کد خبر : 4596
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1402 - 9:05

مسئولان قم برای هاکی‌بازان تدبیر ویژه کنند

مسئولان قم برای هاکی‌بازان تدبیر ویژه کنند
مسئول کمیته آموزش فدراسیون هاکی از تلاش‌های انجام شده برای درج نام ایران به عنوان یکی از ابداع کنندگان ورزش هاکی در جهان یاد کرد و گفت: استان قم نسبت به دیگر استان‌ها در این رشته ورزشی ظرفیت‌های بسیاری دارد اما فعال‌سازی ظرفیت‌ها نیازمند حمایت مسئولان است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ ورزش هاکی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌ها در ایران محسوب می‌شود که ریشه در تاریخ باستان دارد. شاید کمتر کسی بداند که نام ایران به عنوان یکی از ابداع کنندگان این رشته ورزشی در تاریخچه فدراسیون جهانی هاکی ثبت شده است.

درج نام ایران به عنوان یکی از ابداع‌کنندگان ورزش هاکی در جهان توسط تلاش چند ماهه یک مربی قمی صورت گرفته است.

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار فارس با علی بختیاری مدرس هاکی و مسئول کمیته آموزش فدراسیون هاکی است که این افتخار را برای قم به ثبت رسانده است.

*سلام؛ لطفا خود را معرفی کنید و بگویید از چه سالی وارد رشته هاکی شدید؟

سلام خدمت شما و همه مخاطبین خبرگزاری فارس، بنده علی بختیاری هستم مدرس و مربی رشته هاکی و مسئول کمیته آموزش و استعدادیابی فدراسیون هاکی جمهوری اسلامی ایران. از سال ۱۳۸۵ وارد این رشته شدم و تا به امروز به تدریس، استعدادیابی و آموزش هاکی در استان قم و کشور پرداخته‌ام.

بنده در فدراسیون ایران مسئول کمیته آموزش و استعدادیابی هستم همچنین در فدراسیون جهانی نیز به عنوان مدرس و استعدادیاب فعالیت می‌کنم. علاوه بر فدارسیون، هاکی را در یکی از دانشگاه‌های استان قم تدریس می‌کنم.

*ورزش هاکی در قم چه وضعیتی دارد؟

خوشبختانه استان قم از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. درحال حاضر حدود ۱۰۰ هاکی‌باز آقا و بانو در قم فعالیت می‌کنند. علاوه بر شهر قم طی چند سال اخیر سعی کردیم ورزش هاکی را در سایر نقاط استان ترویج دهیم.

برای مثال در کهک و جعفرآباد هاکی را فعال کرده‌ایم، افراد مستعدی در شهرستان‌های قم حضور دارند که در صورت شناسایی می‌توانند برای استان قم افتخار آفرین باشند. بنده به همراه مجموعه فدراسیون سعی کردیم با هیات هاکی استان قم تعامل خوبی داشته باشیم.

*چه اطلاعات تاریخی از ورزش هاکی در ایران باستان دارید؟

بنده باتوجه به علاقه‌ای که به این رشته ورزشی دارم چند سالی مشغول به تحقیق و جمع‌آوری مستندات بودم و به این نتیجه رسیدم که ورزش هاکی ریشه در تاریخ اصیل ایرانی دارد.

بدین جهت تصمیم گرفتم همه این مستندات را به فدراسیون جهانی ارائه دهم، دانشمندان زیادی از گذشته تا حال در کتاب ها و مقالات خود اشاره کرده‌اند که شبیه بازی هاکی با چوب و توپ در رومیان باستان، یونانیان، مصریان و ایرانیان انجام شده است.

تقریباً اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی بود که مذاکرات را با فدراسیون جهانی هاکی شروع کردیم و منابع مختلفی در این زمینه با تماس‌های تصویری و ایمیلی به فدراسیون بین المللی ارائه کردیم.

هنگامی که یک رشته ورزشی ثبت جهانی می شود به طور قطع انتظارات مردم و مسئولان از آن افزایش می‌یابد که این شرایط در خصوص هاکی نیز صدق می کند.

این ثبت نگاه همه کشورهای قوی در ورزش هاکی را نسبت به ایران تغییر خواهد داد و ورزش امروز مهم ترین نقطه اتصال بین ملت ها و دولت‌ها است و موارد بسیار وسیع و جامعی همچون سیاست، اقتصاد، فرهنگ و مناسبات اجتماعی را دربر می‌گیرد.

*هاکی بازان قمی  چه عناوینی را طی این سال‌ها کسب کرده‌اند؟

مطابق آمارهای فدراسیون در سال ۱۳۸۹ در مسابقات کشوری در رده نونهالان، ورزشکاران قمی موفق شد به مقام سوم این مسابقات دست یافت. همچنین در سال ۱۳۹۲ در مسابقات لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور استان قم به عنوان نائب قهرمان لیگ معرفی شد و در مسابقات هاکی روی چمن زیر ۲۱ سال امیدها در سال ۱۳۹۸ بازیکنان قم با عملکرد خوبشان به مقام دوم رقابت‌ها دست یافتند.

*هاکی در قم با چه مشکلاتی مواجه است؟

نتایجی که تیم‌های هاکی استان قم در مسابقات مختلف کشوری بدست آورده‌اند نشان می‌دهد که این رشته در قم ظرفیت خوبی دارد و اگر مورد حمایت بیشتر مسئولین ورزشی قرار گیرد شاهد رقم خوردن اتفاقات بزرگی خواهیم بود.

اما متاسفانه درحال حاضر ورزش هاکی در قم مشکلاتی را دارد که زیبنده نیست، نداشتن زمین تمرینی چمن و یا سالن اختصاصی ویژه هیات هاکی استان قم یکی از مشکلات اساسی است که ورزشکاران ما با آن مواجه هستند.

علاوه بر بحث نبود زمین ما در قم مشکل عدم حامی مالی را داریم، ورزشکاران و تیم‌های ما اگر حامیان مالی خوبی داشته باشند شک نکنید در آوردگاه‌های کشوری و حتی جهانی توانایی درخشیدن را دارند.

*در پایان اگر صحبتی هست، بفرمایید:

بنده از شما بابت اینکه به این رشته بومی و اصیل ایرانی اهمیت دادید بسیار سپاسگذارم، امیدوارم با حمایت مدیران رزشی، هیات هاکی، تلاش مربیان و ورزشکاران استان قم در سال‌های آتی اخبار خوب بیشتری از هاکی‌بازان قمی بشنویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.