کد خبر : 9412
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 21:42

۳۰ واحد نانوایی در قم به صورت نان کامل پخت می‌کنند

۳۰ واحد نانوایی در قم به صورت نان کامل پخت می‌کنند
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ واحد نانوایی در قم به صورت نان کامل پخت می‌کنند، گفت: استان قم به عنوان الگوی نان کامل در کشور معرفی شده است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ سعید محمدی  اظهار داشت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان قم به عنوان یکی از سازمان‌های دولتی در حوزه تجارت و صنعت، مسئولیت مدیریت، نظارت و کنترل بازرگانی، تأمین و توزیع غلات و خدمات مرتبط از جمله گندم، آرد، برنج و شکر را بر عهده دارد و تلاش شده برنامه ریزی ها به گونه‌ای باشد تا این کالاها در استان قم به موقع و باکیفیت مناسب تأمین شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان قم عنوان داشت: طی یک سال و نیم گذشته به موضوع مهم نان کامل در استان قم پرداخته شده که طی سه دهه گذشته از آن غفلت شده است.

محمدی ابراز داشت: بررسی‌های میدانی صورت گرفته از مصرف نان مردم در استان قم نشان می‌دهد که مردم به سمت مصرف نان سفید و روشن رفته‌اند و این تصور اشتباه وجود دارد که هر چقدر نان سفیدتر باشد از نظر کیفی مناسب‌تر است؛ در حالی که اینگونه نیست.

وی بیان داشت: بر اساس استاندارد ۱۰۳، درصد سبوس نان‌های مختلف تعریف شده که در بررسی‌های اولیه مشاهده شد که این استانداردها در استان قم رعایت نمی‌شد که برنامه ریزی لازم صورت پذیرفت تا در گام اول این استاندارد رعایت شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ واحد نانوایی در استان قم به صورت نان کامل پخت می‌کنند ابراز داشت: استان قم به عنوان الگوی نان کامل در کشور معرفی شده و تیره شدن نان نشان از سبوس دار شدن و افزایش کیفیت نان است.

استان قم بهترین نان را در سطح ملی دارد

محمدی ادامه داد: ادعا داریم که استان قم بهترین نان را در سطح ملی دارد به خصوص در نان سنگک، و موضوع نان کامل در نان‌های تافتون و سنگک در قم دنبال می‌شود و تیم ویژه ای برای نظارت بر نانوایی‌هایی که به صورت داوطلبانه در حالا اجرای این طرح هستند صورت می‌گیرد و مشوق‌هایی نیز برای این امر در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: میزان آردی که به نانوایی‌های استان قم اختصاص می‌یابد با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی و با توجه به جمعیت محل و کیفیت نان تولیدی در هر واحد است که به دنبال آن تخصیص آرد صورت می‌گیرد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان قم عنوان داشت: شهروندان و نانوایی‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که سهمیه آرد تخصیص یافته برای هر واحد نانوایی، به منظور تأمین نان مردم همان منطقه است.

وی در ادامه عنوان داشت: استان قم در زمینه تأمین کالاهای شکر و برنج مشکلی ندارد و شکر برای مصرف سه ماه استان در انبار داریم و برای ۵ ماه مصرف استان نیز گندم در سیلوها ذخیره شده است.

محمدی ابراز داشت: دولت تلاش دارد تا برنج و شکر با کیفیت برای مصرف مردم تأمین کند که در این زمینه مشکلی وجود ندارد و در استان قم نیز تلاش شده تا از ورود کالاهای با کیفیت پایین جلوگیری شود و تلاش می‌شود که محصولاتی که وارد قم می‌شوند دارای کیفیت بالایی باشند.

تخمیر و محل نگهداری آرد در کیفیت نان تأثیرگذار است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان قم با اشاره به اهمیت رعایت برخی از موارد در راستای ارتقا کیفیت نان افزود: وقتی آرد تولید و از کارخانه به سمت نانوایی می‌رود؛ محل نگهداری آرد بسیار مهم است که باید در دمای مناسبی نگهداری شود.

وی اضافه کرد: تخمیر نیز در مراحل پخت نان مهم است که حداقل یک ساعت و نیم خمیر باید استراحت داشته باشد تا در نهایت نان با کیفیت تری را داشته باشیم.

محمدی گفت: نسل نانواها در استان قم تغییر کرده و نانواها در گذشته دارای تجربه بودند و به همین دلیل نان با کیفیت تری را داشتیم که در این راستا با ارتقای سطح مهارت نانواهای جوان، تلاش می‌شود تا کیفیت نان افزایش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.