کد خبر : 8175
تاریخ انتشار : جمعه 27 مرداد 1402 - 14:32

امام‌جمعه قم:

شناخت ویژگی‌های نسل جوان از ضرورت‌های مهم است

شناخت ویژگی‌های نسل جوان از ضرورت‌های مهم است
امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه اگر موتور محرک جوانی در مسیر سعادت جامعه قرار گرفت به قله‌ای می‌رسد که خداوند به آن جوان مباهات می‌کند، گفت: شناخت نسل جوان از ضرورت‌های مهم در تعامل با آن‌ها در موقعیت‌های گوناگون است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزاش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه که در مصلی قدس برگزار شد با اشاره به قواعد تعامل نسل جوان و نوجوان، اظهار داشت:  یکی از اصول مهمی که در تعامل با نسل جوان و تربیت آن‌ها برای متصدیان تعلیم‌وتربیت از اهمیت بالایی برخوردار است، آشنایی با ویژگی‌های است که بر شرایط روح و روان فرد متناسب با او حاکم است.

وی ادامه داد: پدر و مادر، مربیان و آحاد جامعه باید ویژگی‌های تقریباً مشترک نسل جوان را بدانند. این مسئله اگر درست شناخته نشود در ارتباط و تعامل با نسل جوان و اقدامات تربیتی نمی‌توان موفق بود؛ لذا شناخت نسل جوان از ضرورت‌های مهم در تعامل با آن‌ها در موقعیت‌های گوناگون است.

امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه دوران کودکی، دوره پایه در تربیت به شمار می‌آید که در آن فرد گیرنده است و چندان کنشگر مستقل و قوی نیست، گفت: همین که فرد از مرز کودکی به سمت نوجوانی حرکت‌ می‌کند خصوصیات جدیدی پیدا می‌کند که برخی از آن‌ها در پرتو تغییرات جسمی و فیزیکی رشد او است، اما این طبیعت ذاتی رشد به تعامل و ارتباط نوجوان و جوان با خانواده و جامعه، رسانه و فضاهای اجتماعی ضمیمه می‌شود که موجب پیدایش ویژگی‌هایی است که فرایند تربیت را مشکل می‌کند.

وی عنوان کرد: این ویژگی‌های نسل نوجوان و جوان نه‌تنها در تجربه ما قابل‌شناسایی است؛ بلکه در علوم جدید روان‌شناسی مطالب زیادی در این مورد استخراج شده و در آیات و روایات نیز در باب نوجوانی و جوانی ادبیات بسیار غنی داریم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به لازمه شناخت این دوران، خاطرنشان کرد: در پرتو شعاع هدایت قرآن و اهل‌بیت و دانش بشری باید این دوره از زندگی فرد را بشناسیم و لذا اطلاعات عمومی و دانش‌پایه برای خانواده، مربیان و متصدیان امر تعلیم‌وتربیت ضرورت دارد.

وی بیان کرد: دوره نوجوانی و جوانی گذر از دوره گیرندگی به دوره کنشگری است؛ وقتی انسان پا به دوره نوجوانی می‌گذارد حس استقلال در او شکوفا می‌شود و در تعامل و تربیت امروز نقش‌آفرین و فعال است و حس انتخاب‌گری و آزادی‌خواهی در او رشد می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: شکوفایی توانایی‌های جسمی، شکوفایی خلاقیت ذهنی، آرمان‌گرایی، ایده‌آل نگری، اعتماد به خود، ریسک‌پذیری، شجاعت در اقدام، تلاش برای اقدامات جدید و الگوپذیری از سلسله ویژگی‌های طبیعی است که علی‌الاصول در دوره نوجوانی و جوانی پدیدار می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ویژگی‌های نسل جوان و موتور محرک جوانی در مسیر سعادت جامعه قرار گرفت به قله‌ای می‌رسد که خداوند به آن جوان که اهل عبادت و پاکی در برابر فرشتگان است مباهات می‌کند اما اگر این نیروی سرشار درست تربیت نشود و در مسیر درست قرار نگیرد نتیجه آن مستی جوانی، غرور و فروافتادن از مسیر هدایت است.

آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر شناخت ویژگی‌های مشترک نسل جوان، گفت: با انتقال انسان از مرحله‌ای به مرحله‌ای دیگر تفاوت‌هایی پیدا می‌شود و قواعد و خصوصیاتی ظهور و بروز می‌کند که باید آن‌ها را شناخت و بدون شناخت آن‌ها نمی‌توان در تربیت و تعامل موفق بود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.