کد خبر : 11074
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 16:44

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

عرضه تبلت دانش آموزی برای تقویت مدارس عادی دولتی / موبایل ابزار آموزش نیست

عرضه تبلت دانش آموزی برای تقویت مدارس عادی دولتی / موبایل ابزار آموزش نیست
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، از ارائه پیشنهادی به دولت در خصوص توزیع تبلت دانش آموزی یا تبلت ویژه آموزش با اولویت دانش آموزان مناطق محروم خبر داد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمود امانی طهرانی با اشاره به آماده شدن بسته تقویت مدارس عادی دولتی و ارائه ۱۰ پیشنهاد در ذیل این بسته به وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: اعطای ابزاری نظیر تبلت به صورت رایگان و با اینترنت رایگان با اولویت دانش آموزان مناطق محروم یکی از ۱۰ پیشنهاداتی است که در بسته تقویت مدارس عادی دولتی قید و به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است.

وی توضیح داد: از دید من ابزار رسمی آموزش موبایل نیست چراکه کوچک است و صدماتی دارد. ابزار آموزش برای دانش آموزان باید تبلتی تقریبا ۱۰ اینچی باشد و از این رو پیشنهاد دادیم تبلت دانش آموزی یا تبلت ویژه آموزش در بین دانش آموزان توزیع شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ویژگی‌های این تبلت تصریح کرد: باید اینترنتی در خود این تبلت تعریف شده باشد تا نیاز به سیمکارت جدا نداشته باشد. همچنین باید امکان به روز رسانی نسخه کتب درسی به صورت اتوماتیک در این تبلت انجام شود، آپلود و دانلود آن نیز به صورت سیستمی به روز شود تا هر زمان که دانش آموز روی این تبلت کتاب خود را باز می‌کند، نسخه به روز کتاب درسی را مشاهده کند.

امانی در پاسخ به اینکه با توزیع این تبلت در واقع نسخه فیزیکی کتب درسی حذف می‌شود افزود: از دید من با آمدن این تبلت دیگر نیازی به نسخه فیزیکی کتاب درسی و کمک درسی نیست. این امر از نظر هزینه نیز بسیار به صرفه است و نهایتا نیز حتی می‌توان از آن به عنوان پرونده تحصیلی دانش آموز استفاده شود که مسائل رشدی و سلامتی دانش آموز در آن دیده شده باشد.

وی یادآور شد: من این پیشنهاد را چند ماهی است که در شورای اجرای سند تحول بنیادین وزارتخانه نیز به وزیر آموزش و پرورش ارائه داده‌ام تا در صورت امکان از این پیشنهاد به عنوان پروژه ملی مورد حمایت معاون اول رئیس جمهوری استفاده شود. اگر تولید و عرضه فنی این امر انجام شود، گروه های اجتماعی می‌توانند برای احیای این امر به کمک آیند و حتی تولید کنندگان مواد آموزشی هم به میدان می‌آیند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت در دسترس بودن ابزار آموزشی در کیفیت آموزش و گسترش عدالت آموزشی، توضیح داد: معتقدم لازم نیست آموزش و پرورش مسئولیت مالی این کار را بپذیرد بلکه ابتدا باید به تعریف دقیقی از این امر برسد و سپس از نهادهای فنی برای تولید این ابزار درخواست کند. بخش‌های مسئول در حوزه صنعت و تولید باید برای تولید این محصول طبق ویژگی‌هایی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند کمک کنند.

تبلت رایگان برای کدام دانش آموزان؟

امانی با بیان اینکه در جریان رساندن این تبلت یا ابزار آموزشی به دست دانش آموزان جامعه نیز باید حتما سیاست‌های متفاوتی اعمال شود، تاکید کرد: تعدادی از دانش آموزان خودشان می‌توانند این تبلت آموزشی را تهیه کنند، برخی دیگر می توانند بخشی از پول تهیه این تبلت را بپردازند. برای آن دسته از دانش آموزان که توانایی تهیه این تبلت را ندارند باید اقدامی کرد تا رایگان این تبلت به دستشان برسد. بنابراین  در توزیع آن می‌توان سیاست‌های متفاوتی اعمال کرد.

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما آموزش و پرورش توانایی تامین هزینه توزیع تبلت رایگان را دارد بیان کرد: تولید این محصول  باید توسط بخشهای صنعت انجام شود. در خصوص عرضه نیست؛ قرار نیست آموزش و پرورش تماما عرضه این ابزار را بر عهده بگیرد. در واقع نهاد آموزش می تواند مورد حمایت کل دولت و ملت قرار گیرد و با این نگاه حمایتی ما چنین پیشنهادی را ارائه دادیم. ابتدا باید این باب گشوده شود سپس سیاست گذاری کرد که با چه ترکیبی از اقدام ها می توان بهترین توزیع را انجام داد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰ پیشنهاد ارائه شده در بسته تقویت مدارس عادی دولتی محورهای اقدام ملی برای نجات آموزش است و به این معنا نیست که آموزش و پرورش باید به تنهایی و با بودجه کنونی خود تولید و عرضه تبلت آموزشی را در پیش گیرد، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از وضعیت کنونی مدارس عادی دولتی به وضعیت بهتری برسیم باید نگاهمان این باشد که در اجرای  بسته تقویت مدارس عادی دولتی همه دستگاه ها به کمک آیند. یک دستگاه کار فنی این اقدام را بر عهده گیرد، دستگاه دیگر مسئولیت مدیریتی این کار را بر عهده گیرد و کار تولید و صنعتی سازی آن را نیز نهادی دیگر بر عهده گیرد.

فناوری مرز بی‌عدالتی را بر می‌دارد

امانی با تاکید بر اینکه فناوری مرز بی عدالتی را بر می‌دارد، توضیح داد: از طریق فناوری می‌توان بهترین تدریس، بهترین معلمان کشور، بهترین نمونه‌های آموزش را به دست بچه‌های محروم از داشتن این آموزش‌ها، رساند. بنابراین پیشنهاد اعطای تبلت دانش آموزی فرصتی برای ارتباط با کل بچه‌های ایران برای دانش آموزان مناطق محروم ایجاد می‌کند. در اینکه فناوری به طور جدی می‌تواند به بهبود عدالت آموزشی کمک کند نباید شک کرد. اگر این امکان را فراهم کنیم این بچه‌ها با دنیایی از امکانات جدید مواجه می‌شوند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.