کد خبر : 3904
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 8:34

بازآفرینی اراضی پیرامون جمکران مانع از ایجاد بافت حاشیه‌ای می‌شود

بازآفرینی اراضی پیرامون جمکران مانع از ایجاد بافت حاشیه‌ای می‌شود
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: بازآفرینی اراضی پیرامون مسجد مقدس جمکران مانع از ایجاد بافت حاشیه‌ای می‌شود.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ روح‌الله امراللهی در جلسه کمیسیون تلفیق با محوریت حوزه عمران و حمل‌ونقل که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، یکی از طرح‌های مهم شهری قم را ساماندهی و بهسازی پیرامون حرم مطهر دانست و اظهار کرد: این طرح از سوی سازمان بهسازی پیرامون حرم در قم شکل گرفت و به دنبال آن در سال ۸۱ سند تلفیقی آن ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در ادامه به دلیل تغییر نرخ‌های اقتصادی و تغییر دولت‌ها این سندها کمرنگ شد، تصریح کرد: عملاً هر چه زمان می‌گذرد نشان می‌دهد ما پیرامون حرم همین ظرفیت‌ها را داریم و باید ساماندهی انجام دهیم، زیرگذر امام موسی صدر و دوسطحه کردن محور عمار یاسر و قبرستان نو نیز ازجمله این طرح‌هاست.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: خوشبختانه با همراهی مدیران استانی و شهری در سال قبل و امسال بخشی از سند را پیگیری و اجرایی می‌کنند که احداث میدان امام خمینی(ره) و مجموعه تجاری الغدیر بخشی از این طرح است، همچنین حرم و جمکران جزو آن سند است.

به گفته وی، طرح جامع حرم مطهر با مشاور طرح توسعه آستان کار کرد که بخشی از آن سند را دوباره صحه گذاشتند و در حال حاضر اقدامات در این راستا اتفاق می‌افتد، با توجه به معذوریت دولت و بدهی از دولت‌های قبل، عملاً خیلی نمی‌توانیم از دولت درخواست خاصی داشته باشیم.

امراللهی اضافه کرد: با توجه به اینکه نقش شهرهای قم و مشهد ویژه است، دولت می‌تواند ظرفیت‌هایی را پیش‌بینی کند و در این زمینه چند بخش وجود دارد که یک بخش توسعه زیرساخت حرم مطهر است.

وی تصریح کرد: ساماندهی اراضی ایستگاه مرکزی راه‌آهن یک ظرفیت بزرگ است و در این بخش زمین رها شده و مجموعه کمپ‌هایی را داریم که می‌توان فضای پشتیبانی برای خدمات زیرساخت حرم و بهسازی میدان آستانه پیش‌بینی ‌شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: دوسطحه کردن خیابان امام موسی صدر نیز انجام می‌شود و با توجه به اینکه این طرح‌ها در اسناد گذشته نیز هست قاعدتاً توسعه حرم اتفاق می‌افتد.

وی توسعه اراضی پیرامون مسجد مقدس جمکران را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموعه دولت شهرک زیارت را پیرامون مسجد مقدس جمکران پیش‌بینی کرده و بحث بازآفرینی محله جمکران نیز در دستور کار است و باید به سمتی برویم که اجازه ندهیم حاشیه‌نشینی در این محدوده اتفاق بیفتد که اگر بازآفرینی صورت گیرد، مالکین نیز به کنترل می‌پردازند و اجازه شکل‌گیری بافت حاشیه‌ای را نمی‌دهند.

امراللهی احداث قطار پرسرعت تهران، قم و اصفهان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: اگر بتوانیم در دو سال آینده خط A  را به مسجد جمکران حتی با منابع داخلی استان و شهرداری برسانیم، می‌توان از ظرفیت استفاده بهینه کرد.

وی با بیان اینکه با این طرح، اتصال حرم  تا جمکران به‌صورت ریلی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: همچنین مهم‌ترین درخواست ما از دولت، ساماندهی بلوار پیامبر اعظم(ص) است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اگر شبکه زیرساخت با حمایت دولت به بلوار پیامبر اعظم(ص) بیاید، کمک بزرگی به مدیریت شهری برای آبادانی این بخش شهر است.

وی با بیان اینکه ساماندهی چهل‌اختران و فرودگاه و اجرای تک پروژه‌ها طبق اسناد استانی در دستور کار است، افزود: یکی از پروژه‌های مهم اجرای متروی جمکران باشد که تا سال ۱۴۰۳ می‌تواند عملیاتی شود.

امراللهی عنوان کرد: خط Aمترو می‌تواند به‌عنوان رو سطحی به محدوده پردیسان برود و حتی تا میدان نماز ادامه داشته باشد که نیاز به ریل‌گذاری و روسازی دارد و هر کیلومتر، ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌توان کلنگ‌زنی طرح را عملیاتی کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.