کد خبر : 9109
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 9:00

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت قم مطرح کرد:

سگ‌های ولگرد بیشترین عامل گزیدگی انسان در قم

سگ‌های ولگرد بیشترین عامل گزیدگی انسان در قم
رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت قم با اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد بیشترین عامل گزیدگی انسان در قم هستند، گفت: بیماری هاری حاصل از گزیدگی سگ در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی منجر به مرگ می‌شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  معصومه عابدی با اشاره به علائم ابتلا به بیماری هاری گفت: پس از دوره کمون، بروز علائم در انسان با تب، سوزش و گزگز یا درد در محل زخم و ضعف شروع می‌شود و نهایتا بیمار یا پرخاشگر یا فلج شده و به علت نارسایی قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت قم افزود: تماس با مایعات بدن بیمار هار از جمله بزاق، ادرار و خون راه‌های تماس با مایعات بدن از طریق کوچکترین خراش یا زخم در پوست، نسوج مخاطی از جمله لب، چشم و بینی، جفت و دستگاه گوارش، وسایل آلوده و همچنین تنفس ذرات معلق در هوا را از راه‌های سرایت بیماری هاری ست.

وی با بیان اینکه همچنان پیشگیری از گزیدگی حیوانات مهمترین راهکار مقابله با این بیماریست گفت:پیشگیری از بروز حیوان گزیدگی و شستشوی زخم و واکسیناسیون پس از حیوان گزیدگی نیز از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری در انسان است.

عابدی افزود: نگهداری نکردن ازحیوانات غیرضروری در محل سکونت، نزدیک نشدن به حیوانات غریبه، شوخی نکردن با حیوانات اهلی، پرتاب سنگ و نزدیک نشدن به بچه حیوان از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ای است که احتمال حیوان گزیدگی در انسان را کاهش می‌دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.