کد خبر : 5434
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1402 - 17:46

چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد

چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی، قانونی است، گفت: برای سال تحصیلی جدید، 3 شهریه مصوب، فوق برنامه و مکمل را اعلام می‌کنیم.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مشارکت‌های مردمی در برنامه صف اول، اظهار کرد: در حال حاضر روزهای پایانی سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ است.

وی با بیان اینکه مجموعه مدارس غیردولتی با حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی فعالیت می‌کند، افزود: مدارس غیردولتی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش، بخشی از مأموریت و جریان تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

محمودزاده با اشاره به اینکه پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی قانونی است، ادامه داد: پیش‌ثبت‌نام، پیش‌شرط‌هایی دارد که مدارس غیردولتی باید رعایت کنند؛ به عنوان مثال تا زمانی که ثبت‌نام قطعی آغاز نشده است، اگر خانواده بخواهد پیش‌ثبت‌نام را لغو کند باید هزینه علی‌الحساب به خانواده عودت داده شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد سهمیه ثبت‌نام مدارس غیردولتی برای دانش‌آموزان همان منطقه است، گفت: مصاحبه و آزمون، ملاک ثبت‌نام نیست اما در برخی مدارس غیردولتی به دلیل میزان بالای درخواست‌های ثبت‌نام به نسبت صندلی‌های مدرسه، شاخصی را در نظر می‌گیرند که به همین دلیل از معدل، مصاحبه یا آزمون استفاده می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با تأکید بر اینکه شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه است، افزود: ۱۵۰ شاخص کیفیت بخشی در الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی دخیل است و شهریه هر مدرسه متناسب با فضا، نیروی انسانی، آموزش و … متفاوت است.

وی با بیان شهریه ثابت و فوق برنامه سال تحصیلی جاری از ۲ میلیون تا ۵۰ میلیون است، گفت: حدود ۱۵ هزار مدرسه شهریه زیر ۱۵ میلیون دارند، ۱۱ هزار مدرسه شهریه زیر ۱۰ میلیون دارند. تعداد مدارسی که شهریه بالای ۴۰ میلیون می‌گیرند، به عدد ۵۰ هم نمی‌رسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یک شهریه مصوب و یک شهریه فوق برنامه داریم که ۶ ساعت در دوره ابتدایی، ۷ ساعت در دوره اول متوسطه و ۸ ساعت در دوره دوم متوسطه و ۲ تا ۵ ساعت هم برای هنرستان است. یک بخش هم شهریه مکمل است؛ به عنوان مثال دانش‌آموزانی علاقه‌مند است آموزش زبان ببیند که این فعالیت‌ها از سوی مدرسه اعلام شده و مجوز از آموزش و پرورش گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری مدارس غیردولتی حق برگزاری کلاس زبان را ندارند مگر اینکه با آموزشگاهی قرارداد داشته باشند، گفت: امسال هم سه شهریه مصوب، فوق برنامه و مکمل را اعلام می‌کنیم.

محمودزاده با تأکید بر اینکه رسانه‌ها اخذ شهریه بالا در مدارس را عادی‌سازی نکنند، افزود: مدارسی که شهریه بالا اخذ کنند، باید شهریه مازاد را به خانواده‌ها بازگردانند و شهریه امسال آنها هم به دلیل تخلف، کمتر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه کمتر از نیم درصد ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی تخلف می‌کنند، گفت: نظارت‌های گسترده و میدانی بر مدارس غیردولتی داریم تا ان‌شاءالله شاهد تخلف در مدارس غیردولتی نباشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با تأکید بر اینکه امسال هیچ معلمی در مدارس غیردولتی بدون گزینش فعالیت نمی‌کند، اظهار کرد: معتقدیم معلمان مدارس غیردولتی باید کارت صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی داشته باشند و ۳۶۰ ساعت دوره آموزش برای آنها پیش‌بینی کرده‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.