کد خبر : 8921
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 10:52

مدیر آب و خاک جهاد قم:

سالانه ۱۰۰ قنات استان قم احیا می‌شود

سالانه ۱۰۰ قنات استان قم احیا می‌شود
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حفظ و حراست از قنوات به عنوان سازه‌های مهم آبی که در طول تاریخ آب مورد نیاز بخشی زیادی از مردم را تامین می‌کرده‌است و تخصیص اعتبار در این بخش، تلاش می‌کنیم سالانه بیش‌از ۱۰۰ قنات را در استان قم احیا کنیم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمد حسین احمدپور روز دوشنبه  بیان داشت: در استان قم ۹۵۰ قنات وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلف در طول سال‌ها رها شده و از کارایی لازم افتاده‌است، اما طی دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به این سازه‌های مهم آبی قم صورت گرفت و ۸۵ مورد از آن‌ها با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال در سطح مناطق مختلف استان مرمت و احیا شد.

وی افزود: احیا و مرمت قنوات استان از برنامه‌های دارای اولویت‌ سازمان جهاد کشاورزی قم است چرا که این بخش مهمی از آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی و سایر امور روستاییان استان از این بخش تامین می‌شود و ما در این راستا تعاملات گسترده‌ای را با فرمانداری‌ها، بنیاد علوی، بسیج سازندگی و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی آعاز کردیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت این نهادها و تامین اعتبارات لازم، سالانه بیش‌از ۱۰۰ رشته قنات را در قم مرمت و احیا کنیم.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر بر روی وضعیت ناپایداری قنوات استان قم تاثیر مستقیم داشته و موجب نقصان آبدهی آنان شده‌است، به همین دلیل بسیار اهمیت دارد تا فعالیت‌های مرتبط با مرمت و احیا این سازه‌های آبی به سرعت انجام و قنوات برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان حفظ شود.

لازم به ذکر است به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم طی دو سال گذشته (از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم) ۱۲۹ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده است.

این میزان سرمایه‌گذاری و افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان قم نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

در این مدت راهبردهای مهمی همچون طرح تغییر الگوی کشت با نگاه به استفاده هرچه بهتر از منابع آب و خاک استان برای تولید محصولات غذایی، احیا قنوات و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری(بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار در هر سال)‌ با هدف کاهش چشمگیر مصرف آب در بخش کشاورزی، با جدیت دنبال و عملیاتی شد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.