کد خبر : 1243
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 19:26

فرمانیان:

۳۰ نهاد و موسسه فعال در عرصه بین الملل در نمایشگاه انوار هدایت حضور دارند/ پروژه سبک زندگی اهل بیتی در مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد

۳۰ نهاد و موسسه فعال در عرصه بین الملل در نمایشگاه انوار هدایت حضور دارند/ پروژه سبک زندگی اهل بیتی در مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد
معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: نمایشگاه انوار هدایت، حدود 30 غرفه دارد و بیشتر غرفه های این نمایشگاه مربوط به موسسات غیردولتی فعال در عرصه بین الملل است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر «مهدی فرمانیان» معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) عصر امروز چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه انوار هدایت در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به حضور موسسات مختلف در نمایشگاه انوار هدایت اظهار کرد: این نمایشگاه حدود ۳۰ غرفه دارد و بیشتر غرفه های این نمایشگاه مربوط به موسسات غیردولتی فعال در عرصه بین الملل است، تخمین زده می شود که حدود ۲۰۰ موسسه غیردولتی در کشور در حوزه بین الملل، فعال باشند و باید این موسسات را مورد رصد قرار بدهیم تا در آینده بتوانیم همه این موسسات را در نمایشگاه انوار هدایت، جمع کنیم.
وی ادامه داد: هدف نمایشگاه انوار هدایت این بود که در ابتدا موسسات غیردولتی فعال در حوزه بین الملل را بشناسیم و سپس این موسسات، همدیگر را بشناسند تا هم افزایی بین موسسات این حوزه، افزایش یابد، به دنبال ایجاد هم افزایی بین موسسات غیردولتی و نهادهای دولتی در حوزه بین الملل هستیم تا موسسات کوچک، تقویت شوند.
معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: نمایشگاه انوار هدایت در روز دهم دی به مناسبت سالروز تشکیل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افتتاح شد، در این مجمع با توجه به رویکرد عبور از صف به ستاد تاکید شده است که موسسات غیردولتی مورد شناسایی قرار بگیرند و از آنها در حوزه های مختلف همچون حوزه نشر و حوزه رسانه، حمایت شود.
فرمانیان با اشاره به فعالیت حوزه نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: حدود ۲۵۰۰ کتاب در این مجمع منتشر شده است که پیش از این فایل های پی دی اف و ورد را در اختیار مهمانان هفمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) قرار دادیم و فایل های این کتاب در اختیار موسسات شرکت کننده در نمایشگاه انوار هدایت نیز قرار می گیرد.
وی ادامه داد: پروژه سبک زندگی اهل بیتی را در مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز کردیم و آماده بستن قرارداد با نویسندگان مسلط به زبان های مختلف برای نگارش در این زمینه هستیم، در این پروژه به دنبال پاسخ دادن به ۲۰ مساله اصلی در زمینه سبک زندگی اهل بیتی و نگارش در خصوص مواردی همچون زندگی اهل بیت(ع) و معاشرت با دیگران هستیم.
معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: ۵۱۴ کتاب ترجمه شده یا در حال ترجمه در این مجمع داریم و آماده همکاری با موسسات دیگر برای چاپ این کتاب ها در کشورهای مختلف هستیم. همچنین گروه راهبری و اندیشه ورزی در مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاسیس شده و کار آسیب شناسی فعالیت ۳۰ ساله این مجمع با همکاری یک موسسه پژوهشی معتبر صورت گرفته است.به دنبال آینده پژوهی در اتاق اندیشه ورزی مجمع جهانی اهل بیت(ع) هستیم و شیوه های مختلف تبلیغی ادیان، مذاهب و نحله های فکری مختلف را رصد کردیم.
فرمانیان با اشاره به چالش موجود در زمینه تاسیس کرسی های شیعه شناسی در جهان اظهار کرد: اگر بخواهیم یک کرسی شیعه شناسی را در یکی از دانشگاه های مطرح جهان تاسیس کنیم، سالیانه نیازمند دو میلیون دلار است، اما با این وجود پیگیر تاسیس کرسی های شیعه شناسی در دانشگاه های جهان با پیدا کردن راهی برای کاهش هزینه های تاسیس و اداره چنین کرسی هایی هستیم.
وی ادامه داد: موازی کاری نهادها و موسسات مختلف در حوزه بین الملل کمتر شده است، در مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای جلوگیری از موازی کاری، هر کاری که انجام می دهیم را به اطلاعات نهادها و موسسات دیگر می رسانیم تا موازی کاری کمتر شود.
معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حدود ۴۰۰ نفر از شخصیت های شیعه جهان برای عضویت در مجمع عمومی این مجمع درخواست دادند که برخی از آنها از فرق شیعه هستند، پیروان مذاهب دیگر در این مجمع عضویت ندارند.
فرمانیان، رویکرد مجمع جهانی اهل بیت(ع) را حرکت از ترجمه به سمت تالیف دانست و تصریح کرد: از کسانی که دست به تالیف کتاب های مناسب به زبان های مختلف بزنند، در مجمع جهانی اهل بیت(ع) حمایت صورت می گیرد.
وی ادامه داد: جمعیت مسلمانان جهان، یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر برآورد می شود که براساس آمار مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ۳۳۵ میلیون نفر از آنها پیرو مذهب تشیع هستند.
علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: اداره کل فضای مجازی حدود یک سال پیش تاسیس شد و در این اداره کل به دنبال کار ستادی برای حمایت از مجموعه فعال فضای مجازی در خارج از کشور هستیم. همچنین تاسیس پرتال رهنما و راه اندازی اپلیکیشن نبا به پنج زبان از جمله دیگر اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.

گفتنی است که نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات و نهادهای فعال در عرصه بین الملل با عنوان “انوار هدایت” به مناسبت سالروز تاسیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حال برگزاری است.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) در دهم دی ماه ۱۳۶۹، با هدف تجمّع شیعه، ایجاد رابطه بین جهان تشیع، رونق بخشیدن به حوزه‏ های علمیه شیعه، حل مشکلات شیعیان با سایر فِرَق اسلامی و استفاده از امکانات حقیقی و حقوقی اهل تشیع به وجود آمد.

شکل‏ گیری این مجمع پس از حکم حضرت آیت‏ اللَّه خامنه ‏ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهارم دی ماه آن سال، با هدف آشنا نمودن شیعیان سراسر جهان به مبانی انقلابی و تفکر حاکم بر نظام اسلامی ایران انجام شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.