کد خبر : 1284
تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1401 - 9:22

رئيس دانشگاه علوم پزشکی استان مطرح کرد:

رتبه اول قم در اجرای قانون جوانی جمعیت

رتبه اول قم در اجرای قانون جوانی جمعیت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: قم توانسته در اجرای قانون جوانی جمعیت به رتبه اول در میان سایر استان‌ها دست یابد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ دکتر مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست تخصصی جوانی جمعیت، با اعلام اینکه استان قم توانسته به رتبه اول در اجرای قانون جوانی جمعیت دست یابد، گفت: ولی ما به این موضوع بسنده نمی‌کنیم و در تلاش برای بالا بردن نرخ رشد جمعیت در استان هستیم.

وی افزود: در این مسیر مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد برای محقق کردن حداقل‌های نظام در زمینه جمعیت بسیار حائز اهمیت است.

اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر کشور در بحث جوانی جمعیت نیز با اشاره به آمار جمعیتی کشور، گفت: کاهش نرخ باروری در کل کشور‌های جهان در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است، ولی در این کشور‌ها ۸۰ الی ۹۰ سال طول کشید در حالیکه در کشور ما فقط در عرض ۱۰ سال میزان باروری کلی به ۲.۰۱ رسید و این در حالیست که کشور ما از سال ۴۱ تا ۶۳ بهترین کشور در بحث رشد جمعیت و نرخ باروری کلی بود.

وی، با بیان اینکه جمعیت زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال به‌عنوان جمعیت غیر مولد محسوب می‌شوند، گفت: قانون جوانی جمعیت به طور شفاف وظایف کارکنان بهداشت و درمان را در قبال افزایش نرخ باروری روشن نموده است و بسیار مورد توجه سایر کشور‌های دیگر نیز قرار گرفته است.

مشاور عالی وزیر کشور در امور جمعیتی با اشاره به تاثیر طلاق در کاهش رشد جمعیت، گفت: آمار نشان دهنده افزایش آمار طلاق در سال‌های اخیر بوده است، که باید با نگاه آسیب شناسانه به این پدیده به دنبال علل طلاق و رفع دلایل و عوامل آن بود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه ماما‌ها و مراقبان سلامت و بهورزان در نظام سلامت بیان کرد: از برنامه‌های مهم دیگر برای ارتقای نرخ باروری، پیشگیری از سقط جنین و ارتقای کمی و کیفی مراقبت‌های بارداری است.

اکبری به نقش مهم شبکه‌های بهداشت در شهر و روستا برای ترویج فرهنگ فرزندآوری اشاره کرد و گفت: کشور ایران هنوز پیر نشده، ولی با ادامه روند کنونی، تا ۲۸ الی ۳۰ سال آینده جزو کشور‌های سالمند جهان محسوب خواهد شد، این در حالی است که کاهش جمعیت جوان در سال‌های آتی کشور را از جنبه‌های مختلف دچار چالش جدی می‌نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.