کد خبر : 12979
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 9:08

۱۰۵ هزار هکتار از اراضی استان قم کانون فعال گردوغبار است

۱۰۵ هزار هکتار از اراضی استان قم کانون فعال گردوغبار است
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با اشاره به برنامه جامع مقابله با پدیده گردوغبار استان که توسط ستاد ملی گردوغبار تدوین شده است، گفت: ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی استان کانون‌های فعال گردوغبار است که حدود ۴۰ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محمدحسین بازگیر ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سال‌های گذشته به طور میانگین حدود ۷۰ روز هوای شهر قم در وضعیت ناسالم قرار داشته است و این وضعیت به دلیل خشکسالی و عدم تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی استان هر سال بدتر می‌شود.

 وی در ادامه، افزود: هوای شهر قم در شش‌ماهه اول سال تحت‌تأثیر کانون‌های گردوغبار بوده و در شش‌ماهه دوم از آلودگی ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی از منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت‌ها حدود ۷۰ درصد و منابع ثابت مانند واحدهای صنعتی و منازل مسکونی حدود ۳۰ درصد متأثر می‌شود.

 ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی استان کانون‌های فعال گردوغبار

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به برنامه جامع مقابله با پدیده گردوغبار استان که توسط ستاد ملی گردوغبار تدوین شده است، عنوان کرد: ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی استان کانون‌های فعال گردوغبار است که از این میان حدود ۴۰ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند.

 بازگیر با بیان اینکه باتوجه‌به قرارگرفتن شهر قم در چهارراه مواصلاتی کشور، آلودگی خودروهای عبوری نیز در استان وجود دارد، بیان کرد: متأسفانه در قم پدیده پس‌ماند سوزی بسیار شایع است و در برخی واحدهای صنعتی و حتی در بخش کشاورزی و مدیریت شهری شاهد سوزاندن پسماندها و ضایعات هستیم.

 وی با اشاره به پایش مستمر صنایع آلاینده در استان قم، از قراردادن ۷۰ واحد در لیست صنایع آلاینده خبر داد و گفت: این واحدها جریمه سنگینی را به‌عنوان عوارض پرداخت می‌کنند، اما ما تمایل داریم که این اعتبارات برای رفع آلودگی‌ها در واحدهای صنعتی هزینه شود که قطعاً بهتر خواهد بود.

 ۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مناطق کوه سفید و قنوات

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه در هفته هوای پاک ۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مناطق کوه سفید و قنوات به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: حقابه‌های زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان حق ماست و علاوه بر تخصیص این حقابه‌ها باید از منابع موجود مانند رودشور به خوبی حفاظت کنیم و همه باور کنیم که گردوغبار مهم‌ترین مسئله زیست‌محیطی استان قم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.