کد خبر : 13574
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 18:16

در نهمین همایش صنعت چوب و ام‌دی‌اف استان قم مطرح شد؛

قم قطب تولید صنعت چوب و مبلمان کشور

قم قطب تولید صنعت چوب و مبلمان کشور
نهمین همایش صنعت چوب و ام‌دی‌اف استان قم با تجلیل از صنعتگران برتر و پیشکسوتان برگزار شد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ نهمین همایش صنعت چوب و ام‌دی‌اف استان قم ظهر امروز با حضور صنعتگران، پیشکسوتان و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

در این مراسم عباس گلاب‌گیران با اشاره به اینکه ۳۰ درصد محصولات چوب و مبلمان کشور در قم تولید می‌شود گفت: چهارهزار واحد صنفی در حوزه چوب و مبلمان  در استان فعال است و صنعتگران قمی ۳۰ درصد از محصولات چوب و مبلمان ایران را تولید می‌کنند.

رئیس اتحادیه درودگران خاطرنشان کرد: بیش از یک هزار و ۶۰۰ بازرسی از واحده‌های صنف چوب انجام شده است همچنین یک هزار و ۳۰۰ واحد صنفی چوب و مبلمان طی دو سال گذشته نیز ساماندهی شده است.

قم قطب تولید چوب و مبلمان ایران

علی‌اصغر ولی نیز گفت: چهارهزار واحد صنفی صنعت و چوب و مبلمان قم ۲۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، صادرات کشور از صنعت چوب و مبلمان ۵۰ میلیون دلار است که سهم قم کمتر از یک میلیون دلار است این در حالی است که قم قطب تولید صنعت چوب و مبلمان ایران است.

مسئول توسعه خوشه چوب و مبلمان قم با بیان اینکه صنعت چوب و مبلمان قم در بین خوشه‌های تخصصی صنعتی، بالاترین میزان اشتغال استان قم را به خود اختصاص داده است، تأکید کرد: خام‌فروشی تاکنون ارزش‌افزوده لازم را برای قم به وجود نیاورده برای ایجاد ارزش‌افزوده مدنظر از صنعت چوب  باید زنجیره تولید این محصول در استان تکمیل شود.

همچنین نیکوکلام در جمع صنعتگران چوب استان قم اظهار داشت: صنعت چوب و مبلمان باتوجه‌به ویژگی کم آب بر آن می‌تواند به توسعه و رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

صنعتگران در جامعه اعتبار دارند

مسئول بسیج مهندسین استان قم ادامه داد:  آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص انتخابات توسط صنعتگران باید انجام شود؛ زیرا اینها دارای اعتبار هستند و ایجاد اشتغال کردند و در بطن جامعه حضور دارند، مشکلاتی وجود دارد که باید دست‌به‌دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم، در همه جای پشتوانه مردمی باعث قدرت در صحنه‌های بین‌المللی می‌شود.

در این همایش علی‌اکبر ابدالی اظهار داشت: هنر چوب هنر صنعت است، مشکلات این صنعت را می‌دانیم و تلاش می‌کنیم بخشی که بر عهده ما است را پیگیری کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: اهدای تسهیلات به واحدهای صنعتی چوب هنوز هم ادامه دارد، با تبلیغات می‌توان جایگاه واقعی صنعت چوب را نشان داد قم مهد صنعت چوب کشور است.

وی اضافه کرد: راه دسترسی شهرک ثامن که بیشتر صنایع چوب قم در آن مستقر است مشکلاتی دارد برای صادرات نیز آمادگی کمک و همکاری را داریم در بحث مالیات نیز باید کار کارشناسی و جلسه  با مسئولان امور مالیاتی انجام دهیم.

مشارکت بالا در انتخابات در اقتصاد نمایان خواهد شد
ابدالی گفت: در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم فارغ از همه مشکلاتی که وجود دارد مشارکت بالا باتوجه‌به اوضاع منطقه و برهم‌خوردن نظم نوین جهانی کشوری که پشتوانه قوی‌تری داشته باشد جایگاه بین‌المللی قوی‌تری خواهد داشت که این تأثیر آن در اقتصاد نمایان خواهد شد.

۱۰ درصد اشتغال صنعت در حوزه چوب

طهمورث لاهوتی در این همایش بیان داشت: ۱۴ تجمع کسب‌وکار در صنعت چوب در کشور داریم که یکی از آنها در قم است، ۱۰۰ هراز بنگاه کوچک و بزرگ در این بخش فعال است که ۱۰ درصد اشتغال صنعت کشور در حوزه صنعت چوب است.

معاون سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی کشور افزود: باسیاست‌های بخش کلان کشور توسعه صنعت مبلمان و چوب و صنایع وابسته در ۱۰ سال گذشته شکل‌گرفته و در ۵ سال گذشته بیشتر شده است.

وی ادامه داد: بازار صادراتی می‌تواند نقطه توجه باشد که نیاز به کار دارد صنایع کوچک و متوسط توانایی ندارند که یک بازار را به دست بگیرند نیاز به یک برند مشترک وجود دارد تا با هم تجمیع شوند و سهم صادرات زیادی را به خود اختصاص دهند.

لاهوتی عنوان داشت: روند صادرات از ۵۴ میلیون دلار در سال  ۹۷ به  ۴۵ میلیون دلار  در سال ۱۴۰۱ رسیده که روند نزولی داشت؛ اما در صنایع مبلمان روند صادرات افزایشی بود است و از  ۱۱ صدم درصد در سال ۹۷ به ۲۲ صدم درصد رسیده که نشان‌دهنده این است بازارهای هدف جدید شناسایی شده است.

معاون سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی کشور بیان داشت: امکان تأمین زنجیره اولیه صنعت چوب وجود دارد اگر تأمین مالی زنجیر ای در صنعت مبلمان پیاده شود هزینه ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید را کاهش می‌دهیم که عدد محصول نهایی را در بازار هدف را رقابتی می‌کند ترکیه رقیب ایران در بخش مبلمان است.

موسیوند گفت: در واردات موارد اولیه مشکلاتی وجود دارد که همان مالیات بر ارزش‌افزوده است که برای موارد اولیه صنعت چوب اعمال می‌شود.

عضو اتحادیه درودگران استان قم بیان داشت: چوب و مبلمان صنف کوچکی نیست و یک کالای لوکس محسوب می‌شود و  این رکود حاکم بر بازار باعث آسیب به این صنعت است و نگاه ما به صادرات این کالای لوکس است از دولت توقع داریم در بخش صادرات نیز به این صنعت کمک کند.

وی اضافه کرد: ترکیه و چین دیپلماسی اقتصادی زیادی دارند و این باعث می‌شود بازارهای هدف را به دست بگیرند و راه‌های ما را در این بخش سخت‌تر کنند.

موسیوند تصریح کرد: شهرک تخصصی ثامن اولین شهرک تخصصی کشور است که صنایع چوب در آن مستقر هستند؛ اما مشکل راه دسترسی دارد، همچنین عدم آنتن‌دهی در این شهرک باعث آسیب است و امکانات رفاهی از جمله مسجد و ورزشگاه نداریم.

 

شهرک صنعتی ثامن اولین شهرک تخصصی کشور

عضو اتحادیه درودگران قم در نهمین همایش صنعت چوب: سرای ایرانی همه جای شهر تابلو دارد؛ اما شهرک صنعتی ثامن به‌عنوان اولین شهرک تخصصی کشور هیچ  تابلوی راهنما و نشانی در شهر قم ندارد، حاضر هستیم از جیب خودمان پول دهیم و برای شهرک تخصصی ثامن تابلو راهنما ایجاد شود.

غلامیان بیان داشت: استان قم از جهات مختلف دارای اهمیت است، اگر فعالیت‌های هنری و اقتصادی قم را متحد و منسجم کنیم اثرات خوبی دارد پراکنده‌کار کردن در دنیای امروز نتیجه مطلوبی ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم ادامه داد: ۴ هزار واحد صنعت چوب در استان به‌صورت پراکنده‌کار می‌کنند نیاز است اینها دور هم در شهرک صنعتی ثامن جمع شوند و مانند صنعت کفش تحول خوبی در قم رخ دهد.

وی افزود: انتخابات امنیت سرمایه‌گذار را فراهم می‌کند یکی از مولفه‌های اقتدار آفرین حضور در انتخابات است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.