کد خبر : 5633
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 9:01

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کرد:

تربیت ۲۸ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم

تربیت ۲۸ هزار کنشگر جهاد تبیین در قم
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، تربیت و توانمندسازی ۲۸ هزار کنشگر جهاد تبیین و احیای زیست عفیفانه در ۲۰۰ مدرسه استان را از برنامه‌های این اداره کل برشمرد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌زاده  به ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان و برنامه‌های تحولی پیش رو پرداخت.

وی گفت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و بر اساس مأموریت‌هایی که به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده، به یک نظام مفهومی چهارگانه برای حوزه اقدام در این سازمان رسیده‌ایم که شامل جهاد تبیین، جهاد تربیت، تعالی حکمرانی مردمی از طریق احیای مسجد طراز با محوریت شبکه امامت و تعالی مناسبت‌ها و آئین‌های فرهنگ‌ساز است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: در این محورها ۴ درصد از جمعیت استان را به عنوان کنشگر و پیشران هدف‌گذاری کرده‌ایم و به دنبال تأثیرگذاری بر ۳۰ درصد از جامعه هدف مستقیم و مستمر در استان هستیم.

آموزش قرآنی ۱۴ هزار نونهال

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده در بیان جزئیات عملیاتی‌شدن برنامه تحولی اداره کل تبلیغات اسلامی به فعالیت‌های قرآنی این اداره کل اشاره کرد و بیان داشت: حدود ۱۴ هزار نونهال ۴ تا ۶ ساله در حدود ۱۸۰ مؤسسه و خانه قرآن و عترت استان در حال فراگیری علوم و مهارت‌های قرآنی هستند.

وی با بیان اینکه ذیل محور تربیت نونهال، کار تربیت مربی و کادر قرآنی در رشته‌های مختلف قرآنی در حال اجراست، اظهار داشت: امسال بیش از ۶۰۰ نفر از حافظان قرآن کریم در آزمون اعطای مدرک تخصصی شرکت کرده‌اند و استان قم از نظر تعداد شرکت کنندگان به نسبت جمعیت استان رتبه اول کشور را کسب کرده است.

وی گفت: در حوزه نوجوانان، به دنبال شکل‌دادن شبکه نوجوان کنشگر پیشران هستیم تا با نوجوانان به سراغ این قشر برویم. در این راستا تربیت ۱۴ هزار کنشگر را هدف‌گذاری کرده‌ایم و مأموریت این اقدام را به مجتمع فرهنگی نور سپرده‌ایم.

به گفته حجت‌الاسلام شعبان‌زاده، مجتمع فرهنگی نور به پاتوق فعالین قرارگاه‌های تربیت محور تبدیل شده و زیرساخت‌های این مجتمع متناسب با مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه کودک و نوجوان طراحی می‌شود.

همکاری ۲۰ مجموعه تربیت محور

وی با اشاره به همکاری ۲۰ مجموعه تربیت محور برادران و خواهران با مجتمع فرهنگی نور، تصریح کرد: اگر ۱۴ هزار دانش آموز با کمک این مجموعه‌های تربیت‌محور کنار هم قرار بگیرند و پیشران بشوند، شبکه کار تربیتی که حضرت آقا فرمودند به فکر نوجوانان استان باشید، هدف‌گذاری می‌شود. البته هر کدام از این ۱۴ هزار دانش‌آموز باید حلقه‌های رفیقانه در مدرسه شکل بدهند و بازوهای مربی پرورشی و مبلغ طرح امین بشوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مأموریت مجتمع حضرت فاطمه زهرا (س) را در حوزه خانواده دانست و گفت: اولویت اقدام این مجموعه ارتباط با ۳۰ هزار دانش‌آموز دختر در ناحیه ۳ آموزش و پرورش است.
وی افزود: در این عرصه دو هدف اصلی دنبال می‌شود؛ در مرحله نخست مادرانی که ظرفیت کنشگری دارند تقویت خواهند شد و در محور دوم دخترانی که می‌توانند راهبری اجتماعی کنند، شناسایی می‌شوند.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۷۰۰ مسجد فعال در استان قم، از تعامل ایجاد شده با معاونت تبلیغ حوزه علمیه ابراز خرسندی کرد و افزود: هر مسجدی که حوزه علمیه بخواهد طرح هجرت ساعتی و طرح‌های دیگر را پشتیبانی کند بسترهای لازم برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه را فراهم می‌کنیم.

احیای زیست عفیفانه در ۲۰۰ مدرسه

وی همچنین به ارائه گزارشی از فعالیت‌های امور بانوان پرداخت و گفت: حدود ۳۰۰ برای اقشار مختلف بانوان اجرا شده و در این برنامه‌ها حدود ۹ هزار فعال فرهنگی شامل مبلغات، فعالان فرهنگی محله‌ها، مدیران هیأت‌ها، مداحان بانو، بانوان شاعره، معلمان انقلابی و… شناسایی شده و هفته‌ای سه جلسه جهاد تبیین برای این افراد برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: سال گذشته ۲۵۰ نشست ویژه جهاد تبیین برای آموزش ۶ هزار کنشگر برگزار کردیم. به دنبال این هستیم که ۱۴ هزار نفر از آقایان و ۱۴ هزار نفر از بانوان در استان قم با ارائه آموزش‌های لازم به کنشگران جهاد تبیین تبدیل شوند و معنای جهاد تبیین را از مقام معظم رهبری الهام گرفته‌ایم.

وی اصلاح سبک زندگی با اولویت احیای زیست عفیفانه در مدارس را یکی از برنامه‌های دیگر امور بانوان ذکر کرد و افزود: جامعه هدف ما برای اجرای این طرح، ۲۰۰ مدرسه دخترانه متوسطه اول و دوم است. به این صورت که از هر مدرسه ۱۰ نفر از میان معلمان، کادر آموزشی، مادران و دانش آموزان شناسایی می‌شوند و در موضوع اصلاح سبک زندگی فعالیت خواهند داشت.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده از ارتباط با ۶۵ مدرسه دخترانه در سال گذشته خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم در موضوعات تربیت کنشگر دانش آموز، توانمندسازی معلمان در عرصه جهاد تبیین، تربیت دانش آموزان کنشگر در موضوع جهاد تبیین و تعامل با گروه‌های آموزشی به آموزش و پرورش کمک کنیم.

احیای گفتمان‌ها در مناسبت‌ها

وی همچنین به تعالی مناسبت‌ها با تمرکز بر تقویت حرکت‌های گفتمانی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۴۰۰ هیئت فعال در قم وجود دارد که بعضی از آنها جامعه هدف گسترده‌ای دارند که می‌توانیم با تقویت آن‌ها اقدامات بزرگی را رقم بزنیم. در مناسبت‌ها به دنبال احیای گفتمان‌ها هستیم که این موضوع با وحدت گفتمانی میان خطبا رقم خواهد خورد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تقویت شریکه الامام و تشکیل هسته‌های رسانه‌ای در مساجد را از دیگر فعالیت‌های این اداره کل برشمرد و افزود: ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد که به دنبال بهره‌وری مناسب از آن‌ها هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.