کد خبر : 10813
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 12:46

آمار ازدواج در قم ۹ درصد افزایش یافت

آمار ازدواج در قم ۹ درصد افزایش یافت
مدیرکل ثبت احوال قم گفت: از فروردین تا پایان مهرماه امسال، چهار هزار و ۹۰ واقعه ازدواج در این استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد افزایش داشته‌است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ منوچهر تیموری روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا بیان کرد: سال گذشته تعداد هفت هزار و ۶۳۴ مورد ازدواج در دفاتر رسمی استان قم به ثبت رسید.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۰ هزار و ۷۱۴ واقعه ولادت ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با ۲ درصد افزایش همراه بوده‌است.

به گفته وی ، سه هزار و ۷۱۲ واقعه فوت نیز در استان قم به ثبت رسیده‌است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

علی و فاطمه، بیشترین نام انتخابی شهروندان قمی‌

تیموری در بخش دیگری از این گفت وگو اظهار داشت: بیشترین اسامی انتخابی برای متولدان سال ۱۴۰۱ تاکنون، به نام ائمه معصومین(ع) مزین است که برای پسران علی، امیرعلی، محمدحسین، حسین، علیرضا، محمدعلی، محمدرضا و محمد بیشترین فراوانی را داشته‌است.

وی اضافه کرد: فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه، معصومه، حسنا و فاطمه زهرا بیشترین اسامی است که برای دختران نام‌گذاری شده‌است.

تیموری بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد تغییر نام‌ها در استان از طریق ثبت‌احوال انجام می‌شود، مگر نام‌هایی که شرایط خاص دارد و از طریق کمیسیون تغییر نام سازمان ثبت‌احوال و یا از طریق مرجع قضایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در استان قم ۹۹ درصد ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام می‌شود که قانون‌گذار برای ولادت ۱۵ روز و برای وفات ۱۰ روز تعیین کرده‌است.

مدیرکل ثبت‌احوال قم از همکاری دانشگاه علوم پزشکی، پزشکی قانونی، شوراها و دهیاری‌ها در راستای این امر ارزشمند قدردانی کرد.

به گفته وی، سالانه بیش از ۱۰ هزار پاسخ به استعلامات دستگاه‌های اجرایی، دولتی، قضایی، امنیتی و انتظامی استان انجام می‌شود و به ازای هر ۲۶ هزار نفر جمعیت، یک کارمند ثبت‌احوال انجام خدمت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت‌احوال در بخش‌هایی از استان که ساختار اداری ندارد، هفته‌ای یک روز نماینده اعزام می‌کند که با استقرار در بخشداری خدمات ارایه می‌شود.

تیموری گفت: این سازمان با توسعه خدمات‌دهی به شهروندان بستری برای تسهیل در خدمتگذاری فراهم کرده و حفاظت از اسناد هویتی نیز به نحو مطلوب در ثبت‌احوال انجام می‌شود.

وی افزود: برگزاری میز خدمت در ستادهای نماز جمعه، برخی مساجد و مناطق به فراخور زمان و ایجاد ضرورت انجام می‌شود تا مردم به‌راحتی کارهای مربوط به ثبت‌احوال را انجام دهند.

 

سالانه ۶۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه در قم صادر می‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال قم بیان کرد: صدور شناسنامه یا اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نیز توسط اداره اتباع استانداری صورت می‌گیرد که در این راستا در سال گذشته حدود ۲ هزار جلد شناسنامه صادر شده‌است.

تیموری بیان کرد: ۱.۶ میلیون برگ سند هویتی در قم وجود دارد که آرشیو و در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور بارگذاری و باعث شده خدمات ثبت‌احوال از مکان محوری به پایگاه محوری تبدیل شود.

وی افزود: هر فردی در هر نقطه‌ای از کشور با ارایه کد ملی می‌تواند خدمات ثبت‌احوال را بدون حضور در محل ولادت یا سکونت قبلی دریافت کند که این امر بستری برای تسهیل در انجام امور مردم است.

مدیرکل ثبت‌احوال قم خاطرنشان کرد: ۲۰ دفتر پیشخوان در استان قم فعال است که ۵۰ خدمت ثبت‌احوال ارایه می‌دهند،این دفاتر به‌عنوان واسطه بین مردم و ثبت‌احوال عمل می‌کنند

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.