کد خبر : 8599
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 شهریور 1402 - 10:25

گزارشی از آخرین وضعیت فرودگاه قم؛

تیک‌آف در فرودگاه قم منتظر تصمیمی جدی/فرودگاه قم همچنان در باند بلاتکلیفی

تیک‌آف در فرودگاه قم منتظر تصمیمی جدی/فرودگاه قم همچنان در باند بلاتکلیفی
عدم بهره‌برداری از پروژه فرودگاه قم پس از گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی آن حکایتی بلند دارد، اما علی‌رغم استقبال عمومی، هزینه‌های سنگین صورت‌گرفته توسط سرمایه‌گذار خصوصی و قول‌های مساعد مدیران و مسئولین در دولت‌های مختلف، همچنان چشم‌انتظار یک تصمیم و اقدام جدی است.
۴.۴/۵ - (۱۶ امتیاز)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار؛  یکی از پروژه‌های مهم استان قم که در ابتدای شروع آن مسئولین، علما، مراجع و مردم بسیار خوشحال شدند پروژه احداث فرودگاه برای قم بود. فرودگاه یکی از زیرساخت‌ها مهم برای هر شهری از جمله قم هست. البته شاید آن روز کسی نمی‌دانست که این پروژه هم سال‌های سال با مشکلات ریز و درش درگیر و به سرگذشت دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره استان دچار شود.

گزیده‌ای کوتاه از سرگذشت فرودگاه قم

بهمن‌ماه سال ۸۹ بود که یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی خبر از صدور مجوز احداث فرودگاه اختصاصی برای قم را داد و عنوان کرد که این کار توسط بخش خصوصی در منطقه گردشگری طرلاب انجام خواهد شد. همان روزها بود که استاندار وقت قم جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داده و مقدمات انتخاب یکی از فعالان حوزه گردشگری قم را به‌عنوان سرمایه‌گذار پروژه شهر گردشگری طرلاب و فرودگاه قم اعلام کرد.
تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و قرار بود طبق این تفاهم‌نامه فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج‌ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم باشد.

همان‌طور که گفته شد با اعلام نماینده استان در خصوص ساخت فرودگاه در قم به‌سرعت اقدامات اولیه و مجوزهای مدنظر از سوی استاندار وقت پیگیری شد، مجوزهایی که شاید اگر آن روز به‌دقت و با صبر بیشتری مدنظر قرار می‌گرفت دچار مشکلات فراوان نمی‌شد؛ درهرحال کلنگ این پروژه در بهمن ۸۹ توسط علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد.
این پروژه به دلایل بسیاری موجب خرسندی تمام مردم شهر در جهت سرعت‌بخشیدن به  پیشرفت و توسعه و آسان‌شدن سفر برای شهروندان شد. اما از همان ماه‌های ابتدایی شروع کار سرمایه‌گذار، برخی اختلافات و تفاوت سلیقه‌ها به وجود آمد که باعث کندشدن فعالیت این پروژه شد و در ادامه هم با تغییر دولت این مشکلات بیشتر و پروژه به طور کامل متوقف شد.
یکی از چالش‌های مهم این پروژه در ابتدا معارض‌ها و عدم واگذاری زمین‌های منابع طبیعی و چالش دیگر فروش زمین بدون مجوز به مردم به بهانه سرمایه‌گذاری بود که همین مسائل موجب شکایت و در نهایت حکم قضایی برای جلوگیری از ادامه پروژه شد.

 

 

رئیس‌کل دادگستری استان قم: پرونده قضایی فرودگاه قم حل‌وفصل شد

اما در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظفری، رئیس‌کل دادگستری استان قم در برنامه گفت‌وگوی خبری سیمای مرکز قم  در تیرماه سال ۱۴۰۰ با اشاره به پرونده قضایی فرودگاه قم گفت: باتوجه‌به این که بخش اعظمی از پروژه فرودگاه ساخته شده است و قسمتی از آن  برای گردشگری قابل‌بهره‌برداری است طبق بررسی‌ها  مشخص شد این کار با توافق‌نامه‌ای با استانداران وقت انجام شده است.
وی افزود: باتوجه‌به اقدامات عمرانی و همچنین حضور مسئولین در کلنگ‌زنی این پروژه برای ما مشخص شد اقدامات پیمانکار غاصبانه نبوده است.
رئیس‌کل دادگستری استان قم با اشاره به صدور رأی خلع‌ید از سوی دادگاه تجدیدنظر گفت: باتوجه‌به نیت و اقدامات عمرانی پیمانکار، نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه فرستادیم و استدلال خود را مطرح کردیم و رئیس قوه قضائیه نیز استدلال ما را درباره توقف اجرای حکم خلع‌ید پذیرفت.
مظفری ادامه داد: به همین دلیل امروز هیچ مانعی برای ادامه ساخت فرودگاه از طرف پیمانکار وجود ندارد و پیمانکار سابق می‌تواند ساخت پروژه را ادامه دهد.

مدیرکل بازرسی کل استان قم: فرودگاه قم هیچ منع قانونی ندارد

همچنین حجت‌الاسلام طالبی، مدیرکل بازرسی کل استان قم در خصوص فرودگاه قم در همان سال نیز گفت: فرودگاه قم هیچ منع قانونی برای راه‌اندازی ندارد و با رفع مشکلات اجرایی این طرح نیز در مدت ۳ سال آینده آماده می‌شود.

 

 

درهرحال این پروژه سال‌ها در کش‌وقوس‌های فراوانی قرار داشته و دارد و هر بار با حکمی در مسیر قرار گرفت؛ اما به نتیجه نرسید تا اینکه قرار شد در سفر رئیس‌جمهور به استان در خصوص این پروژه تصمیم جدی گرفته و تعیین تکلیف شود.

رئیس‌جمهور: فرودگاه قم باید به سرانجام نهایی برسد

از همین رو دهم دی‌ماه سال گذشته بود که آیت‌الله رئیسی به همراه هیات همراه در سفری دوروزه به قم با مراجع و مردم دیدار و گفتگو کرد. در این سفر در خصوص برخی پروژه‌های بلاتکلیف استان مانند فرودگاه هم صحبت و بازدید صورت گرفت، البته چند روز و شاید چند هفته قبل از سفر هیئت دولت به قم، نمایندگانی از سوی دولت با سفر به قم در خصوص پروژه‌های استان مستنداتی را جمع‌آوری کرده بودند تا در روز سفر زمان کمتری در تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه کار و جدید صرف شود.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در این سفر خود به قم در یکی از جلسات  با اشاره به وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام استان قم گفت: برخی از پروژه‌های نیمه‌کاره در مقابل چشم مردم است، فرودگاه و سایر پروژه‌های نیمه‌تمام باید به سامان برسد، برنامه‌ای در نظر گرفتیم تا در زمان کوتاهی مشکل فرودگاه قم به نتیجه برسد.

سرمایه‌گذار فرودگاه: رئیس‌جمهور نظر صددرصدی در خصوص فرودگاه دارد

البته دراین‌خصوص هم شفیعی، سرمایه‌گذار پروژه فرودگاه قم در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور در خصوص پروژه فرودگاه قم نظر خوبی دارند و خواهان به سرانجام رسیدن صددرصدی پروژه فرودگاه است.

 

وزیر کشور: فرودگاه قم در حال پیگیری است

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه بهره‌برداری از تونل شهدای امنیت که سال گذشته افتتاح شد در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: رویکرد دولت مبنی بر حمایت از توزیع عادلانه امکانات شهری و حرکت به سمت عدالت اجتماعی است.

وی در ادامه با پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت فرودگاه قم گفت: این پروژه در جریان سفر ریاست محترم جمهور به قم تصویب شد و در حال پیگیری هستیم.

 

 

با تمام این تفاسیر امروز ۱۲ سال از شروع ساخت فرودگاه قم می‌گذرد و هنوز بلاتکلیف است. پروژه‌ای که ساخت آن افتخاری برای قم محسوب می‌شود و تمام شهروندان قم، مراجع و بسیاری از مسئولین موافق ساخت فرودگاه در قم هستند؛ اما اینکه دقیقاً مشکل کجاست و چرا اقدامی درست و دقیق در خصوص این پروژه صورت نمی‌گیرد همچنان بجای خود باقی است.

سرمایه‌گذار فرودگاه بین‌المللی قم: پروژه فرودگاه قم نیازمند حمایت جدی مسئولین است

از همین رو محمدعلی شفیعی مدیرعامل و سرمایه‌گذار فرودگاه بین‌المللی قم در نشستی که چند روز قبل در فرودگاه قم با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد، اظهار داشت: خبرنگاران می‌توانند نقش مهمی در رشد این فرودگاه داشته باشند. خبرنگاران قشر تأثیرگذار جامعه هستند و امید است با نگاه ویژه اصحاب رسانه سبب تشویق مسئولین برای همکاری در ساخت این پروژه فرودگاهی شویم.

وی افزود: برای این پروژه‌ کم‌لطفی‌هایی صورت‌گرفته است. این در حالی است که بزرگ‌ترین پروژه جذب گردشگر به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذار فرودگاه بین‌المللی قم در مورد دریافت موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری برای فرودگاه قم گفت: تا قبل از این که فرودگاه خصوصی در کشور ساخته شود بحث موافقت اصولی مطرح نبود. ما برای فرودگاه مجوزهای اولیه را گرفتیم و سازمان هواپیمایی کشوری، نمایندگان سپاه و ارتش و شرکت فرودگاه‌های کشور با ساخت فرودگاه توسط بخش خصوصی در مکان فعلی موافقت کردند.

وی ادامه داد: هر گاه از سازمان هواپیمایی کشوری استعلام کردیم عنوان شد که شما باید از مشاوران مورد تأیید ما استفاده کنید و زمانی که باند را احداث کردید و استاندارد بود موافقت اصولی را اعطا خواهیم کرد.

شفیعی بیان کرد: در موردبحث سند موافقت اصولی برخی موضوع معارض‌ها را مطرح می‌کنند که البته آن‌ها هم حق و حقوقی دارند؛ ولی خیلی از فرودگاه‌های کشور هنوز سند ندارند و معارض دارند و اینها مانعی از ادامه کار احداث فرودگاه قم نشده است.

وی در مورد مجوز منطقه نمونه گردشگری طَرلاب عنوان کرد: اداره کل‌های منابع طبیعی و میراث‌فرهنگی و گردشگری برای این منطقه قرارداد منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری منعقد کردند.

سرمایه‌گذار فرودگاه بین‌المللی قم تأکید کرد: در مورد اقدام‌های انجام شده در طرح فرودگاه قم همه اقدام‌ها صددرصد از نظر فنی مورد تأیید است و همه‌گونه نظارتی بوده است.

وی افزود: شرکت فرودگاه‌های کشور خالصانه به ما کمک کرد و با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها مشکلی نداریم.

شفیعی اظهار داشت: قرارداد واگذاری با منابع طبیعی نداریم و استانداری قراردادی با ما منعقد کرد که در قالب تفاهم‌نامه است.

وی در مورد پرداخت مبلغ سهام‌داران معترض فرودگاه هم گفت که پول پیمانکاران و بسیاری از سهام‌داران را تاکنون پرداخت کرده‌ایم به جز حدود بیست نفر که آنها به این پروژه اعتقاد دارند و پای‌کار ایستاده‌اند.

سرمایه‌گذار پروژه فرودگاه قم  با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات عدم ساخت این پروژه، سیستمی است، گفت: باید کاری کرد این مشکلات هر چه زودتر حل‌وفصل شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور به این پروژه اشراف کامل دارد. هدف ما این است که این فرودگاه اجرا شود و مردم از آن استفاده کنند.

شفیعی با اشاره به اینکه در کل دنیا به سرمایه‌گذار احترام می‌گذارند و اینجا این گونه نیست، ابراز داشت: ساخت این پروژه خواست همه مسئولین است و باید کمک کرد و موانع را رفع کرد.

وی اضافه کرد: شرکت فرودگاهی و سازمان گردشگری با بخش خصوصی ارم کیش موافق است و مشکلی با ساخت این فرودگاه ندارد.

ما آماده هر نوع تعامل و همکاری برای ساخت این پروژه هستیم

این سرمایه‌گذار افزود: ما آماده هر نوع تعامل و همکاری برای ساخت این پروژه هستیم. تصمیم به ساخت این پروژه به‌صورت کامل داریم و از همه‌جا هم بهتر می‌شود.

وی عنوان کرد: رئیس‌جمهور برای ساخت این پروژه سنگ تمام گذاشت. ولی مشکلاتی وجود دارد که باید از سوی مسئولین رفع شود.

شفیعی افزود: در حال حاضر ساخت فاز اول این فرودگاه نیاز ۵۰۰ میلیارد اعتبار نیاز است. وقتی فاز اول راه بیفتد دیگر نیازمند هیچ پولی نیست.

 

 

باند فرودگاه قم بهترین باند کشور است

همچنین در حاشیه بازدید از این پروژه مهندس نصیری، مدیر اجرای پروژه فرودگاه قم گفت: این فرودگاه دارای دو باند اصلی به طول ۴ هزار و ۶۸۰ متر و عرض ۶۰ متر و یک باند آموزشی به طول ۲ هزار متر و با تاکسی وی های متقاطع، ۳ ترمینال بزرگ داخلی، بین‌المللی، زیارتی و باری خواهد بود.

وی ادامه داد: کلیه استانداردها در ساخت باند این فرودگاه رعایت شده است و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد و کارشناسان مورداعتماد سازمان هواپیمایی کشور آن را تأیید کرده‌اند.

نصیری با اشاره به اینکه در باند این فرودگاه بزرگ‌ترین هواپیماها هم می‌توانند فرود بیایند، گفت: فرودگاه به‌گونه‌ای ساخته شده است که هم‌زمان ۱۴ هواپیما می‌توانند توقف کنند.

 

درهرحال آن چیزی که کاملاً مشخص و روشن است محروم شدن استان قم از نعمت فرودگاه است. نعمتی که می‌تواند مزایای بسیاری برای قم و شهروندان آن داشته باشد، اما امروز این پروژه بلاتکلیف مانده است و شاید نیازمند مدیری جهادی و  پیگیر با تصمیمی قاطع است تا آن را به سرانجام برساند.

 

گزارش از زهرا صفری ورزنه

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.