کد خبر : 5228
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 15:53

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد:

صادرات ۱۷ میلیون یوروی محصولات کشاورزی قم

صادرات ۱۷ میلیون یوروی محصولات کشاورزی قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در سال گذشته ۲۳۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تولید محصولات مختلف کشاورزی داشتیم و ارزش صادرات ۱۷ میلیون یورو بوده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمدرضا حاجی رضا در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان قم به‌عنوان حلقه کوچک از امنیت غذایی کشور نقش‌آفرینی کرده و قدم‌های خوبی برداشته است‌، تلاش ما این است وضعیت موجود حفظ شود و با افزایش بهره‌وری به دلایل محدودیت‌ها از جمله منابع آبی به تولید مطلوب برسیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: شاخص‌های اقتصادی کشاورزی استان قم وزن و‌ وضعیت مطلوبی دار  ۱۱ هزار و ۷۳۲ نفر در بخش کشاورزی فعال هستند و  ۴۰ هزار نفر کارگر در این بخش مشغول به کار هستند.
حاجی رضا گفت: در سال گذشته ۲۳۶  هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تولید محصولات مختلف کشاورزی داشتیم و ارزش صادرات ۱۷ میلیون یورو بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش طیور، تخم‌مرغ مرغ برند است و صادر می‌شود اولویت اول حوزه خلیج‌فارس و در حال احصا استانداردهای این کشورها هستیم تا ارزآوری خوبی صورت بگیرد.
حاجی رضا‌ با بیان اینکه در سال گذشته بیش ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی صورت‌گرفته است عنوان داشت: ۱۰ درصد رشد اقتصادی استان را سازمان جهاد کشاورزی باید تأمین کنید که برای رسیدن به این هدف ۲ هزار میلیارد تومان سالانه تسهیلات باید در اختیار این بخش قرار بگیرد تا این ۱۰ درصد تأمین شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد ارزش‌افزوده استان مربوط به جهاد کشاورزی است عنوان داشت: یکی از مهم‌ترین راهبرهای سازمان جهاد کشاورزی استان قم تبعیت از رهبر معظم انقلاب و حفظ آرمان‌های و اندیشه امام است در حوزه کارکردی جهاد کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: مقابله با تحریم‌های سخت و ظالمانه دشمن یکی دیگر از اهداف ما است؛ زیرا این تحریم‌ها کار ما را سخت و سنگین کرده دشمن وارد سفره مردم شده باید نگاه ما علمی و خودکفایی باشد تا در این بخش موفق شویم و این رویکرد در سازمان جهاد کشاورزی استان قم وجود دارد.
وی گفت: حضور جهادی در حوزه کارکردی در میان  بهره‌برداران بسیار بااهمیت است؛ زیرا  مهم‌ترین مجموعه مردم‌نهاد بخش کشاورزی است تا به‌صورت صحیح در حوزه تصمیم‌سازی‌ها نقش داشته باشد.
حاجی رضا ادامه داد: اطمینان‌بخشی به مردم و ترسیم آینده و اهداف روشن برای مردم یکی دیگر از اهداف سازمان است آینده ما روشن است زیرساخت‌های خوبی تأمین شده است و  از غذا می‌توانیم به‌عنوان ابزار قدرت استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: برای رسیدن به شعار سال یعنی مهار تورم حرکت‌های خوبی شکل‌گرفته، حضور جدی محققان و ارتباط و تعامل مستقیم با بهره‌برداران دنبال می‌شود، مشکلات به‌صورت میدانی احصا می‌شود سپس محققان در راستای حل مشکلات ورود همچنین مرکز رشد فعال است نگاه ما به دانش‌بنیانی کشاورزی بسیار جدی است و حرکت به سمت جلو است، آموزش و ترویج نیز به‌صورت گسترده در حال انجام است و متأسفانه سواد کم برخی از فعالان کشاورزی این کار را سخت کرده؛ اما در حال انجام است.
حاجی رضا تصریح کرد: شعار سال دو محور دارد مهار تورم که در سطح کلان باید سیاست‌گذاری شود؛ اما رشد تولید در سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی‌شده تا  در کنار وضعیت موجود بتوانیم رشد ۷ درصدی را در تولیدات محصولات کشاورزی داشته باشیم‌.

وی افزود: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود تولیدات کشاورزی استان ۵/۴ درصد، گوشت ۵/۴، شیر ۳/۶، تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی ۲۰۰ درصد،  آبزیان ۸ درصد افزایش داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان اظهار داشت: در پرورش ماهیان زینتی به‌عنوان فعالیت و شاخصی برای مشاغل خانگی اتفاقات خوبی رخ‌داده و ۷ میلیون قطعه تولید داریم و در سال جاری  ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.
وی گفت: در هفته جهاد کشاورزی ۲۰ پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید ۹ پروژه  آب‌وخاک و زیربنایی، ۵ پروژه دام و طیور، ۵ پروژه شیلات و یک واحد ۱ واحد تولیدی به ارزش ۹۴ میلیارد تومان و با ایجاد ۷۵ اشتغال مستقیم و ۲۹۳ تثبیت اشتغال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار قم فردا در خصوص الگوی کشت در قم باتوجه‌به محدودیت‌های موجود گفت: در حوزه الگوی کشت باتوجه‌به محدودیت آبی که در استان قم وجود دارد شرایط سختی حاکم است و نسبت به ۴۰ سال گذشته از نظر کمی و کیفی مشکل داریم باید الگوی کشت واقعی بر اساس ظرفیت‌ها داشته باشیم، در سال جاری ۷۰۰ هکتار کشت تریتی کاله را داشتیم که مقاوم به شوری است در سال زراعی ۲ هزار کشت تریتی کاله خواهیم داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در کشت بهار امسال  ۳۰۰ هکتار سورگوم علوفه‌ای و دانه کشت شده و توسعه گلخانه‌ها ۸ هکتار در سال گذشته بوده و  ۱۱ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه شده است.
حاجی رضا بیان داشت: ۵۸۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیر زمینی آب برداشت می‌شود برنامه‌ای داریم که با کشت گیاهان سازگار حدود  ۲۱۰ میلیون مترمکعب از این مقدار کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.