کد خبر : 8181
تاریخ انتشار : جمعه 27 مرداد 1402 - 14:38

موکب ویژه ناشنوایان در کربلا برپا می‌شود

موکب ویژه ناشنوایان در کربلا برپا می‌شود
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از برپایی موکب مردمی ویژه ناشنوایان در عراق خبرداد و عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا در قالب کارگروه ناشنوایان اربعین حضور ناشنوایان در سفر اربعین را تسهیل کنیم و بعد از اربعین نیز این کارگروه در دیگر عرصه‌های دینی نقش‌آفرین خواهد بود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی در جلسه کارگروه ناشنوایان اربعین که در سالن همایش‌های پژوهشکده حج و زیارت در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قشر ناشنوا کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: توجه به مسائل دینی ناشنوایان یکی از اولویت‌هایی است که دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی باید نسبت به آن دغدغه‌مند باشند.

وی با بیان اینکه مراسمات، سفرها، کتب و سایر محصولات و اتفاقات دینی باید با شرایط ناشنوایان مناسب‌سازی شود، اظهار کرد: جامعه ناشنوایان به توجه بیشتر نیاز دارد و بسیاری از آنان در حرف زدن هم ناتوان هستند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از تشکیل کارگروه ناشنوایان اربعین یاد کرد و گفت: برپایی نماز جمعه، نمایش فیلم‌های انقلابی در سینمای انقلاب و برپایی مراسم مذهبی به زبان ویژه ناشنوایان در حسینیه ناشنوایان در تهران انجام شده است اما این اقدامات باید از نظر کمی و کیفی افزایش یابد.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده با مشارکت ویژه خیرین و مردم در راستای برپایی موکب ویژه ناشنوایان در اربعین عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا در کارگروه ناشنوایان اربعین خدمات مورد نیاز به این افراد حداقل در رابطه با سفر اربعین ارائه شود و بعد از اربعین نیز تلاش می‌کنیم تا این کارگروه در دیگر عرصه‌های دینی نیز نقش‌آفرین باشد.

همچنین در این نشست، امیر طهرانی نماینده جهادگران ناشنوا، جامعه ناشنوایان را ظرفیتی بزرگ اما مورد غفلت قرار گرفته خواند و گفت: بر اساس آمار بهزیستی بیش از سه میلیون ناشنوا در کشور ما وجود دارد و این جمعیت برای ایران یک گنج است چراکه ناشنوایان توانایی‌های بسیاری دارند و نباید بخاطر ناشنوا بودن مورد بی‌توجهی قرار گیرند.

وی درخواست دیدار اختصاصی ناشنوایان با رهبر معظم انقلاب اسلامی را مطرح کرد و گفت: تلاش ما این است که جامعه ناشنوایان بیشتر در جامعه دیده شوند.

حسین روستا مدیرعامل کانون ناشنوایان استان اصفهان نیز طی سخنانی مطرح کرد: دیدار با علما توفیقی از سوی خداوند است و ما این توفیق را پاس می‌داریم و از این فرصت برای معرفی جامعه ناشنوایان استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ناشنوایان از اقشار گمنام جامعه هستند، عنوان کرد: ما انقلاب کردیم تا بتوانیم حکومت عدل علی(ع) را برپا کنیم و به مستضعفان توجه کنیم و یکی از اقشار محروم همین ناشنوایان هستند که با مشکلات جدی در زندگی روزمره خود روبرو هستند.

روستا از تشکیل هیأت مذهبی ناشنوایان و برپایی دسته‌جات عزاداری ویژه آنان یاد کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم مکتب حسینی را ترویج دهیم و اکنون هم به فکر برپایی کاروان اربعین و برپایی موکب ویژه نابینایان در اربعین هستیم.

وی ازدواج نکردن را یکی از مشکلات ناشنوایان دانست و اظهار کرد: بسیاری از ناشنوایان در مقدمات اولیه زندگی خود مشکل دارند و رفع این مشکلات نیازمند تدبیر ویژه مسئولان ملی است.

روستا پرداخت هزینه سمعک ناشنوایان و کم شنوایان را از جمله موارد رسیدگی به محرومان در ایران دانست و گفت: مجموعه‌های حمایتی باید خدمات خود را از نظر کمی و کیفی افزایش دهند.

لیلا اعتماد نماینده جامعه فرهنگیان ناشنوا با بیان اینکه خروجی داشتن این جلسات و دیدارها مهم است، اظهار کرد: مشکلات ناشنوایان خیلی زیاد است اما من به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنم؛ چند سال گذشته به همراه گروهی از ناشنوایان به کربلا اعزام شدم و مکان‌های کربلا را دیدم که آن کاروان نخستین کاروان اعزامی مخصوص ناشنوایان بود؛ من چندین بار در گذشته به زیارت کربلا رفته بود اما آن زیارت برای من بسیار متفاوت بود چراکه یک روحانی مسلط به زبان ناشنوایان حضور داشت و همه اماکن و رویدادها را به درستی و جامع توضیح می‌داد.

وی با طرح این سئوال که آیا ناشنوا حق استفاده از سفرهای حج و عمره را ندارد؟، اظهار کرد: در آن سفر کربلا با قاضی عسگر نماینده رهبری دیدار کردیم و سفر حج و عمره ویژه ناشنوایان را درخواست کردیم اما به راهکار عملیاتی نرسیدیم.

اعتماد گفت: ناشنوایان معلول هستند اما مقایسه افراد معلول با ناشنوا و نابینا درست نیست و خیلی‌ها این موضوع را متوجه نمی‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.