کد خبر : 5707
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1402 - 17:33

نرخ اشتغال زندانیان قم ۵۰ درصد رشد کرد

نرخ اشتغال زندانیان قم ۵۰ درصد رشد کرد
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی قم با اشاره به مشارکت کارآفرینان و خیران حوزه اشتغال در امر اشتغال‌زایی زندانیان گفت: ۶۳ درصد افراد محبوس در زندان‌ها و مراکز ندامتگاهی استان مشغول به کار هستند، این نرخ در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ درصد بود و اکنون ۵۰ درصد رشد پیدا کرده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ علی‌اصغر رنجبر روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۱۴ هزار مترمربع فضای کارگاهی در زندان‌های استان وجود دارد، نیازمند کمک‌های همه کارآفرینان و خیران اشتغال هستیم، تا بهترین شرایط را برای درآمدزایی زندانیان به‌ویژه زندانیان رای باز فراهم کنیم.

وی با اشاره به حضور شرکت‌ها در اشتغال‌زایی زندانیان خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای است، که زندانیان نه تنها در دوران حبس، بلکه پس از آزادی هم به استخدام شرکت‌ها در می‌آیند و مشغول به کار می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های استان با ذکر این نکته که در این استان در حوزه فنی و حرفه‌ای اقدام‌های بسیار خوبی برای اشتغال زندانیان صورت گرفته بیان داشت: فعالیت نخستین مرکز فنی و حرفه‌ای کشور در زندان‌ها، در سال‌های اخیر در قم آغاز شد، به‌تازگی نیز کارآفرینان مستعدی مراجعه کردند، امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت بهره ببریم.

مدیرکل زندان‌های استان همچنین تاکید کرد: با توجه به کارگاه‌های خیاطی که در زندان‌های استان فعال است، دستگاه‌های متولی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ علوم پزشکی تولید لباس دانش‌آموزی و گان بیمارستانی را به زندان‌ها واگذار کنند.

وی گفت: تولید این کالاها با کمترین قیمت توسط زندانیان صورت می‌گیرد، درآمد حاصل هم مستقیم به حساب زندانی واریز می‌شود، و اداره‌کل زندان‌ها حتی یک ریال ذینفع نیست.

مدیرکل زندان‌های قم بدون اشاره به تعداد افراد محبوس در زندان‌های استان گفت: در زندان‌های استان، ۳۸ درصد جرایم، عمومی است، ۳۲ درصد مواد مخدر و ۳۰ درصد نیز مربوط به سایر جرایم می‌باشد.

رنجبر با بیان اینکه در قم پایین‌ترین تعداد زندانی زن را داریم گفت: اغلب زندانیان زن در استان، در رابطه با جرایم عمومی هستند، برای توانمندسازی آنان کارگاه‌های ویژه‌ای مانند، خیاطی و لوازم کادویی فعال است.

وی در بخشی از سخنان گفت: ۱۵ درصد کودکان و افراد کمتر از ۱۸ سال که در کانون اصلاح و تربیت استان هستند، نیز به کارآموزی و تحصیل اشتغال دارند.

مدیرکل زندان‌های قم همچنین با بیان اینکه در این استان در اغتشاش‌های سال گذشته، حادثه‌ای نداشتیم افزود: با پیشنهاد اداره‌کل زندان‌ها و دستور دادستان، روحانیان مجربی را به خدمت گرفتیم، و با صحبتی که با افراد متخلف داشتند، آنها قبل از اینکه وارد زندان شوند، متوجه اشتباه خود شدند، این یک تدبیر مدیریتی قضایی در استان بود.

این مقام قضایی تاکید کرد: خیلی از این افراد، فقط به خاطر یک اشتباه تحت‌تاثیر تبلیغات سوء دشمن قرار گرفته بودند.

مدیرکل زندان‌های قم در بخشی از سخنان برگزاری کلاس‌های فرهنگی، دینی و قرآنی برای زندانیان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در این استان ۲ مدرسه قرآنی، که یکی به تازگی افتتاح شده، با حضور مربیان کارآزموده در خصوص ارائه آموزش‌های قرآنی و دینی به زندایان فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.