کد خبر : 2830
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 17:19

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب:

قم ظرفیت گفتمان بین‌المللی ادیان را دارد/قم ظرفیت ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی را دارد

قم ظرفیت گفتمان بین‌المللی ادیان را دارد/قم ظرفیت ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی را دارد
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: قم ظرفیت گفتمان بین‌المللی ادیان و پذیرش ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های مختلف علمی را دارد که درصورت تحقق این امر، سرمایه‌ و محل ارتزاقی برای ۴۰۰ هزار نفر خواهد بود و پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را نیز به‌دنبال خواهد داشت.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در نشستی خبری با اصحاب رسانه که امروز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: ۱۵ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ۱۰۰ رشته که ۲۷ رشته آن در خصوص دکتری است در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. ۸۵ درصد از این تعداد غیرایرانی‌ و از ۳۰ ملیت به خصوص اتباع کشورهای همسایه هستند.

وی افزود: البته ایران ظرفیت پذیرش یک میلیون دانشجو را دارد و در این میان قم ظرفیت گفتمان بین‌المللی ادیان و پذیرش ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های مختلف علمی را دارد که درصورت تحقق این امر، سرمایه‌ و محل ارتزاقی برای ۴۰۰ هزار نفر خواهد بود و پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه ما در ایران کار بین‌المللی نمی‌کنیم، اما معتقدیم هنر نزد ایرانیان است، تصریح کرد: در قرون گذشته ایران یک کشور بین‌المللی بوده تا آنجا که اشعار حافظ و سعدی بدون حضور قدرت رسانه‌های امروزی در سایر کشورها گسترش داشت. ایران نیاز دارد تا فعالیت‌های بین‌المللی خود را با کشورهای جهان در زمینه‌های علمی و دانشگاهی گسترش دهد تا مهجور نیافتد.

وی با تاکید تصریح کرد: فعالیت‌های بین‌المللی ایران فقیر است. البته در این رابطه دانشگاه ادیان و مذاهب سرآمد و ارائه دیپلماسی عمومی یک هنر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به نوع فعالیت منحصر به فرد دانشگاه مذکور در جهان اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌ها، دانشگاهی که مانند دانشگاه ادیان و مذاهب همه ادیان را مورد بررسی قرار دهد، در جهان وجود ندارد و ما این موضوع را با ارائه اسناد علمی و پژوهشی همچون کتاب‌هایی که پیرامون مسیحیت به نگارش در آورده‌ایم در ملاقاتی که اخیرا با آقای پاپ فرانسیس داشتیم به اطلاع ایشان رساندیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی درباره تعاملات بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: این دانشگاه تاکنون بیش از ۱۲۰ موافقت‌نامه با دانشگاه‌های جهان به امضا رسانیده است که البته در تلاشیم این روند را به صورت مستمر با مراکز علمی جهان دنبال ‌کنیم. ما معتقدیم ارتباط و تعامل با مجامع و مراکز علمی جهان یک اولویت مهم است که سبب موفقیت‌های چشم‌گیر خواهد شد. باید تاکید کرد که در واقع حیات هر کشور در گرو گفت‌وگو است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه بخش بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در دو ماه گذشته توانسته به ۱۲ کشور سفر و ارتباطات بسیاری نیز با سایر کشورها برقرار کند، افزود: شعار دانشگاه ادیان و مذاهب، تعامل و گفت‌وگو است، چرا که گفت‌وگو تضمین کننده امنیت جامعه است و اصلاح کشور را به دنبال دارد. بر این اساس لازم است تا همه گروه‌های سیاسی هم وارد گفت‌وگو شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه نمونه موفق غیردولتی است، گفت: این دولتی نبودن افتخار تاریخ معاصر دانشگاه‌ها است. اکنون فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دانشگاه‌های کشور به عنوان هیات علمی مشغول به فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه ۱۴ دانشکده در این دانشگاه وجود دارد، گفت: در مجموع عملکرد دانشگاه ادیان و مذاهب تاکنون مورد توجه و تقدیر مسئولان کشور قرار گرفته است و تلاش این مجموعه، توسعه این روند در سطح علمی، ملی و بین‌المللی است.

وی با ذکر این نکته که دانشگاه ادیان و مذاهب توجه ویژه‌ای به حوزه مطالعات زنان دارد، افزود: زن نور چشم جامعه است و دانشکده مطالعات زنان این دانشگاه سال‌هاست برای تبیین و ترویج حقوق معمولی زنان در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند و دیروز نیز کتابخانه مطالعات زنان دانشگاه افتتاح شد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: ما در مورد موضوع زن خیلی عقب هستیم. باید حداقل باید ۵۰ سال کار مداوم در حوزه زنان انجام شود تا زنان به حقوق متعادل عرفی خود برسند. زنان در هیچ کجای جهان به حقوق خود نرسیده‌اند و رفتار با آنان درست نیست.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.