کد خبر : 861
تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 - 10:22

بررسی راهکارهای مبارزه با اقتصاد پنهان

بررسی راهکارهای مبارزه با اقتصاد پنهان
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اهمیت مبارزه با اقتصاد زیرزمینی (بخش پنهان و آسیب‌رسان) به اقتصاد کشور و مشکلاتی که این روند غیرقانونی برای اقتصاد به وجود می‌آورند گفت: قاچاق کالا موجب عدم تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود و در همین راستا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سومین نشست بررسی راهکارهای مبارزه با اقتصاد پنهان را برگزار خواهد کرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ قاچاق کالا به‌خصوص در سال‌های اخیر یکی از معضلات جدی در کشور بوده که زیان‌های فراوانی را به بخش‌های تولیدی و وارداتی کشور وارد کرده است.

از سوی دیگر باتوجه‌ به شعار سال و ضرورت دسترسی کشور به اقتصاد مقاومتی، ورود این حجم بالای کالای قاچاق به داخل کشور امکان تحقق این سیاست اقتصادی را زیر سؤال می‌برد. ازاین‌رو، یکی از موانعی که امروز در کشور بر سر تحقق عملی اقتصاد مقاومتی وجود دارد، قاچاق عمده کالا و پایین‌ بودن ریسک قاچاق، در کنار مشکلات اداری و بروکراسی موجود در واردات قانونی کالا، است.

اهمیت این موضوع آن‌قدر بالاست که مقام معظم رهبری یکی از اقدامات عملی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را «مبارزه جدی با فساد، ویژه خواری و قاچاق در کشور» عنوان کرده‌اند.

قاچاق کالا مشکلاتی نظیر، کاهش خرید محصولات تولید داخلی، کاهش درآمد حاصل از اخذ تعرفه واردات کالا به داخل کشور و… را به همراه دارد که با ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی و پس از آن با برنامه‌ریزی و اعمال قوانین لازم می‌توانیم از این آسیب به اقتصاد بکاهیم.
نقش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اقتصاد زیرزمینی

امیرمحمد پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره راهکارهای مبارزه با اقتصاد پنهان به راه دانا، اظهار کرد: اقتصاد پنهان واژه گسترده‌ای است که شامل تمام فعالیت‌های اقتصادی می‌شود که به‌نوعی از منظر حاکمیت و از نظر قوانین به دنبال دور زدن قوانین هستند تا به عده‌ای خاص منافعی را برسانند. این مفهوم کلی اقتصاد پنهان است؛ ولی در کشور ما ستاد مرکزی مبارزه با کالا و ارز به‌عنوان یک نهاد منحصر بر اقتصاد پنهان عمل می‌کند. گرچه امکان دارد که بخش‌های مختلفی به این مبحث ورود کنند؛ ولی ستاد به‌ عنوان یک مرجع تخصصی پیرامون موضوع قاچاق که جلوه اصلی این نوع از اقتصاد است در صف اول مبارزه با این نوع فساد اقتصادی قرار دارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی این نیاز احساس می‌شود که با این نوع از اقتصاد که شامل مبادی قاچاق می‌شود برخورد قاطع صورت گیرد.
بررسی راهکارهای مبارزه با اقتصاد پنهان

وی توضیح داد: در همین راستا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قصد دارد همایشی به عنوان سومین همایش پیوند بیشتر دستیابی به راهکارهای علمی و اثبات شده دانشگاهی و راه‌هایی که واقعاً مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز را برگزار کند.

وی با اشاره به دستاوردهای دو دوره قبلی این همایش گفت: ما در نتایج از کتاب‌ها و مقالات پژوهشی که در دوره‌های قبل ارائه شده و حتی ایده‌هایی که در این برنامه‌ها ارائه شده در واقع یک رویداد علمی را با معاونت علمی و پژوهشی ریاست‌ جمهوری برگزار کردیم تا بازخوردی را در رابطه‌ با سامانه‌های هوشمند و ابزارهای جدید کنترلی حوزه مبارزه با قاچاق کالا داشته باشیم.
وی  افزود: این همایش بیشتر در راستای تقویت حوزه ادبیات مبارزه با قاچاق کالا است. به عنوان مثال در سال جاری اصلاحیه مبارزه با قانون کالا و ارز ابلاغ شد که این اصلاحیه متضمن قوانین حقوقی و اقتصادی در رابطه‌با کالای قاچاق است.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی ما دریافت بسیاری از آثار حقوقی پیرامون تعیین قانون‌های موجود و زمینه‌سازی بستری برای اصلاحات بعدی این قانون است و بررسی ابعاد اقتصادی این قانون دررابطه‌با بخش خصوصی است و ما از بخش‌های مختلف خصوصی از جمله اتاق اصناف دعوت نموده ایم تا نقد و نگاه خود را نسبت به قانون اقتصاد پنهان بیان کنند و از این‌جهت همایش سال جاری اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه گفت: دولت سیزدهم پیگیر این موضوع است و امید است کلیه پژوهشگران و مجامع دانشگاهی نیز در این راه کمک کنند و نظرات خود را با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا به اشتراک بگذارند تا اندوخته‌های علمی و ایده‌های آنها مثمر ثمر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.