کد خبر : 5543
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 15:48

مرکز مطالعات پایه فقه گردشگری ایجاد شود

مرکز مطالعات پایه فقه گردشگری ایجاد شود
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نیازمند ایجاد یک مرکز مطالعات پایه فقه گردشگری هستیم، مسوولان آستان‌های مقدس در درون کشور همچنین عتبات مقدس در عراق می‌توانند شبکه گسترده‌ای برای این حوزه شکل بدهند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمدرضا مجیدی روز سه‌شنبه در آیین پایانی رویداد توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری قم در پارک علم و فن‌آوری این استان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب طی چند سال گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند افزود: صنعت گردشگری که درون‌زا و برون‌نگر است، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و صنعت گردشگری سفیرانی را به خدمت می‌گیرد که با هزینه خودشان پیام ملی را جهانی می‌کنند.

مجیدی با یادآوری اینکه قم نقطه آغازین حرکت انقلاب اسلامی است گفت: بعد از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب باید سهم این استان در ارائه این پیام فرهنگی مشخص شود.

دبیرکل مجمع ‌بین‌المجالس آسیایی همچنین با بیان اینکه این نهاد از ۴۴ پارلمان از کشورهای مختلف به عنوان اعضای اصلی و ۱۴ مجلس ملی و ۱۰ سازمان بین المللی و منطقه‌ای به عنوان اعضای ناظر تشکیل شده است گفت: یکی از محورهای مورد بحث در کمیته دائمی، مقوله گردشگی به‌ویژه گردشگری حلال است.

وی اضافه کرد: جهان امروز بر پایه صنعت حلال اعم از غذای حلال، زندگی و گردشگری حلال است، اما قم به عنوان مهمترین کانون انقلاب اسلامی در این صنعت هنوز سهم مشخصی ندارد.

مجیدی خاطرنشان کرد: نه تنها نفت بلکه همه معادن زیرزمینی هم کنار گذاشته شوند، گردشگری حلال به تنهایی جوابگوی اقتصاد کشور خواهد بود.

وی ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری حلال را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: متاسفانه گردشگری حلال به نام ایران، ولی به کام کشورهای دیگر است.

مجیدی گفت: در صورتی که مثلث گردشگری قم، خراسان رضوی و فارس فعال شود، در پیشرفت گردشگری مذهبی کشور پیشرفت چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

وی مخاطب‌شناسی، مهمان‌نوازی، مطالعه در حوزه صنعت گردشگری و مشتری‌مداری در همه کسب و کارها را دارای اهمیت زیادی توصیف کرد و افزود: در آمایش آموزش عالی استان نیز به این رویداد توجه جدی صورت گیرد، برخی موضوع‌های تکراری که بازار کار ندارد، کنار گذاشته شود.

رئیس مرکز تحقیقات تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر برای جمع کردن موضوع‌هایی که در اشتغال تاثیری ندارند، اقدامی نکنیم، هوش مصنوعی ۱۰ سال دیگر این کار را خواهد کرد.

مجیدی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور از سوی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید موضوع‌هایی مانند صنعت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی تعیین تکلیف شوند.

وی با ذکر اینکه اصحاب فکر و قلم و حوزویان و دانشگاهیان باید برنامه هفتم توسعه را مورد تحلیل و ارزیابی دقیق قرار دهند گفت: قم در حوزه گردشگری و صنایع دستی ظرفیت عظیمی دارد، فرش ابریشم قم نشان تجاری جهانی است.

وی ادامه داد: این استان صنایع متنوعی دارد که باید بازآفرینی شود.

وی با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد قم در حوزه علوم انسانی و هنر گفت: گروه‌های فن‌آوری و استارتاپی فقط برای حوزه‌های مشخص سخت‌افزاری نیست، علوم انسانی و هنر نیز جایگاه فراوانی دارد، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و مسئولان استانی حرکتی که از سوی جوانان قم آغاز شده را پشتیبانی کنند تا در یک دهه آینده قطب گردشگری غرب آسیا باشیم.

مجیدی همچنین با بیان اینکه تحریم‌های دشمن زندگی روزمره مردم را با چالش‌ها و تهدیدهایی زیادی مواجه کرده است گفت: ضمن تهدید، فرصتی هم برای خلاقیت و نوآوری پدید آورده است، به طور حتم فضای ملی، منطقه‌ای و جهانی در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو بهتر خواهد شد، برای حضور در گزاره‌های مختلف باید آمادگی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان به مسئولان و میهمانان خارجی که از قم بازدید می‌کنند، نمایشگاهی برپا شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.