کد خبر : 4654
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 - 17:06

کسری مخزن ۲ میلیارد متر مکعب در آبخوان قم

کسری مخزن ۲ میلیارد متر مکعب در آبخوان قم
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم گفت: آبخوان قم با کسری مخزن ۲ میلیارد مترمکعبی روبه رو است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای در جلسه بازدید استاندار از این شرکت با اشاره به ضرورت نصب کنتور‌های هوشمند در چاه‌های آب گفت: در حال حاضر از ۲ هزار و ۲۰ حلقه چاه فعال حدود ۸ درصد و به تعداد ۱۶۰ حلقه چاه به کنتور‌های هوشمند مجهز شده اند.

آقای احمدی با اشاره به برداشت‌های بی رویه از آبخوان‌های استان هشدار داد؛ صورت ادامه این روند در آینده نزدیک با تخلیه آبخوان قم مواجه خواهیم شد.

وی بیشتر برداشت‌های بی رویه را در بخش کشاورزی دانست و افزود: در بخش کشاورزی مجوز برداشت ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب است و این در حالی است که بخش کشاورزی سالیانه ۴۵۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیر زمینی استان برداشت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه امروز در دشت‌های استان با ۲۰ سانتی متر فرونشست مواجهیم گفت: دشت‌های مسیله، علی آباد و شریف آباد هم در معرض فرو نشست هستند.
احمدی تعداد چاه‌های استان را ۴ هزار ۶۰۰ حلقه عنوان و تصریح کرد: از این تعداد ۲ هزار حلقه چاه مجاز و ۲ هزار ۶۰۰ حلقه چاه غیر مجاز هم شناسایی شده که در حال تخلیه آب‌های زیر زمینی هستند.

وی افزود: مجموع برداشت‌ها از چاه‌های غیر مجاز حدود ۵ درصد و ۹۵ درصد برداشت از سفره آب‌های زیر زمینی توسط چاه‌های مجازو پروانه دار انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازاد برداشت را از مشکلات استان در بخش آب دانست و افزود: ۸۵ درصد چاه‌ها مازاد برداشت دارند و بر اساس پروانه‌های بهره برداری مالکان این چاه‌ها باید سالیانه ۳ هزار ساعت برداشت کنند و این در حالی است که سالیانه حدود ۵ هزار ساعت فعالند.

احمدی با اشاره به اینکه سالیانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب از آبخوان‌های استان تخلیه می‌شود افزود: به طور تجمعی آبخوان قم با ۲ میلیارد مترمکعب کسری مخزن مواجه است که در محدوده جغرافیایی قم عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

وی در خصوص حجم آب پشت سد‌های استان به حجم ۴۰ میلیون مترمکعبی آب پشت سد ۱۵ خرداد و کاهش ۵۰ درصدی آن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره کردو گفت: خوشبختانه در سد کوچری به دلیل بارش‌های مناسب شاهد شرایط خوبی هستیم که امیدواریم بتوانیم آب با کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم.

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.