کد خبر : 2255
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 13:27

گزارشی از رشد استارت‌آپ‎ها؛

پست، سکوی پرشی برای استارت‌آپ‌ها

پست، سکوی پرشی برای استارت‌آپ‌ها
امروز با توسعه فناوری، ساختار صنعت پست از نظر نحوه انجام کار و حتی نوع مشتریان تغییر کرده، به‌طوری‌که در حال حاضر تعداد بسته‌های الکترونیکی به‌شدت افزایش‌یافته است؛ پس باید گفت امروز شرکت ملی پست به‌عنوان “سکوی تجارت الکترونیکی” برای شرکت‌ها به‌حساب می‌آید.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

درحالی‌که شما روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید  و در حال انجام فعالیت‌های روزمره خود هستید، میلیاردها بسته در آسمان و زمین و دریا در حال جابه‌جایی هستند. کشتی‌ها در بنادر لنگر می‌گیرند، هواپیماها بارها را تخلیه می‌کنند، بسته‌های ارزشمند بسته‌بندی می‌شوند و با سرعت این بسته توسط خودروهای کوچک و بزرگ جابه‌جا می‌شوند و شاید ناگهان کسی زنگ در خانه‌تان را بزند تا بسته‌ای که چند روز پیش به‌صورت اینترنتی خرید کرده‌اید به دست شما برسد.
امروز پست در حال دگرگون‌کردن دنیای ما و جهانیان است چرا که با پیشرفت فناوری در دنیا، پست هم عقب نمانده و پابه‌پای این پیشرفت گام برمی‌دارد. امروز پست با پیشرفت فناوری، تجهیزات خود را هم به‌روز کرده و سیستم‌های نوین را برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم در اختیار گرفته است.
فناوری‌های نوین پستی، دنیای پست در دگرگون می‌کند
با پیشرفت تکنولوژی هر روز یک گجت جدید وارد بازار می‌شود. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند در گوشی موبایل خود حرکت سرویس حمل بار را رصد کند، یا با یک کلیک کالایی را از نقطه‌ دیگر جهان درب منزل خود دریافت کند. با تغییرات و به‌روزرسانی‌های مداوم در زمینه فناوری‌های نوین پستی، دنیای پست در حال دگرگونی است.
شاید تصور عمومی بر این بود که پیشرفت تکنولوژیک موجب انقراض پست خواهد شد، اما همان‌طور که دیگر کسب‌وکارها توانستند خود را با فناوری تطبیق دهند، پست نیز فناوری را به خدمت خود گرفت.
از همین رو توسعه فناوری، ساختار صنعت پست را از نظر نحوه انجام کار و حتی نوع مشتریان تغییر داده، به‌طوری‌که در حال حاضر تعداد بسته‌های الکترونیکی به‌شدت افزایش‌یافته است؛ شرکت ملی پست به‌عنوان “سکوی تجارت الکترونیکی” به ارائه سرویس‌های مختلفی مانند تبلیغات، فروش  اینترنتی  و …. می‌پردازد.
۲۰درصد سهم ترافیک پست برای خریدهای اینترنتی است
این در حالی است که ابوالفضل باقری منش، مدیرکل اداره پست استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه اداره پست با ۱۳۰ شرکت دیجیتالی در استان قرارداد امضا کرده است، گفت: صادرات پستی استان قم ۲۰درصد از واردات بیشتر است.
وی ابراز داشت: خریدهای اینترنتی که از استان می‌شود باعث شده صادرات پستی استان ۲۰ درصد از واردات پستی بیشتر باشد. این نشان می‌دهد که کسب‌وکارها در استان فعال است.
مدیرکل اداره پست استان قم با اشاره به افزایش ۱۷درصدی خریدهای اینترنتی و ۴۱درصدی ترافیک پست نسبت به ۱۰ماهه سال گذشته، خاطرنشان کرد:  در ۱۰ماهه امسال ۳۱۴۹۲۵ فقره صادرات پستی از قم صورت‌گرفته است همچنین بیش از ۲۵۰ هزار فقره واردات پستی داشته‌ایم؛ همین مسئله باعث شده است ترافیک پست استان نسبت به ۱۰ ماه مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد پیدا کند.
رشد استارت‌آپها در پیشرفت خدمات پستی
یکی از مهم‌ترین کمک‌های فناوری‌های نوین پستی به شرکت‌های پستی ظهور استارت‌آپ‌ها در این عرصه و همراهی آن‌ها با بزرگ‌ترین شرکت‌های پستی دنیا است. برای مثال استارت‌آپ‌هایی که فضای ابری (آنلاین) برای ذخیره فایل و اطلاعات فراهم می‌کنند، استارت‌آپ‌هایی که عملیات الگوریتم و برنامه تحلیل اطلاعات ارائه می‌کنند و در نهایت استارت‌آپ‌هایی که حمل‌ونقل آسان را در اختیار شرکت‌های پستی قرار می‌دهند، همگی برای پیشبرد فعالیت شرکت‌های پستی همکاری می‌کنند. همکاری استارت‌آپی بین شرکت‌های پستی امکان انتقال داده و کسب مشتریان و مخاطبان بیشتر را به این شرکت‌ها می‌دهد و یک همکاری برد – برد خواهد بود.
البته این مسئله پست ایران هم مستثنا نبوده و با گسترش شرکت‌های خصوصی پست و افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه، در کنار بهبود زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌ونقل، شرکت‌های پستی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری‌های نوین بوده‌اند.
در ایران امروز شرکت‌های لجستیک به خدمت شرکت‌های پستی آمده‌اند و با یکدیگر به تحلیل داده‌های پستی پرداخته‌اند. امکان رهگیری مرسوله برای مشتریان به‌سادگی فراهم است و خدمات پستی در کم‌ترین زمان به مشتریان ارائه می‌شوند.
پست یکی از سکوهای پرتابی برای استارت‌آپ‌ها است
از همین رو ابوالفضل باقری منش، مدیرکل اداره پست استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به استارت‌آپ‌ها، اظهار داشت: در بحث تحول دیجیتال هفت استان کشور مرکز نوآوری دارند که با پست ارتباط دارند.
وی ادامه داد: در قم با تعدادی از استارت‌آپ‌ها جلسه برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم استارت‌آپ‌ها مخصوصاً استارت‌آپ‌های کوچک در استان را حمایت کنیم. باسلام، آقای عسل، ترمه و برخی از استارت‌آپ‌ها از جمله استارت‌آپ‌هایی هستند که با پست همکاری داشتند.
مدیرکل اداره پست استان قم با اشاره به اینکه لجستیک پست قم یکی از لجستیک‌های درجه یک پست کشور است، عنوان کرد: پست یکی از سکوهای پرتاب برای استارت‌آپ‌ها است.
وی اضافه کرد: برخی از شرکت‌های استارت‌آپ با پست قرارداد بسته و در بحث انبارداری و… با پست همکاری می‌کنند بدون اینکه بخواهند انباری را برای نگهداری تجهیزات و… داشته باشند.
باقری منش با اشاره به اینکه پست می‌تواند به لحاظ زیرساختی به سازمان‌ها و ارگان‌ها کمک کند،  گفت: سازمان‌ها می‌توانند بسیاری از مراجعات و ترددهای مردم  را با استفاده از پست کاهش دهند. این مسئله یعنی ارتباط پست با ارگان‌ها و ادارات که در دنیا مرسوم است و حتی در برخی کشورها مواد غذایی هم از طریق پست جابه‌جا می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.