز می‌شود و اقشار دیگر جامعه را نیز در بر می‌گیرد.
وی ابراز داشت: برگزاری اردوهای راهیان نور از جمله برنامه‌های بسیج برای دانش‌آموزان است که هم اکنون در استان قم دانش‌آموزان دختر در مرحله هشتم اعزام هستند و پس از آن، اعزام دانش‌آموزان پسر شروع می‌شود و در ماه‌های آینده نیز اقشار مختلف مردم می‌توانند به این مناطق عملیاتی اعزام شوند.
سردار موحد عنوان داشت: به دلیل جایگاه ویژه موضوع دامپروری در قم و در راستای تأمین بخشی از نیازهای دامداران استان، در هفته بسیج کلنگ احداث کارگاه خوراک دام در قم به زمین زده می‌شود.
وی با بیان اینکه برای زنان سرپرست عرصه مشاغل خانگی بهترین گزینه است افزود: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت‌گرفته، اما موضوع کلیدی دراین‌خصوص، بحث عرضه محصولات است که با وجود برپایی نمایشگاه‌های مقطعی در نقاط مختلف استان قم، اما این میزان کافی نیست و نیازمند بازارچه دایمی هستیم تا فعالان این عرصه بتوانند فرصت بهتری برای عرضه تولیدات پیدا کنند که در این زمینه از مسئولان انتظار داریم که فضایی را به این امر اختصاص دهند.
فرمانده سپاه قم خاطرنشان کرد: در طول سال گروه‌های جهادی مختلف به‌خصوص در عرصه پزشکی در قالب طرح شهید رهنمون به داخل و خارج از استان اعزام می‌شوند و خدمات پزشکی و دارویی را به‌صورت رایگان به بیماران در مناطق کم‌برخوردار ارائه می‌دهند.
سردار موحد در خاتمه گفت: از دیگر اقدامات بسیج می‌توان به تکمیل شبستان بقیع مسجد مقدس جمکران، مسکن مددجویان، پروژه اجرای شبکه برق فشار متوسط سه روستا، بهسازی مسیر روستای جنت‌آباد، تعمیر و مرمت ۳۶ منزل مددجویان، زیرسازی و آسفالت معابر ۶ روستای فاقد دهیاری، احیا و بازسازی ۶ قنات روستایی، توزیع بیش از ۶ هزار بسته معیشتی، برگزاری ۶ هزار نفرروز اردوی جهادی، تعمیر و مرمت ۷۰ منزل محرومین روستایی، تعمیر ۲ مدرسه، ساخت ۲ منزل و پخت ۵۰ هزار پرس غذای گرم در خوی، آزادسازی ۵ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد، ویزیت رایگان و اهدای دارو برای بیش از ۶ هزار نفر، برگزاری کلاس تقویت دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار، تعمیر لوازم‌خانگی به ارزش هزار و ۱۰۰ میلیون تومان، اهدای بسته لوازم‌تحریر به دانش‌آموزان مناطق محروم به ارزش یک میلیارد تومان اشاره کرد.

همان‌گونه که گفته شد امروز بسیجیان مخلص بر حسب ضرورت علاوه بر آمادگی کامل برای دفاع از کیان اسلامی با حضور فعال در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی به نقش‌آفرینی می‌پردازند.
امروز راهبرد بسیج رفع تهدیدها و تبدیل آن به فرصت‌ها است. امروز بسیج خادم و امید ملت است و این نیروی مخلص تلاش می‌کند تا هر روز گام‌های مؤثری را در راستای خدمت‌رسانی به ملت بزرگ ایران بردارد.

 

طرح‌های عمرانی بسیج مقرون‌به‌صرفه است
این در حالی است که سرهنگ پاسدار امیر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان قم در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار داشت: اقدامات عمرانی بسیج در قم باروحیه جهادی بسیجیان و نظارت و کنترل کیفیت مستمر توسط دستگاه‌های متولی انجام می‌گیرد و ازاین‌رو از نظر کیفی از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های عمرانی بسیج استان قم در عرصه آبرسانی به روستاها، گفت: هم‌زمان با اجرای طرح‌های آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور، هشت پروژه آبرسانی نیز به ۲۰ روستای در شهرستان کهک، به بهره‌برداری رسید.
معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان قم عنوان کرد: در این پروژه‌ها بسیج سازندگی سپاه قم به‌عنوان مجری طرح و شرکت آب و فاضلاب استان به‌عنوان بهره‌بردار بوده‌اند که شامل آب‌رسانی به دو مجتمع در کهک و سلفچگان است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.
وی ابراز داشت: احداث مخزن یک هزارمترمکعبی روستای ورجان و اجرای خط انتقال آن به طول ۳ هزار و ۸۰۴ متر با جمعیت تحت پوشش ۲ هزار و ۶۶ نفر و احداث مخزن ۲ هزارمترمکعبی روستای لنگرود و خط انتقال آن به طول ۵۳۲ متر با جمعیت تحت پوشش هزار و ۶۳۸ نفر از جمله پروژه‌هایی است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
جعفری اضافه کرد: همچنین احداث خط انتقال روستای تیره به طول ۸۲۶ متر با جمعیت تحت پوشش ۵۲۵ نفر، اصلاح خط انتقال مجتمع آبرسانی ۸۰ روستا به طول ۳ هزار و ۵۰۰ متر و تهیه و نصب ۴ دستگاه دیزل‌ژنراتور به‌منظور آبرسانی به روستاهای دستگرد، ویریچ، یکه باغ و میم با جمعیت تحت پوشش ۴۵۴۹ نفر را از دیگر این پروژه‌ها بود.

شاید بیشترین خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و تلاش برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی در عرصه سازندگی و عمرانی باشد که در این راستا بسیج سازندگی فعالیت‌های بسیار درخشانی دارد. بسیج سازندگی با تکیه پرتوان و تخصص جوانان برومند جهادی و با ۲۳ سال پشتوانه درخشان خدمتگزاری متعهدانه و با بصیرت، توانسته در راستای منویات فرماندهی معظم کل قوا، گام‌های ارزشمند و پرافتخاری را در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و در همراهی کامل با رویکردهای دولت مردمی و به‌ویژه در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بردارد .
یقیناً حرکت جهادی بدون چشم داشت و منّت، متناسب‌ترین نوع حرکت با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شبیه‌ترین به حماسه دفاع مقدس است.

 

 

همکاری بسیج سازندگی در طرح های عمرانی با نهادی مختلف
از همین رو سرهنگ پاسدار علیرضا ایراندوست، مسئول بسیج سازندگی سپاه قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره اینکه بسیج سازندگی در طرح‌های مختلف عمرانی در حال همکاری با نهادهای مختلف است، اظهار داشت: بسیج سازندگی در استان قم در حوزه‌های مختلف عمرانی، فنی و مهندسی، مرمت منازل نیازمندان، احیای قنات، آبخیزداری و لایه روبی و کانال‌کشی و عرصه‌های دیگر محرومیت‌زدایی اقداماتی انجام داده است.
وی ادامه داد: یکی از کلان پروژه‌هایی که به بسیج سازندگی واگذار شده است، پروژه ساخت ۱۰۴۰ واحد از  نهضت ملّی مسکن است که به توفیق الهی، تا به الان مباحث اولیه بناسازی آن انجام شده است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه قم افزود: یکی دیگر از پروژه‌هایی که بسیج سازندگی به‌صورت موافقت‌نامه در حال پیگیری آن است پروژه بهسازی راه روستایی جنت‌آباد با اعتباری بالغ بر ۲ و نیم میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: پروژه بعدی که به‌صورت تبادل موافقت‌نامه با سازمان برنامه‌وبودجه داریم پروژه تکمیل شبستان بقیع مسجد مقدس جمکران است، این پروژه از سال ۱۴۰۰ شروع شده و هم اکنون نیز ادامه دارد همچنین پروژه احداث موتورخانه مرکزی مسجد مقدس جمکران هم در حال پیگیری است.
ایراندوست تأکید کرد: پروژه بعدی پروژه آب‌رسانی خط قیام است، این پروژه شامل سه مخزن ۳۰۰ مترمکعبی، مخزن ۵۰ مترمکعبی و مخزن ۱۰۰ مترمکعبی و یک ایستگاه پمپاژ با ۱۲ و نیم کیلومتر خط انتقال است که با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان در حال اجرا است.
وی در ادامه افزود: باتوجه‌به تسهیلات تبصره ۱۶، بسیج سازندگی توانسته است کمک شایانی در موضوع اشتغال‌زایی داشته باشد.  دراین‌خصوص با اعطای بیش از ۷۵ میلیارد تومان وام، توانسته‌ایم برای ۵۷۵ نفر شغل ایجاد کنیم.

 

حضور بسیج در عرصه جنگ نرم
همان‌طور که گفته شد بسیج در عرصه‌های مختلف حضور دارد و از کیان کشور دفاع می‌کند از همین رو باید گفت که در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز این حضور بسیج بود که با تلاش میدانی، نقشه‌های دشمن را مرحله، مرحله به شکست رسانید و به‌رغم توفیق دشمنان در ایجاد تغییر در بسیاری از کشورها بر اساس الگوهای انقلابات رنگین و مخملین، بسیج با حضور میدانی و هوشیاری خود سبب شد که سناریوهای پیچیده دشمنان در بهره‌گیری از مؤلفه‌های عملیات روانی و جنگ نرم برای شکست نظام اسلامی به شکست انجامیده و عملاً قدرت و توان بازدارندگی کشور را در این عرصه نیز همچون جنگ سخت به اثبات برساند.
این واقعیت سبب گردیده است که دشمنان نظام اسلامی در سال‌های اخیر با تمرکز بر حوزه جنگ نرم بسیج را آماج حملات خود قرار دهند. به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، در بیانات خود در جمع بسیجیان در ۶ آذر سال ۱۳۹۸ با تأکید بر اهمیت آمادگی بسیجیان برای مقابله با جنگ نرم دشمن، همچون جنگ سخت، یادآور می‌شوند: «بسیج به همان دلیل که برای مردم و کشور بسیار مهم است، به‌شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن قرار دارد تا این حرکت عظیم را از درون دچار مشکل کنند»، به همین دلیل است که در عرصه جنگ نرم، دشمنان نظام اسلامی با بهره‌گیری از شبکه‌های مختلف رسانه‌ای و فضای مجازی تلاش دارند با مسئله‌دار کردن نیروهای بسیجی و به‌تبع آن خنثی‌سازی ظرفیت‌های بسیج، ابتکار عمل را از بسیج گرفته و در میدان‌های معارضه بسیج و بسیجیان را منفعل کنند.

حسین حیدری
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.