کد خبر : 11479
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 16:28

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:

سالانه ۱۱ هزار کتاب در قم مجوز چاپ می‌گیرد/آماری از سرانه مطالعه در استان قم وجود ندارد

سالانه ۱۱ هزار کتاب در قم مجوز چاپ می‌گیرد/آماری از سرانه مطالعه در استان قم وجود ندارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: سالانه ۱۱ هزار عنوان کتاب در این استان مجوز چاپ و نشر دریافت می‌کند و با این آمار قم در جایگاه دوم چاپ و نشر کتاب در کشور قرار دارد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ امیرعلی عموزاده   بیان کرد: به طور میانگین ماهانه ۹۰۰ کتاب اولی در استان قم مجوز چاپ دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امسال دریافت مجوز چاپ و نشر کتاب در این استان نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته است، گفت: دریافت مجوز چاپ و نشر کتاب در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد رشد داشته‌است.

علت پایین بودن این آمار به گفته عموزاده، گسترش کتاب‌های دیجیتال و صوتی بوده‌است.

وی دراین باره گفت: این امر در همه استان‌های کشور صدق می‌کند و تنها مختص این استان نیست.

وی ادامه داد: درمقابل نشر کتاب‌های صوتی و دیجیتال با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده‌است هر چند که کتاب کاغذی جایگاه خود را دارد و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب‌های سنتی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: در حالی که سالانه مجوز انتشار ۱۱ هزار عنوان کتاب در قم صادر می‌شود، در ۲۰ استان کشور حتی ممیزی کتاب نیز انجام نمی‌گیرد.

یک‌هزار و ۵۰۰ ناشر در استان قم فعالیت دارند

وی به فعالیت یک‌هزار و ۵۰۰ ناشر در استان قم اشاره و بیان کرد: تعداد چاپخانه‌های این استان به جز چاپخانه‌های دیجیتال، ۲۹۱ مورد است که در راستای نشر کتاب فعالیت دارند.

عموزاده با اشاره به اینکه استان‌های دیگر به طور میانگین دارای ۱۰ ناشر هستند، گفت: قم با این تعداد ناشر جایگاه دوم نشر کشور را به خود اختصاص داده‌است که این امر نشان از اهمیت جایگاه کتاب در این استان دارد.

وی اضافه کرد: قم تنها ۱۰ درصد جمعیت استان تهران را داراست و با این وجود رتبه دوم چاپ و نشر کتاب بعد از تهران را کسب کرده که از فعالیت دلسوزانه مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قم دلالت می‌کند.

وی با سرآمد خواندن استان‌های قم و تهران در کشور از جهت چاپ و نشر، بیان کرد: استان‌های دیگر شاید زیر ۵۰۰ جلد کتاب را در سال منتشر کنند و به عبارتی ۷۰ درصد استان‌ها زیر یک‌هزار کتاب در سال منتشر می‌کنند.

عموزاده به اهمیت افزایش سرانه مطالعه کتاب در استان اشاره و بیان کرد: در بیان آمار سرانه مطالعه، اختلافاتی میان نهادها، دستگاه ها و مسوولان وجود دارد چرا که تعریف واحدی از این امر داده نشده است.

وی گفت: این امر که هنوز مشخص نیست که آیا مطالعات درسی، ادعیه و کتب مقدس جزو سرانه مطالعه محسوب می شود یا خیر، خود مساله مهمی در ارائه آمار درست در سرانه مطالعه محسوب می شود که همچنان بی نتیجه مانده است.

آماری از سرانه مطالعه در استان قم وجود ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: با وجود تمام این مسائل شاخصه هایی در دریافت آمار سرانه کشور وجود دارد که بر اساس این شاخصه ها سرانه مطالعه در کشور ۴۰ دقیقه است.

وی در پاسخ به این سئوال که سرانه مطالعه درقم چند دقیقه است، گفت: آماری از سرانه مطالعه در این استان وجود ندارد.

عموزاده بیان کرد: مسوولیت امور نشر و توزیع و انتشار کتاب در کشور، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان است و مسوولیت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد بسترهای مناسب و فرهنگ‌سازی در این زمینه با ادارات کل کتابخانه‌های عمومی می‌باشد.

وی همچنین از توزیع ۳۰ درصد کاغذ کشور در قم خبر داد و گفت: قم تنها شهری است که دارای شهرک چاپ است و این امر از اهمیت و جایگاه نشر در قم حکایت می کند.

همگان باید در ترویج کتابخوانی تلاش کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اینکه همه آحاد مردم، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی دست در دست هم باید در ترویج کتابخوانی تلاش کنند، گفت: ترویج و گسترش کتاب و کتابخوانی می‌تواند در دستیابی به دستاوردهای نوین بشری در زمینه دانش و فرهنگ و پیشینه اندیشه‌ها، عقاید و تجلیات فکری و خلاق بزرگان فکر و اندیشه کمک کند.

وی تاکید کرد: با ترویج کتابخوانی همچنین می‌توان به سفارش‌ها و توصیه‌های دینی و اسلامی که در آن‌ها کتاب و کتابخوانی جایگاه بالا دارد، عمل کرد.

 

پیشبرد اهداف جامعه در سایه کتابخوانی

به گفته عموزاده مطالعه و کتابخوانی ابزار اصلی افزایش سطح آگاهی و دانش همگان است و در سایه کتابخوانی پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جامعه میسرتر می شود.

مطالعه و کتابخوانی ابزار اصلی افزایش سطح آگاهی و دانش همگان است و در سایه کتابخوانی پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جامعه میسرتر می شود.

از مهم ترین دلایل کاهش سطح مطالعه که مورد اشاره عموزاده قرار گرفت شامل عدم آگاهی از اهمیت مطالعه در پیشرفت روحی و اجتماعی افراد و ضعف فرهنگ اطلاع‌رسانی و عدم توجه به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی است.

وی ادامه داد: با وجود تمام مشکلات اقتصادی، اگر برنامه‌ریزی درست داشته باشیم به راحتی می‌توانیم هم کتاب تهیه کنیم و هم وقت مطالعه آن را ایجاد کنیم.

فضای مجازی باید تسهیل گر دسترسی به متون باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به وجودآوردن فرهنگ مطالعه در جامعه، مستلزم تدوین و اجرای برنامه هایی است که عادت به مطالعه را رونق می بخشد.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به شرایط مطلوب باید عادت به کتاب خوانی را از دوران کودکی در افراد ایجاد کرد، گفت: کتاب باید والاترین جایگاه را در گستره‌های فردی و اجتماعی دارا باشد.

عموزاده با اشاره به اینکه امروزه گسترش فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال فضای مساعدی برای نشر اطلاعات به وجود آورده است، گفت: کاربران این فضای نوین باید با برخورداری از سواد اطلاعاتی با عمق نگری در محتوای آن در تسهیل انتشار و مطالعه کتب به صورت مجازی اقدام کرده و توسعه فرهنگی جامعه را پیش ببرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اضافه کرد: فرصت بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی نباید موجب کاهش میزان مطالعه کتاب شود، بلکه باید تسهیل دسترسی به متون را موجب شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.