کد خبر : 9696
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 9:15

احتمال افزایش مدارس سمپاد

احتمال افزایش مدارس سمپاد
وزیر آموزش و پرورش گفت: حجمی از کتب درسی بهتر است حذف شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: برای استخدام نیرو‌های خرید خدماتی منع قانونی وجود دارد و هیچ کسی نمی‌تواند بدون آزمون وارد نظام تعلیم و تربیت شود. همچنین برای جذب در دانشگاه فرهنگیان نیز باید آزمون داد و یا در آزمون‌های استخدامی کرد.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی نیروی خرید خدماتی داریم، سال قبل تصمیم گرفته شد که این تعداد، آخرین نیرو‌های خرید خدماتی باشند. آزمون‌های استخدامی اخیر فرصت فوق العاده به این نیرو‌های خرید خدماتی می‌داد و این نیرو‌ها برای شرکت در این آزمون امتیاز داشتند تا از این طریق جذب آموزش و پرورش شوند، اما به دلایل زیادی نتوانستند وارد شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به همکاران عرض کردم، چون نیاز به نیرو داریم به این دسته از نیرو‌های خرید خدماتی بگویید که از آن‌ها امسال هم استفاده می‌کنیم، اما یک شرط دارد و آن این است که بتوانیم مجوز استخدام این نیرو‌ها را از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی بگیریم. البته اطمینان دارم آن‌ها هم کمک خواهندکرد. این حق مردم است که معلمانی سر کلاس باشند که از هر حیث ممتاز هستند.

برخی نیرو‌های خرید خدماتی حقوق سال گذشته را نگرفته‌اند

وی افزود: برخی از این نیرو‌های خرید خدماتی حقوق پارسال را نگرفته اند. باید در این راستا برنامه ریزی شده و این مشکل رفع شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: من معتقدم امروز حجمی از کتاب‌های درسی اضافه بوده و بهتر است حذف شود.

او گفت: در حال حاضر هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش را داریم، اما علیرغم این تنوع، تفاوتی وجود ندارد، از این رو بازآرایی هنرستان‌ها را در دستور کار داریم. همچنین طرح ملی مهارت را با این هدف که هر دانش آموز در هر سال یک مهارت بیاموزد، در دستور کار ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین قرار داده ایم. باید هنرستان‌های هم جوار با صنایع مثل هنرستان‌های هم جوار کارخانه‌ها را ایجاد کنیم. اگر سهم هنرستان‌ها اضافه شود باید تجهیزات هنرستان‌ها قوی شود.

تخصیص دو درصد از عوارض گاز برای تجهیز هنرستان‌ها

وی ادامه داد: دو درصد از عوارض گاز را برای تجهیز هنرستان‌ها داده اند که ان‌شاءالله اگر زودتر پرداخت شود هنرستان‌ها را تجهیز می‌کنیم. ما تعیین کرده بودیم ۴۵ درصد از بچه‌های متوسطه به سمت هنرستان‌ها سوق پیدا کنند، اما گویا مجلس این رقم را به ۵۰ درصد رسانده  که خوب است.

صحرایی گفت: دانش آموزانی که در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پذیرفته شده اند و در چهار دهک اول اقتصادی کشور قرار دارند، مهمان رئیس جمهوری هستند چراکه برای انجام این کار پول وجود نداشت. این هدیه ویژه رئیس جمهوری به این دانش آموزان است.

امکان تجمیع آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در یک آزمون جامع

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تنوع آزمون ورودی مدارس نیز زیاد است که می‌توانیم یک آزمون بگیریم و نهایتا فرد مدرسه نمونه دولتی یا سمپاد را انتخاب کند. این کار از سوی ما مطالبه عمومی شده که البته نیاز به مطالعه دارد و باید با مطالعه این کار انجام شود. در حال حاضر ما دو آزمون یکی برای مدارس نمونه دولتی و دیگری برای مدارس سمپاد می‌گیریم و دانش آموزان دو بار پول و آزمون می‌دهند، این را می‌توانیم در قالب یک آزمون انجام دهیم و هر دانش آموزی که نمره بالاتر آورد مدارس سمپاد را انتخاب کند. چرا دو آزمون بگیریم؟. این قول را به مردم می‌دهیم که امسال این دو آزمون را یکی کنیم. البته رئیس مرکز سنجش نیز باید نظر دهد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به  آمار ۲۰۵ هزار نفری بازماندگان از تحصیل که ۵۵ هزار نفر از این تعداد به چرخه تحصیل بازگردانده شده و جذب شده اند، اشاره کرد.

آغاز فرآیند چاپ کتب درسی ۱۴۰۳ 

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود به بیان آمار‌هایی درباره اقدامات انجام شده در این وزارتخانه پیرامون بازگشایی مدارس پرداخت و ادامه داد: فرآیند چاپ کتب درسی ۱۴۰۳ شروع شده است. ما بیش از ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ می‌کنیم و درواقع آموزش و پرورش تقریبا دو پنجم کل کاغد کشور را برای چاپ کتب بچه‌ها مصرف می‌کند. ما ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپ می‌کنیم.

وی یادآور شد: امسال در طرح شهید عجمیان ۲۰ هزار مدرسه را توسط مردم و گروه‌های جهادی و خود بچه‌ها شاداب سازی کردیم. در این دو سالی که گذشت تقریبا ۲۱۵۶ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ساختیم. همچنین در این دو سال بیش از ۵۸۰۶ مدرسه و تقریبا ۹۵۰۰ کلاس ساختیم و این یعنی در هر روز ۸ کلاس ساخته ایم. امسال حدود ۷۵ هزار معلم جدید داشتیم که ۲۵ هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی جذب شدند.

صحرایی اظهار کرد: دوست دارم به من «وزیر مدرسه» و نه وزیر آموزش و پرورش بگویند، علت این امر را توضیح داد:، چون مدرسه جایی است که همه چیز ما اعم از معلم، مدیر، ناظم، والدین و دانش آموزان آنجا است و همه اتفاقات خوب آنجا رخ می‌دهد. پیرو فرمایش رهبر انقلاب از روز اول شعار ما این بود که باید به مدرسه برگردیم و اگر به مدرسه برگردیم همه چیز درست می‌شود. اگر امروز در آسیب‌های اجتماعی مشکل پیدا کردیم به این دلیل است که در مدرسه خوب کار نکردیم. کلید حل مشکلات کشور در مدرسه است. شعار سال تحصیلی جاری نیز «همه با هم یکصدا ایران؛ مدرسه قوی، ایران قوی» است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح «پویش مهر» به جای «پرسش مهر» از سوی رئیس جمهوری، اظهار کرد: امسال آقای رئیس جمهوری خلاقیت به خرج دادند و ما را غافلگیر کرند. این یکی از از ویژگی‌های ایشان است که خودش تصمیم می‌گیرد. هرسال برای طرح پرسش مهر رئیس جمهوری فرآیندی شکل می‌گیرد. پژوهشگاه، معاونت پرورشی، شورای معاونین آموزش و پرورش، مرکز مدیریت استراتژیک رئیس جمهوری بر روی این امر کار می‌کنند که چه سوالی مطرح شود که یک جنبش را در کشور ایجاد کند. اما در کمال تعجب رئیس جمهوری هیچ کدام از حرف‌های ما را به صورت تک تک نشنیده بودند، اما در عین حال به صورت سرجمع تمام سوالات ما را دیده بودند چراکه سرجمع حرف‌های ما درباره آینده بود. ایشان گفتند به جای پرسش پویش، هر کسی بگوید گذشته چه بوده و آینده چطور است. دال مرکزی حرف ایشان نیز امید بود چراکه جایی که امید زنده باشد همه چیز زنده است و بزرگترین دشمن ما ناامیدی است.

وی خطاب به معلمان نیز توصیه کرد: در پاندمی کرونا ثابت شد اگر فقط بخواهیم درس بدهیم مدرسه تلویزیونی ایران می‌تواند جای همه ما معلمان را بگیرد، چون در دسترس‌تر است. پس اگر بخواهیم فقط معلم به معنی انتقال دهنده دانش باشیم، امروز در جهانی هستیم که انتقال دانش به شیوه‌هایی بهتر از شیوه کلاسی ما امکان پذیر شده است. الان همه نگران چت جی پی تی و هوش مصنوعی هستند. اما خود چت جی پی تی می‌گوید نمی‌تواند جایگزین معلم، وکیل و پزشک شود، اما کدام معلم؟ آن معلم که مادر و پدر است و با شادی دانش آموز شاد می‌شود و با با دلهره دلهره دانش آموز دلهره می‌گیرد.

صحرایی همچنین خطاب به والدین با تاکید بر این که تربیت حاصل کوشش شما و نه ما است، تصریح کرد: اصل کار تربیت بر عهده والدین است. نقش خانواده در تربیت اگر از مدرسه مهم‌تر نباشد به همان اندازه مهم است. به والدین و خانواده‌ها می‌گویم که با هم باید تربیت را انجام دهیم.

صحرایی گفت: آموزش و پرورش در هر کشوری آینده ساز کشور است. در بیشتر کشور‌های جهان آموزش و پرورش مساله اول کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.