کد خبر : 7280
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1402 - 9:05

رئیس پژوهشکده زن و خانواده

تعریف دموکراسی در غرب با اسلام متفاوت است

تعریف دموکراسی در غرب با اسلام متفاوت است
رئیس پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه بسیاری از مفاهیم اخلاقی مکاتب غربی در تعارض با معرفت دینی است، گفت: تعریف رایج دموکراسی‌ که غرب استفاده می‌کند تناسب چندانی با شبکه معنایی اسلام ندارد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛  حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌ نژاد یکشنبه‌شب در آیین سوگواری هیئت هنر و رسانه قم که در مجتمع آموزشی و تربیتی هدایت برگزار شد با اشاره به بحث دموکراسی، اظهار داشت: مفهوم دموکراسی در منطق اسلام را می‌توان در قالب ولایت اجتماعی تعریف کرد.
وی ادامه داد: تعریف رایج دموکراسی‌ که غرب استفاده می‌کند تناسب چندانی با شبکه معنایی اسلام ندارد.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده در ادامه با اشاره به برخی تعاریف در غرب و اسلام، گفت: در شبکه معنایی اسلام، اعضای بدن تماماً امانت الهی است که فرد باید پاسخگوی نحوه استفاده از آنها باشد؛ اما حق مالکیت بدن بر اساس آنچه در مکاتب غربی آمده، ارتباطی با دستگاه عقلانیت دینی ندارد.
وی اضافه کرد: مبلغان و سایر عناصر فرهنگی نباید در دام ادبیات و شبکه معنایی رقیب بیفتند، واژگانی مانند موفقیت که در دستگاه‌های دیگر معنا و مفهوم دیگری دارد وقتی وارد دستگاه معنایی و عقلانیت دینی می‌شود، معنا و مفهوم جدیدی پیدا می‌کند که متفاوت با تعاریف رایج آن است.
حجت‌الاسلام زیبایی نژاد  با اشاره به اینکه موفقیت در معرفت دینی فارغ از نتیجه قرارگرفتن در مسیر درست الهی است، گفت: در شبکه معنایی لیبرالیسم اخلاقی فرد «من» در مرکز و محور همه امور قرار دارد.
وی افزود: از نظر این مکتب هیچ ارزشی وجود خارجی ندارد و همه کارها باید به شادکامی فرد منجر شود، از نظر این مکتب تنها اموری ارزشمند است که از بی‌ارزشی نشئت‌گرفته باشد.
رئیس پژوهشکده زن و خانواده با تأکید بر اینکه آزادی به معنای عدم برداشتن موانع انتفاع‌ و لذت‌جویی نیست، خاطرنشان کرد: آزادی در شبکه معنایی اسلام برداشتن موانع رشد و تعالی انسان است.
وی با بیان اینکه آنچه در عقلانیت غربی مشکل است در عقلانیت دینی حکم راه‌حل دارد، عنوان کرد: شعار «زن زندگی آزادی» از نمودهای بارز برداشت ناصواب از آزادی و جولان مکتب لیبرالیسم اخلاقی در جوامع دینی است.

در این مراسم قبل از سخنرانی شعرخوانی محمدجواد الهی پور از شاعران جوان و آیینی قم و همچنین مرثیه‌سرایی حسن مالکی نژاد در بخش پایانی این آیین برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.