کد خبر : 7720
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 9:56

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

کانون‌های تولید ریزگرد قم تهدیدی برای تهران است

کانون‌های تولید ریزگرد قم تهدیدی برای تهران است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه با ظرفیت انسانی و اعتباری محدود یک اداره‌کل نمی‌توان مشکل کانون‌های تولید ریزگرد را رفع کرد، گفت: این کانون‌ها تهدیدی برای استان‌های مجاور به ویژه تهران است و رفع این بحران نیازمند اعتبارات ملی است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه تغییر اقلیم، گرم شدن زمین و افزایش گرد و غبار و عرصه‌های بیابانی کشورهای مختلف را با چالش روبرو کرده است، اظهار کرد: عوامل طبیعی و انسانی در استان قم دست به دست هم داده‌اند و ما شاهد توسعه عرصه‌های بیابانی هستیم، هر چند ما در حاشیه کویر مرکزی قرار داریم و مستعد بیابانی شدن هستیم.

وی اضافه کرد: قطع حق آبه‌های زیست محیطی عاملی است که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و ایجاد کانون‌های گرد و غبار شده است، به همت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، ۱۵ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده اما روند تخریب بر روند اصلاح پیشی گرفته است و این نتیجه دخالت انسانی و بهره‌برداری غیرفنی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه این مجموعه با ظرفیت انسانی و اعتباری محدود نمی‌تواند مشکل کانون‌های تولید ریزگرد را رفع کند، گفت: برای اینکه بتوانیم از گرد و غبار جلوگیری کنیم باید اعتبارات ملی به این موضوع اختصاص پیدا کند چراکه وضعیت بحرانی قم پایتخت کشور را هم به چالش خواهد کشید.

وی خاطرنشان کرد: پیش طرحی تهیه شده و به سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری ارائه شده است و امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهور به قم اعتبار ویژه‌ای به کارهای منابع طبیعی اختصاص یابد، هر چند اقدامات زیست محیطی زمان‌بر است و ما نیازمند زمان و هزینه قابل توجه هستیم.

شعاعی ادامه داد: بادهای غربی به علت پوشش‌های گیاهی ایجاد شده در منطقه کوه نمک گرد و غباری را به شهر قم نمی‌رسانند اما اکنون در شرق قم و منطقه سراجه شرایط نامناسبی داریم.

همچنین، محمدرضا داودی معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه خبرگزاری فارس تا به امروز همکاری مطلوبی در با این اداره‌کل داشته است، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم از ظرفیت رسانه برای ترویج فرهنگ حراست از منابع طبیعی بهره ببریم.

وی اظهار کرد: در موضوع پوشش گیاهی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور شروع شده است هر چند قبل از این پویش کارهای متفرقه انجام می‌شد اما از سال گذشته یک برنامه مدون ارائه شده است که سهم استان قم از یک میلیارد درخت، هشت میلیون درخت است.

وی اضافه کرد: در ۱۲ سال اخیر بالاترین تولید نهال ما ۲۰۰ هزار اصله نهال بوده است اما اکنون باید هشت میلیون نهال را تولید کنیم که این نشان می‌دهد باید از ظرفیت بخش خصوصی، مردم و ظرفیت‌های مختلف دولتی بهره‌مند شویم.

داودی با تاکید بر اینکه هر کسی که از منابع طبیعی استفاده می‌کند باید دین خود را به طبیعت ادا کند، گفت: تمرکز ما در استان قم بر تولید گونه‌های بیابانی و استفاده در عرصه‌های بیابانی است.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال استفاده از ظرفیت و کارآیی سایر ارگان‌ها برای تولید و کاشت نهال هستیم، تصریح کرد: اکنون تولید نهال را در نهالستان بعثت در منطقه حسین آباد میش مست و نهالستان جدیدی که پارک جنگلی ثامن ایجاد کرده‌ایم دنبال می‌کنیم.

داودی با اشاره به اینکه کاشت ۱۵۰ اصله نهال در یک هکتار بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد، عنوان کرد: با احتساب هزینه‌های سه تا پنج سال نگهداری از نهال‌ها، ما برای هر هکتار ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و تحقق کاشت یک میلیارد درخت در ایران بدون مشارکت مردمی شدنی نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.