کد خبر : 11218
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 18:12

استان قم دارای ۱۱ گسل فعال است

استان قم دارای ۱۱ گسل فعال است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم بر لزوم مقاوم‌سازی، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی تاکید کرد و گفت: استان قم دارای 28 گسل است که 11 مورد از آنان فعال است.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ محسن اروجی در گفت‌وگو با خبرنگاران به بیان وضعیت ۱۱ گسل فعال قم و ۲۸ گسل در اطراف قم پرداخت و گفت: قم با خطر نسبی بالا در نقشه لرزه ‌خیزی قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم اصلی‌ترین راهکار برای کاهش خسارت زلزله را مقاوم‌سازی، رعایت آئین‌نامه‌ها و نکات ایمنی در مباحث ساختمانی دانست و افزود: این موارد باید در طراحی، نظارت و اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی به صورت جدی لحاظ شود.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری اظهار کرد: در این زمینه قانون مدیریت بحران و آئین‌نامه‌های اجرایی، سند پیشگیری و کاهش خطر، سند آمادگی مقابله، سند بازسازی و سند آموزش و مدیریت رسانه تدوین شده و در حال اجراست.

اروجی با اشاره به زلزله ۴/۳ ریشتری قم که ساعت ۱۷:۱۷:۵۵، ۱۸ آبان‌ماه به مرکزیت سلفچگان رخ داد، تصریح کرد: بلافاصله پس از زمین‌لرزه، دستگاه‌های اجرایی و امدادی به حالت آماده‌باش در‌آمدند و نیروهای واکنش سریع نیز به منطقه اعزام شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم ادامه داد: به دستور استاندار قم، جلسه مدیریت بحران بخش سلفچگان با حضور فرماندار قم، بخشدار و همچنین نیروهای امدادی تشکیل شد و کانون زلزله و تک‌تک روستاهای نزدیک گسل مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل مقاوم سازی، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی و اعطای وام و تسهیلات به مردم و فرهنگ‌سازی در روستاها خسارتی متوجه روستاها نشد؛ اما برای ریشترهای بالا باید استحکام و آمادگی لازم وجود داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.