کد خبر : 1439
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 دی 1401 - 9:25

سواد رسانه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارد

سواد رسانه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارد
سرهنگ عبدالرضایی با بیان این که یکی از مسیرهای مهم پیشگیری از وقوع جرم در جامعه، افزایش سطح سواد رسانه‌ای است، تصریح کرد: افزون بر این بالا رفتن سطح آگاهی و سواد در تمامی اقشار جامعه منجر به مشارکت مفید و فعال شهروندان در حوزه های مختلف اجتماعی می شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ سرهنگ حسن عبدالرضایی جانشین معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم با بیان این که یکی از مسیرهای مهم پیشگیری از وقوع جرم در جامعه، افزایش سطح سواد رسانه‌ای است، اظهار کرد: افزون بر این بالا رفتن سطح آگاهی و سواد در تمامی اقشار جامعه منجر به مشارکت مفید و فعال شهروندان در حوزه های مختلف اجتماعی می‌شود.

عبدالرضایی با اشاره به تاثیرات رسانه بر اذهان جامعه، تصریح کرد: شهروندان یک جامعه در طول شبانه روز با رسانه‌های مختلفی سروکار دارند و به همین جهت هر لحظه در معرض انبوهی از محتواهای رسانه‌ای قرار می‌گیرند. این محتواهای رسانه‌ای از اعم برنامه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها گرفته تا تبلیغات داخل اتوبوس، مترو، بیلبوردها را شامل می‌شود و به همین ترتیب هرکدام از این تبلیغات به نحوی زندگی ما را  تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت شناخت رسانه، مزایا و معایب آن، خاطرنشان کرد:  آن‌چه که به عنوان سواد رسانه‌ای مطرح است، مهارت استفاده از انواع رسانه است؛ به گونه‌ای که منجر به برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه شود و نگاهی دقیق و تحلیلی به محتوای انواع رسانه‌ را به دنبال داشته باشد.

عبدالرضایی اضافه کرد: هر رسانه‌ ویژگی‌هایی دارد که بر اساس این ویژگی‌ها افراد باید بتوانند از آن‌ها به درستی استفاده کنند و نسبت به آن‌ها شناختی همه جانبه پیدا کنند؛ به همین دلیل افراد با داشتن سواد رسانه‌ای آسیب پذیری کمتری را متحمل خواهند شد.

وی در ادامه اظهارات خود به نقش سازنده رسانه‌ها در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و در این خصوص گفت: رسانه‌ها می‌توانند با نحوه اطلاع رسانی خود و نوع محتواهای منتشر شده به تشدید احساس ناامنی، ترویج بزهکاری و حتی تشویق افراد مستعد به ارتکاب جرم بپردازند و از سوی دیگر با ایفای نقش اطلاع رسانی مسووﻻﻧﻪ و ﺗﺮوﻳﺞ اﻟﮕﻮﻫﺎی زﻧﺪگی ﺳﺎﻟﻢ، در ﻛﺎﻫﺶ وﻗﻮع ﺟﺮم و ﺗﺄﻣﻴﻦ اﺣﺴﺎس اﻣﻨﻴﺖ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

عبدالرضایی با بیان این که رسانه‌ها در شکل دادن و مهار کردن جرایم مؤثر هستند، عنوان کرد: علاوه بر این رسانه‌ها در پیچیده شدن جرایم و ساماندهی آن نیز نقش دارند و حتی نحوه ﻗﻀﺎوت و داوری مردم درﺑﺎره ﺟـﺮم و ﻧﻈﺎم ﻋﺪاﻟﺖ ﻛﻴﻔری را ﺳﺎزﻣﺎن می‌دﻫﻨﺪ و به نوعی تفسیر و تعابیر خود را از اخبار به مخاطبان القا می کنند.

وی اضافه کرد: ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ میﺗﻮان ادﻋﺎ ﻛﺮد ﻛﻪ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه‌ای از ﺑﺮداﺷﺖ ﻣﺎ از ﺟﺮم و ﻋـﺪاﻟﺖ ﻣﺤﺼﻮل ﺗﺄﺛﻴﺮ رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ اﺳﺖ و تا زمانی که سواد رسانه‌ای وجود نداشته باشد، باعث می‌شود که افراد در اختیار رسانه‌ها قرار گیرند، نه اینکه رسانه‌ها را در اختیار خود بگیرند.

عبدالرضایی با بیان این که استفاده از فضای مجازی بهره‌گیری از پتانسیل آن یکی از دستاوردهای مهم نیروی انتظامی است، اظهار کرد: تشکیل گردان‌های سایبری مالک اشتر با تعامل و همفکری با مدیران کانال‌های خبری از جمله اقدامات ارزشمند فراجا در جهت اطلاع رسانی دقیق و شفاف محسوب می‌شود.

وی افزایش تعامل رسانه‌های گروهی و خبرنگاران با پلیس را باعث افزایش امیدآفرینی در جامعه دانست و در این باره تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا بستر تعامل با رسانه‌ها و پلیس را بیش از پیش هموار سازیم و با استناد به ظرفیت‌های هر منطقه گام‌های مناسبی برای افزایش اعتماد عمومی جامعه نسبت به خدمات مرتبط با ماموریت‌های پلیس برداریم.

اقدامات ۹ ماهه حوزه مشاوره و مددکاری پلیس قم 

عبدالرضایی در بخش دیگری از سخنان خود از ارائه ۲۳۹۸۵ مورد مشاوره در اداره مشاوره و دوایر اجتماعی کلانتری‌های قم طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ خبر داد و در این باره خاطرنشان کرد: امروزه در کنار تغییرات سریع و گسترده اجتماعی، پلیس نیز متناسب با مأموریت‌های خود با اتکاء به علوم جدید، نیروهای متخصص و تجارب سالیان متمادی، گامی بلند به سوی مقابله با وقوع و فراوانی جرائم برداشته است.

وی اضافه کرد: بخش وسیعی از علل وقوع جرم و بزهکاری در قلمرویی قرار می‌گیرد که مستقیم و غیرمستقیم از طریق ارائه خدمات راهنمایی، مشاوره مددکاری اجتماعی و روان درمانی قابل پیشگیری است.

عبدالرضایی با اشاره به تدابیر دولت‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه بیان کرد: همواره پایدارترین نظام‌های دولتی از حیث امنیت ملی، نیرومندترین شبکه‌های خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی را در سطح جوامع خویش پوشش داده و آثار درخشان آن را در امنیت پایدار کسب نموده‌اند. در این راستا یکی از اقدامات مهم پلیس راه اندازی مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی و گسترش مشاوره در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها است.

وی اضافه کرد: این دوایر مشاوره که در کلیه کلانتری‌های استان قم نیز دایر هستند و بسیاری از پرونده‌ها را بدون دخالت دادگاه حل و فصل کرده؛ بسیاری از خانواده‌ها را از متلاشی شدن باز داشته و هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از افزایش جرم را کاهش داده‌اند.

عبدالرضایی با بیان این که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد بیست و سه هزار و ۹۸۵ نفر با درخواست خدمات مشاوره فردی به مرکز مشاوره و مددکاری و مشاوره مستقر در کلانتری‌های استان قم ارجاع شده‌اند، تصریح کرد: از مجموع پرونده‌هایی که در واحدهای مشاوره و مددکاری کلانتری استان مورد بررسی قرار گرفته؛ بیش از ۶۷ درصد از پرونده‌ها منجر به مصالحه و سازش شده است.

وی با اشاره به این که بیشتر پرونده‌های مصالحه شده شامل اختلافات خانوادگی، حقوقی و موارد نزاع و درگیری است، خاطرنشان کرد: با تلاش کارشناسان اداره مشاوره آرامش در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱، تعداد ۴ هزار و ۱۹۲ مورد خدمات مشاوره روانشناختی، خدمات روان‌سنجی، خدمات مددکاری اجتماعی و مشاوره حقوقی انتظامی به مراجعین ارائه شد.

عبدالرضایی با بیان این که خدمات مددکاری اجتماعی و مشاوره حقوقی انتظامی باعث شده است تا پلیس را در نگاه مردم به عنصری مشاور، مهربان و شریک غم‌های مردم تبدیل شود، عنوان کرد: اداره مشاوره آرامش استان قم همه روزه به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی سوالات و مشکلات شهروندان در حوزه خانوادگی، حقوقی، فردی، شغلی، اقتصادی، تحصیلی، ازدواج و … می‌باشد.

وی در اظهارات خود اضافه کرد: شهروندان قمی می‌توانند همه روزه به جز ایام تعطیل رسمی از ساعت ۰۷:۰۰ الی ۱۴:۰۰ به این اداره واقع در خیابان امام خمینی(ره) جنب درمانگاه حضرت زینب (س) _ساختمان معاونت فرهنگی و  اجتماعی_ اداره مشاوره آرامش حضور و یا با شماره تلفن‌های ۳۶۶۰۶۰۸۵ یا ۰۹۶۵۸۰ تماس حاصل کرده و از خدمات تخصصی مشاوره پلیس بهره مند شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.