کد خبر : 11017
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 17:53

استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای حل مشکلات جامعه است

استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای حل مشکلات جامعه است
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ما را که به دنبال انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای حل مشکلات جامعه هستیم، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما را تحت فشار قرار می‌دهند.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛ معاون سازمان انرژی اتمی در جمع طلاب جامعه الزهرا (س) قم، با بیان اینکه فعالیت‌های هسته ای ایران صلح‌آمیز و برای استفاده در زندگی مردم است، گفت: فناوری هسته ای موضوع علمی و فنی است، اما دشمنان این مساله را در ایران سیاسی کردند گفت: در طی ۲۰ سال گذشته موضوع هسته‌ای ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین جبهه‌های مهم حق علیه باطل و یکی از جبهه‌های مقاومت در مقابل زورگویی مستکبران و نظام سلطه است.

وی گفت: پرونده هسته‌ای ایران از سال ۱۳۸۳ به آژانس بین المللی انرژی اتمی منتقل شد و کشور‌های غربی در پی محدود کردن فعالیت‌های انرژی هسته‌ای ایران برآمدند و از آن زمان، فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عنوان یکی از مسائل مهم سیاست خارجی ایران مطرح شد.

سیدپژمان شیرمردی با بیان اینکه اشتباه راهبردی کشور‌های غربی این بود که تصور می‌کردند با متوقف کردن مساله هسته‌ای ایران مانع پیشرفت سخت افزاری ما در حوزه اتمی می‌شوند افزود: انرژی هسته‌ای مطابق با ان. پی. تی ، متعلق به همه است و هر کشوری می‌تواند فعالیت صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بُعد محدودیت‌ها و نظارت‌ها را در کشور ما بیشتر اعمال می‌کند و ما را که به دنبال انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای حل مشکلات جامعه هستیم، تحت فشار قرار می‌دهند.

وی افزود: ما در سال ۱۹۶۸ معاهده ان. پی. تی را پذیرفتیم، اما در کنار ما کشور‌هایی وجود دارند که تابع ان. پی. تی نیستند، متأسفانه رژیم اشغال‌گر قدس چند ده کلاهک هسته‌ای دارد و ان. پی. تی را نپذیرفته است، اما نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی نیست و دوگانگی برخورد با کشور‌ها در رابطه با داشتن مساله هسته‌ای وجود دارد.

شیرمردی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما در مسیر صلح آمیز و بهره برداری در زندگی مردم است و تحت بازرسی‌های شدید آژانس هستیم، از طرف دیگر رژیم صهیونیستی هیچ گونه تعهدی ندارد و هیچ نظارتی نیست گفت: یک بخش مهم، فعالیت‌های هسته‌ای مربوط به تولید برق است که متشکل از چرخه سوخت است و شامل اکتشاف اورانیوم، استخراج سنگ اورانیوم، تولید کیک زرد و غیره می‌شود.

وی افزود: یک بخش مهم اثرگذار که امروز به شدت بر آن سرمایه گذاری می‌شود، استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه غیرقدرت است که در چهار حوزه غیرقدرت استفاده می‌شود.

شیرمردی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای در مساله امنیت غذایی و حوزه کشاورزی است که پرتو‌ها و فناوری هسته‌ای باعث حذف آفات درون مواد غذایی می‌شود و از این منظر دارای اهمیت است؛ با فناوری هسته‌ای تمام حشرات موذی از بین می‌رود و می‌توان سال‌ها آن ماده غذایی را نگهداری کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از دیگر مزایای استفاده از فناوری‌های صلح آمیز هسته ای، تولید رقم‌ها و محصولات مقاوم در مقابل تنش‌های محیطی، تولید محصولات مقاوم به کم‌آبی و آفت‌ها و تولید محصول بیشتر در صنعت کشاورزی است. ما با فناوری هسته‌ای می‌توانیم محصولاتی تولید کنیم که به کشاورزی کمک کند، آلودگی کشاورزی را کاهش دهد و یا جذب ریشه را افزایش دهد.

شیرمردی همچنین به استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای در حوزه بهداشت و سلامت اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یکی از کشور‌های تولیدکننده دارو‌های هسته‌ای است.

وی افزود: ما تا سال ۱۳۸۶، نود درصد دارو‌های خود را از بلژیک وارد می‌کردیم، اما امروز در تولید و صادرات دارو‌های هسته‌ای جزو کشور‌های مهم و برجسته هستیم. این رادیودارو‌ها برای بیماری‌های سرطانی، بیماران تیروئیدی، اسکن‌های قلبی، کلیوی، اسکن‌های مغزی و … استفاده می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: یکی از مسائل مهم در بیمارستان‌ها عفونت‌های بیمارستانی است که یکی از علت‌های آن استفاده از کالا‌های استریل نشده یا استریل شده به وسیله مواد شیمیایی است که این کار با پرتو‌ها به بهترین نحو می‌تواند انجام شود.

وی تصریح کرد: فناوری هسته‌ای در استریل کردن تجهیزات پزشکی، در حوزه‌های محیط زیست، نگهداشت خیزش ریزگردها، جلوگیری از آلودگی‌های آب، کاهش بار میکروبی پسماند‌های شهری و در صنعت کاربرد‌های فراوان دارد. در حوزه پلیمرها، یکی از مسائل افزایش کیفیت تایر‌ها استفاده از فناوری‌های هسته‌ای است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.