کد خبر : 8884
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 15:51

به بهانه موج بازگشت زائران امام حسین (ع)؛

ضرورت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی برای کاهش تصادفات جاده ای

ضرورت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی برای کاهش تصادفات جاده ای
خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو از عوامل اصلی در تصادفات جاده‌ای است که می‌طلبد این روزها رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی با هوشیاری و دقت بیشتر با افزایش تردد جاده‌ای به دلیل بازگشت زائران امام حسین (ع) از کربلا بیشتر شود.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛   تصادفات رانندگی در ایران یکی از دلایل مهم مرگ‌ومیر است  و تعداد تصادفات رانندگی در ایران آن قدر بالاست که تقریباً همه مردم بارها صحنه‌های دلخراش آن را به چشم دیده‌اند.  اتفاقاتی که شاید با اندکی رعایت قوانین، صبر و حوصله با کاهش چشمگیری روبرو شود.
مصدومیت ۳۱۷ هزار نفر در حوادث رانندگی سال گذشته
این را همه می‌دانند که آمارهای مرگ‌ومیر و آسیب‌های تصادفات رانندگی بالاست. طبق آمارهای رسمی اعلام شده مرگ سالانه ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر در حوادث رانندگی ایران تأیید شده است که تعداد کمی نیست. همچنین آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد سال گذشته ۱۶ هزار و ۷۷۸ نفر در حوادث رانندگی ایران جان خود را از دست دادند.
مصدومان این حوادث را هم باید به این فاجعه اضافه کرد. فقط در سال گذشته ۳۱۷ هزار و ۱۲۰ نفر در حوادث رانندگی کشور مصدوم شدند. از این تعداد به گفته حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی حدود ۴۴ هزار نفرشان معلول دائمی می‌شوند. معلولانی که به علت قطع نخاع، ‌ ازدست‌دادن دست، پا، چشم یا… برای همیشه توان کارکردن را از دست می‌دهند درحالی‌که بسیاری از آنها در سن جوانی و نان‌آور خانواده هستند.

 

سهم خطای انسانی در حوادث رانندگی
کارشناسان سه عامل خطای انسانی، ‌ جاده‌های غیراستاندارد و خودروهای غیر ایمن را مهم‌ترین عوامل بروز حوادث رانندگی می‌دانند. اما به گفته بسیاری از آنان نقش عوامل انسانی بیشتر است. سهم خطای انسانی در بروز حوادث رانندگی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد برآورد می‌شود. اما رد پا و سهم انسان در بروز ۹۵ درصد این حوادث وجود دارد. زیرا اگر راننده بااحتیاط رانندگی کند. آرام براند. خودرو غیر ایمن را کنترل کند که نقص فنی نداشته باشد یا در پیچ‌های تند گردنه‌های سخت جاده‌های کوهستانی احتیاط کند. حتماً تعداد این حوادث غم‌انگیز کمتر می‌شود.
مهم‌ترین عوامل تصادفات؛ سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و عدم توجه به جلو
از همین رو سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگویی  علت ۸۲ درصد از تصادفات را سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی که جزو موضوعات جدی است عنوان کرد و گفت: ۳۲ درصد از جان‌باختگان در تصادفات سرنشین خودروها و غالباً کودکان و افراد کهن‌سال هستند، علت این است که سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده نکرده بودند که اگر از کمربند ایمنی استفاده می‌شد حداقل این بود که جانشان را از دست نمی‌دادند.
سردار هادیان‌فر در خصوص عمل‌نکردن ایربگ‌ها هم گفت: در تصادفات معمولاً این است که اصلاً گزارشی نداریم که ایربگ خودروها عمل کرده باشند و بنابراین نمی‌توان گفت که این وسیله جان‌پناهی برای مردم است.
همچنین دراین‌خصوص سرهنگ سیروس حسن‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا اظهار داشت: همچنان چهار عامل سرعت غیرمجاز، رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو حین رانندگی علت عمده تصادفات در جاده‌های کشور بوده که توصیه می‌شود هم‌وطنان عزیز قوانین راهنمایی‌ورانندگی را به همراه این چهار عامل مدنظر قرار دهند.

 

سرعت، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو از عوامل اصلی در تصادف است
از طرفی مختار پناهی، رئیس پلیس‌راه استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به دلایل تصادفات جاده‌ای، اظهار داشت: سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو از عوامل اصلی در تصادف‌های محورهای برون‌شهری است.
توجه‌نکردن به جلو عامل اصلی تصادفات درون‌شهری
همچنین این در خصوص  سرهنگ صدفی رئیس پلیس راهور استان قم استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن و صحبت‌کردن با دیگر سرنشینان را از علل حواس‌پرتی و توجه‌نکردن به جلو توسط رانندگان عنوان کرد و بر افزایش دقت در حین رانندگی تأکید کرد.
وی رعایت‌نکردن حق‌تقدم را دومین عامل مهم در علل تصادفات درون‌شهری استان قم عنوان کرد و گفت: دیده‌شدن خودرو و توجه به خودرو های دیگر و اطمینان در  ورود و خروج به راه اصلی و فرعی می‌تواند در کنترل این عامل مؤثر باشد.

درهرصورت آن چیزی که کاملاً مشخص است این می باشد که حوادث رانندگی از جمله حوادث قابل‌پیشگیری است؛ زیرا در مقایسه با حوادث غیرمترقبه و طبیعی که ممکن است ناگهان رخ دهند. با هوشیاری و احتیاط راننده تا حد زیادی قابل‌پیشگیری است.
حضور بیش از ۳ میلیون نفر زائر از ایران در عراق
این روزها در ایام زیارت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) قرار داریم و حجم عظیمی از زائران و عاشقان امام حسین (ع) برای زیارت و حضور در اربعین این امام عازم کشور عراق می‌شوند که در جدیدترین آماری که توسط ستاد مرکزی اربعین اعلام شده است تا ساعاتی قبل ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر زائر از ایران عازم عراق شده‌اند و از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۲۷۰ هزار زائر به کشور بازگشته‌اند.
البته باید عنوان کرد که هنوز تا اربعین امام حسین (ع) چند روزی باقی است و قطعاً در این چند روز هم زائران بسیاری به‌سوی کربلا حرکت خواهند کرد. در کنار این آمار باید به حضور زائران غیرایرانی هم اشاره کرد که با گذر از ایران به سمت عراق حرکت می‌کنند.
این حجم از حضور زائران در کشور عراق نشان از تردد بالای وسایل نقلیه شخصی و عمومی در جاده‌های کشور دارد. البته دراین‌خصوص نگرانی‌ها بیشتر در زمان بازگشت زائران به کشور هست چرا که به یکباره زائران بسیاری وارد کشور می‌شوند و به طبع وسایل نقلیه بسیاری هم روانه جاده‌های کشور خواهد شد که این وسایل را باید به وسایل نقلیه دیگر که به‌صورت روزمره در جاده‌ها در حال تردد هستند اضافه کرد. پس این مسئله می‌طلبد که رانندگان بااحتیاط بیشتری اقدام به رانندگی کنند.

 

فوت بیش از ۷۰ نفر ایرانی در حوادث رانندگی اربعین کشور عراق
طبق اعلام حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در اربعین سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۶۳ بیمار و ۷۴ پیکر زائر ایرانی از خاک عراق به ایران منتقل شد. این آمار تعداد مصدومان خاک عراق را نشان می‌دهد؛ اما آمار دقیقی از تعداد مصدومان و فوتی‌های سال گذشته حوادث جاده‌ای در ایام اربعین در کشورمان منتشر نشده است.
اما آن چیزی که کاملاً مشخص است قطعاً تعداد مصدومان و فوتی‌های این ایام کمتر از این تعدادها نبود است. البته طبق گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۴۰۱ بیشترین تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در شهریورماه با ۱۹۷۳  فوتی و کمترین آن در بهمن‌ماه با یک هزار و ۳۷۳ فوتی ثبت شده است. در این آمار هیچ‌ اشاره‌ای مبنی بر اینکه این حوادث رانندگی مربوط به ایام اربعین است اعلام نشده است؛ اما باتوجه‌به اینکه ایام اربعین در شهریورماه قرار دارد می‌توان نتیجه‌ای گرفت که ممکن است این میزان افزایش تصادفات به دلیل افزایش تردد در جاده‌های کشور برای حضور در اربعین باشد.
درهرحال آن چیزی که بسیار مهم است رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی هست. این روزها که در حال رسیدن به موج بازگشت زائران اباعبدالله الحسین به کشور هستیم باید کنترل‌ها و نظارت‌ها در جاده‌های کشور بیشتر شود و از سوی دیگر هم رانندگان با اطمینان بیشتری اقدام به رانندگی کنند تا شاهد حوادث رانندگی کمتری باشد.

زهرا صفری ورزنه
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.