کد خبر : 4475
تاریخ انتشار : جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 13:00

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده مجلس:

۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت کشور اجرا شد

۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت کشور اجرا شد
رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است گفت: به طور مرتب پیگیری اجرای این قانون هستیم، اما بخش‌های فرهنگی مربوطه تقریبا اجرایی نشده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ امیرحسین بانکی‌ پور روز پنجشنبه در همایش هفته ملی جمعیت در سالن اجتماعات موسسه آموزشی پژوهشی امام‌(ره) در قم همچنین افزود: برخی‌ها فکر می‌کنند، که قانون جوانی جمعیت فقط تسهیلات است، اما بخش زیادی از آن شامل فرهنگ‌سازی، متون آموزشی و مباحث معرفتی است که هنوز به اجرا درنیامده است.

وی ادامه داد: نهادهای فرهنگ‌ساز در حد ارائه گزارش، برنامه زیادی در رابطه با جمعیت داشته‌اند، ولی به صورت قرارگاهی و برنامه‌ریزی شده اقدامی را انجام ندادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، حضور مردم را در اجرای موفقیت‌آمیز قانون جوانی جمعیت موثر دانست و گفت: در این قانون چندین ماده برای زمینه‌سازی و نقش‌آفرینی مردم ایجاد کرده‌ایم، که نهادهای فرهنگ‌ساز در این خصوص هم به وظایف خود عمل نکردند.

بانکی پور با بیان اینکه سال گذشته بودجه اجرای قانون جمعیت بالغ بر ۱۰۷ هزار میلیارد ریال بود خاطرنشان کرد: مبالغی که دستگاه‌ها نیاز داشتند را مشخص کردیم و رئیس جمهور نیز به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد، اما یک ریال آن پرداخت نشد، در حالیکه ۹۷ درصد منابع بودجه به دست‌ آمد.

وی حضور همه جانبه برای رفع معضل کاهش جمعیت و پرهیز از بحث‌های حاشیه‌ای را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ما فرصت زیادی نداریم و نباید به روش آزمون و خطا عمل کنیم، باید همه ابعاد جوانی جمعیت اعم از تسهیلات و فرهنگ‌سازی با هم انجام شود.

وی افزود: جوانی جمعیت یک مساله چند متغیره است، طی سه دهه گذشته بحث تنظیم خانواده، مراحل مختلف مسکن، حقوق و دستمزد و شیوه آموزش به گونه‌ای رقم خورده، که از فرزندآوری ممانعت کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: چون متغیرهای جوانی جمعیت متعدد است باید اولویت گذاری کنیم و به همه آنها بپردازیم.

وی تاکید کرد: اگر در حوزه های مسکن، بهداشت و درمان اقدام موثری انجام ندهیم، جوانی جمعیت محقق نمی‌شود، از این رو به ناچار قانون را به شکل وسیع نوشتیم، تا ۲۱ مانعی که وجود دارد را از میان ببریم.

وی همچنین کمبود نیرو برای اجرای قانون جوانی جمعیت را مورد توجه قرار داد و گفت: دبیرخانه ستاد ملی جمعیت تنها سه یا چهار نیرو دارد و مسئولان این قانون را جدی نگرفتند.

بانکی پور با ذکر این نکته که باید روی ادراک و فهم دقیق مساله جوانی جمعیت کار کنیم گفت: عمده کسانی که ضرورت جوانی جمعیت را قبول دارند، حواسشان به رشد جمعیت است، و فکر می‌کنند، بحث ما افزایش جمعیت است، اما در حقیقت موضوع هرم سنی و پیری جمعیت مطرح است.

پنج هزار مبلغ در مباحث جمعیتی فعالیت می‌کنند

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه نیز در این همایش، فعالیت پنج هزار مبلغ در زمینه جمعیت را مورد توجه قرار داد و گفت: برگزاری گردهمایی کالسکه سواران نسل ظهور از برنامه‌های موفقی بوده که انجام شده است.

حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا با اشاره به کارگروه مطالعات جمعیتی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: بخش‌های عمده‌ای از پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها درخصوص جمعیت با تلاش و کوشش این کارگروه انجام شده است.

وی بیان داشت: به همت این کارگروه کتاب‌هایی منتشر شد و یا در حال چاپ است، فعالیت‌های رسانه‌ای و برگزاری همایش‌ها، کرسی‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌ها، تاسیس مرکز گروه و انجمن‌های جمعیتی و همکاری مشترک با مراکز دیگر نیز صورت گرفته است.

سقای بی‌ریا اضافه کرد: بحران خاموش، رزاقیت الهی و افزایش جمعیت، اقتصاد جمعیت، فرصت جمعیت، تغییرهای جمعیتی و نقش آن در تحول‌های اجتماعی، تمدن اسلامی ایرانی و نقش جمعیت در پویایی آن، همچنین چند دانه یاقوت از عناوین کتاب‌های انتشار یافته است.

وی افزود: مجموع مقاله‌هایی از فصلنامه علمی پژوهشی که در موسسه آموزشی امام منتشر شده، در هفت جلد کتاب جمع‌آوری شد، که مبانی نظری جمعیت، سیاست‌ها و تغییرات جمعیتی، سیمای جمعیت در قرآن و روایت‌ها، جمعیت، فرهنگ و اقتصاد، مسائل جمعیتی، جمعیت، تربیت و روان‌شناسی، زن، خانواده و جمعیت از جمله این کتاب‌هاست.

وی درس‌نامه مفاهیم تغییرات جمعیتی را مورد توجه قرار داد و افزود: دیدگاه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی‌(ره) تحت عنوان میلاد مباهات همچنین نقد و بررسی و ترجمه سند مطالعات امنیت ملی در رابطه با جمعیت و اقتصاد جمعیت در رویکرد اسلامی نیز از دیگر آثار به شمار می‌آید.

وی در ادامه با یادآوری اینکه چهار عنوان کتاب هم در دست چاپ است گفت: یک رساله دکتری با عنوان دیدگاه جمعیتی اسلام و اهداف آن در پرتو آیه‌های قرآن و روایت‌ها نیز مورد دفاع قرار گرفته است.

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه در بخشی از سخنان خود گفت: از سال ۱۳۹۰ که رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار در مورد جمعیت اظهار نگرانی فرمودند، اولین همایش را ملی برگزار کردیم و موسسه آموزشی امام از آن زمان تاکنون مشغول بوده و فعالیت‌های به نسبت خوبی انجام داده است.

سقای بی‌ریا با اشاره به اینکه ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه متشکل از نهادهای حقوقی و اشخاص حقیقی در سال ۱۳۹۹ تشکیل شد گفت: جلسه‌های هفتگی این ستاد تشکیل شده، و کارهای خوبی نیز انجام گرفته است.

وی بیان داشت: ارتقای برنامه‌ها و دانش و اندیشه دینی همچنین پایش مستمر وضعیت جمعیت و فرهنگ‌سازی مساله فرزندآوری، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های موثر بر جمعیت و اعطای مشوق‌ها و حمایت‌های خانواده و جمعیت جزو راهبردهای اصلی این ستاد بوده و راهکارها و برنامه‌های کلانی نیز بر اساس این راهبردها تعریف شد.

همزمان با هفته ملی جمعیت، همایش بازتحلیل راهبردها و شیوه‌های مواجهه با بحران جمعیت کشور با مشارکت ارگان‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و اجرایی به میزبانی موسسه آموزشی پژوهشی امام(ره) برگزار شد.

۲۴ تا ۳۰ اردیبشهت‌ماه به عنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری شده‌است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.