کد خبر : 6732
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 17:13

در سرشماری محیط بانان قمی صورت گرفت؛

ثبت زیست ۱۴۰ گونه جانوری در منطقه «پلنگ دره» قم

ثبت زیست ۱۴۰ گونه جانوری در منطقه «پلنگ دره» قم
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قم، گفت: در سرشماری صورت گرفته زیست بیش از ۱۴۰ گونه جانوری در منطقه حفاظت شده پلنگ دره ثبت شد.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار؛ محمدرضا عابدی مقدم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به سر شماری حیات وحش پلنگ دره در دو فصل تابستان و زمستان هدف از این اقدام را آگاهی از آخرین وضعیت حفاظت حیات وحش و دانستن آمار دقیق آن دانست.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان، گفت: محیط بانان استان قم با کمک همکارانی از استان لرستان کار سرشماری را از سحرگاه ۲۷ تیرماه آغاز کردند و روند عملیات تا تاریک شدن هوا ادامه داشت.

وی تعداد محیط بانانی که در این سرشماری یک روزه شرکت کردند را ۲۵ نفر اعلام کرد و افزود: به دلیل مسائل امنیتی و حفظ حیات وحش منطقه حفاظت شده نمی‌توانیم تعداد دقیق گونه‌های موجود در پلنگ دره به ویژه پستانداران را اعلام کنیم،

عابدی مقدم ادامه داد: اما طبق سرشماری‌های انجام شده در سال‌های گذشته بیش از ۱۴۰ گونه از انواع جانوارن شامل پستاندارانی همچون قوچ، کل و بز یا همان بز کوهی، میش و همچنین انواع پرندگان، خزندگان و دو زیستان شناسایی شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان وجه تسمیه منطقه پلنگ دره را وجود تعداد زیاد پلنگ در سوابق تاریخی این منطقه دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل شکار بی رویه خوراک پلنگ‌ها در منطقه، این گونه‌ کم نظیر حیات وحش دیده نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با افزایش جمعیت پستانداران و خوراک پلنگ در منطقه بتوانیم در سال‌های آتی بار دیگر حضور این گونه کم نظیر در منطقه حفاظت شده پلنگ دره را شاهد باشیم.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره در جنوب غربی استان و در ۵۰ کیلومتری شهرستان قم واقع و با بیش از ۳۱ هزار هکتار مساحت، بیشترین گونه حیات وحش ثبت شده استان را در خود جای داده است.

این منطقه در سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.