کد خبر : 3002
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 فروردین 1402 - 8:41

مسئول بسیج سازندگی سپاه علی بن ابی‌طالب(ع) مطرح کرد:

سازماندهی ۲۸۵ صندوق قرض ‌الحسنه توسط بسیج سازندگی استان قم/ سایت و اپلیکیشن ویژه فروش تولیدات خانگی راه‌اندازی می‌شود

سازماندهی ۲۸۵ صندوق قرض ‌الحسنه توسط بسیج سازندگی استان قم/ سایت و اپلیکیشن ویژه فروش تولیدات خانگی راه‌اندازی می‌شود
علیرضا ایراندوست به اهم اقدامات سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی ابن ابی طالب(ع) استان قم در راستای اقتصاد مقاومتی طی سال 1401 پرداخت.
به این خبر امتیاز دهید

به گزارش فرهنگ نگار به نقل از قمنا؛ علیرضا ایراندوست مسئول بسیج سازندگی سپاه علی بن ابی‌طالب(ع) استان قم  پیرامون اهم اقدامات انجام شده این سازمان در راستای اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی طی سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: مهمترین موضوعی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) انجام شده؛ بحث تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی است که فرماندهی محترم سپاه استان ریاست آن را بر عهده دارد و دبیری آن نیز به سازمان بسیج سازندگی محول شده است.

وی با بیان این که اقشار مختلف نیز در این قرارگاه ایفای نقش می‌کنند، تصریح کرد: این سه قرارگاه، شامل قرارگاه‌های امنیت غذایی، اصناف و صنعت و معدن است که در آن‌ها، موضوعات مختلف به صورت تخصصی مورد بررسی و بازیابی قرار می‌گیرد.

ایراندوست برگزاری جلسات ماهیانه با هدف بررسی طرح‌های ارایه شده توسط بسیج اقشار را از جمله وظایف این قرارگاه‌ها عنوان و در این باره خاطرنشان کرد: اقشار مهمی که در این قرارگاه‌‌ها حضور دارند؛ بسیج کشاورزی، بسیج صنعت‌ومعدن، بسیج کارگری و بسیج اصناف هستند و در جلسات قرارگاه‌ها همچنین طرح‌هایی که سازمان بسیج مستضعفین به عهده بسیج اقشار محول کرده است نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص وظایف بسیج کشاورزی گفت: این قشر چهارده الی پانزده مورد وظیفه را بر عهده‌ دارد که بحث ارتقای بهره‌وری محصولات راهبردی استان، مهمترین موضوعی که در بسیج کشاورزی دنبال می‌شود. کشت گندم و جو از جمله محصولات راهبردی است که کشت آن نیاز به مشاوره دارد و بسیج کشاورزی با ارایه مشاوره‌های رایگان و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان، به کاشت این محصول مهم در استان قم کمک می‌کند.

ایراندوست با بیان این که سازماندهی و تجهیز گروه‌های جهادی برای مبارزه با آفات کشاورزی و مشاوره به باغبانان از دیگر اقدامات انجام شده توسط بسیج کشاورزی است، عنوان کرد: با توجه به این که شهرک دامشهر استان قم به عنوان یکی از قطب‌های تولید گوشت در کشور شناخته می‌شود؛ در این موضوع نیز کارهای مختلفی برای ارتقای تولید گوشت قرمز در استان قم صورت گرفته است که از جمله این کارها، مشاوره دامپزشکی با همت بسیجیان دامپزشک است.

وی در ادامه اظهارات خود، اقدامات انجام شده توسط بسیج صنعت و معدن را مورد توجه قرار داد و در این باره بیان کرد: برای این قشر از بسیج، چند وظیفه اصلی تعریف شده است که مهمترین آن «عارضه یابی و پایش واحدهای صنعتی و معدنی» است و لازم به ذکر است که طی سال ۱۴۰۰ به واسطه این طرح، نزدیک به ۴۵۰ شغل ایجاد شد.

ایراندوست همچنین وظایف بسیج سازندگی را مورد توجه قرار داد و در این باره عنوان کرد: بسیج سازندگی متناسب حیطه وظایف‌اش، چندین کار را عهده‌‌دار است که از جمله این کارها، طرح «جهاد روشنایی» است. در جهاد روشنایی چیزی حدود صد نیروگاه خورشیدی از طریق تسهیلاتی که بسیج سازندگی در اختیار افراد محروم قرار داده؛ ایجاد شده است.

وی با بیان این که کمک به محرومین یکی از اهدافی است که در طرح جهاد روشنایی دنبال می‌شود، اظهار کرد: برقی که از طریق این طرح تولید می‌شود؛ می‌تواند در اختیار شرکت توزیع نیروی برق قرار گیرد و مبلغ آن ماهیانه به حساب تولیدکنندگان واریز شود. از طرفی برقی که تولید می‌شود از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است که علاوه بر کمک به حفاظت از محیط‌‍زیست، در مصرف سوخت‌های فسیلی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

ایراندوست راه‌اندازی و حمایت از صندوق‌های قرض الحسنه را از دیگر وظایف بسیج سازندگی عنوان و در این باره تصریح کرد: در این راستا ۲۸۵ صندوق قرض الحسنه تا به امروز زیر مجموعه بسیج سازندگی استان قم قرار دارند که این صندوق‌ها کاملا به صورت مردمی در حال اداره شدن هستند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری چندین نمایشگاه توزیع محصولات خانگی به همت بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع)، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه‌ها در چندین مرحله برگزار شده است که دو مرحله آن به صورت کلان و در سطح استانی و در چندین مرحله نیز این نمایشگاه‌ها به صورت خُرد در مناطق مختلف شهر قم بوده شده است.

ایراندوست هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را حمایت از تولیدات خانگی، ایجاد اشتغال و درآمد برای خانواده‌ها عنوان کرد و در ادامه افزود: برپایی بازارچه‌های محلی و هفتگی در مناطق مختلف استان قم، از دیگر اقداماتی است که برای حمایت از تولیدکنندگان محصولات خانگی توسط بسیج سازندگی سپاه قم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ایجاد سایت و اپلیکیشن فروش محصولات خانگی از برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی است که این کار با همکاری بسیج فضای مجازی در حال انجام است و امید است که با راه‌اندازی آن، شاهد رونق کسب‌وکارهای کوچک خانگی در این فضا باشیم.

ایراندوست در ادامه این گفت‌وگو، ارایه تسهیلات اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی را از جمله کارهای این سازمان در راستای کاهش نرخ بیکاری توصیف کرد و در این باره گفت: در سال ۱۴۰۱ چیزی در حدود ۱۰۰۰ نفر را معرفی به بانک داشتیم که به این واسطه در حدود ۲۰۰ کارگاه راه‌اندازی و برای و ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر ایجاد شغل شد.

وی در پایان اظهارات خود ارایه مشاوره و کسب و کار توسط کارشناسان مجرب و اساتید دانشگاه سازمان بسیج سازندگی را گام دیگری در جهت اشتغالزایی برای جوانان توصیف کرد و این خصوص افزود: ایجاد یک مرکز آموزشی و مشاوره کسب و کار و همچنین کاریابی از دیگر برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی برای افزایش اشتغال در استان قم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.